علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول گفت:
در شرایطی به آغاز سال تحصیلی نزدیک میشدیم که حدود ۱۷۶ هزار معلم کم داشتیم.
به گزارش اسپادانا خبر، او افزود:
بازگشایی مدارس سختترین پروژه در نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش هدایت شغلی و تعیین مسیر تحصیلی و مسیر شغلی دانشآموزان است گفت:
از دوره ابتدایی بهصورت رسمی هدایت شغلی را نداریم هرچند ما یک طرحی را در مدارس ابتدایی به نام طرح شهاب برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر داریم که بهنوعی به مسئله هدایت شغلی هم گره میخورد.
کاظمی با بیان اینکه هدایت تحصیلی در دورههای هفتم، هشتم و نهم آغاز میشود گفت:
مسیر هدایت تحصیلی و شغلی به متوسطه دوم منتهی میشود.
کاظمی با بیان اینکه جمع همکاران شاغل در فضای تعلیم و تربیت، چه در محیط اداری و چه در محیط آموزشی حدود یک میلیون نفر است افزود:
کسری معلم داریم اما این کسری و کمبود معلم را با استفاده از حقالتدریس نیروهای شاغل، کمک همکاران پیشکسوت و بازنشستگان آموزش و پرورش و استخدام نیروهای مختلفی پر کردیم. اکنون بحران و چالش و کمبود خاصی نداریم، ممکن است در برخی مناطق بنابر دلایلی مشکلی باشد که آنها را هم مدیریت میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی یک حجم ۱۶ میلیونی دانشآموز، با شرایط مختلف، با انتظارات و محدودیتهای مختلف دارید، ممکن است درصدی مشکلات وجود داشته باشد ادامه داد:
در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که تاکنون حدودا ۶۵۰ هزار دانشآموز اتباع را در مدارس جای دادیم که در هیچ کشوری در دنیا سابقه ندارد. دانشآموزان اتباع مانند دانشآموزان ایرانی از تحصیل رایگان و از شرایط مساوی در ادامه تحصیل برخوردارند. برخی از آنها، کارتهای هویتی و اقامتی دارند، برخی ندارند و سعی کردیم مشکلات همه اینها را رسیدگی کنیم و یکی از مشکلات ایجاد شده محدودیت ثبتنام بود.
وی با بیان اینکه حدود بیش از ۴۰ هزار کلاس درس با یک جمعیت بالای ۳۵ دانشآموز اداره میشود و طبیعتا این روی کیفیت آموزش اثر میگذارد ولی چارهای نداریم افزود:
به هر حال باید این دانشآموز را ثبتنام کنیم زیرا در کلاس ۳۵ نفره درس بخواند بهتر است تا خارج از مدرسه و کلاس باشد ما مکلف هستیم که هر دانشآموزی که متقاضی ثبتنام در مدرسه دولتی باشد برای آن فضا و کلاس ایجاد کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مدارس غیردولتی به هر حال تلاش شده یک محیط مناسب کیفی برای دانشآموزان آماده شود ادامه داد:
بر شهریهها و ثبتنام دانشآموزان نظارت شده تا بتوانیم رضایت خانوادهها و اولیای دانشآموزان را با توجه به شرایط جلب کنیم.
کاظمی همچنین گفت:
مدارس کانکسی بحران نیستند و شرایط اقلیمی و گاهی تعداد دانشآموزان به ایجاد مدارس کانکسی میانجامد. گاهی اوقات عشایری که از یک نقطه به یک نقطه دیگر میرود، کانکس را جابهجا میکنند و با خود میبرند، بخشهایی هم مدارس سنگی داریم که به هر حال بنا به ساختار جغرافیایی و زیستبوم آن مناطق اینگونه تعبیه شده است که آنها حدود ۴ هزار کلاس درس است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم افزود:
مناطقی هم وجود دارند که سرانه فضای آموزشی آنها زیر سه متر است که رئیس جمهور یک پروژه و طرح جهادی برای این موضوع در نظر گرفتند و یک طرح ویژه در حال آمادهسازی است که خود رئیسجمهور از آن رونمایی خواهند کرد که درخصوص مدارس کانکسی و مدارس سنگی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود:
از اهداف سند تحول بنیادین این است که به سمت و سویی برویم که یک نظام تعلیم و تربیتی داشته باشیم که این را با هم و به صورت تلفیقی جلو ببریم.
کاظمی گفت:
یکی از گلایهها و یکی از مشکلات مطرح شده افت سطح علمی و آموزشی آموزش و پرورش است که به هر حال میانگین معدل، یک میانگین معدل مطلوبی نیست و البته باید تلاشهایی صورت گیرد تا مقداری روی معدل تاثیر گذاشته شود و رشد انجام شود.
کاظمی با بیان اینکه معرفی معلم نمونه جهان اسلام در اجلاس آیسسکو، المپیادهای دانشآموزی جهان اسلام و ایجاد یک صندوق حمایتی برای کودکان غزه و سرزمینهای جنگ زده جبهه مقاومت بود که پیشنهادات ارائه شده که در دستور کار اجلاس بعدی قرار گرفت، گفت:
حدود ۱۰ هزار دانشآموز سفیران انقلاب هستند. نزدیک هزار معلم در خارج از کشور زندگی میکنند و مشغول خدمترسانی به دانشآموزان این کشور هستند و در کنار این موضوعات صدای انقلاب اسلامی ایران در آن کشورها هستند.