
علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی در بیستوسومین دوره آموزشی-تشکیلاتی «جهاد اکبر» اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور در مشهد گفت:
قرآن مقاومت را معرفی کرده است.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او گفت:
برخی افراد گفتگو و مذاکره را در تقابل با استقامت قرار میدهند. این برداشت اشتباه است. با کفار هم میشود مذاکره کرد اما با رعایت چه اصلی؟ بر مبنای اصل مقاومت میشود مذاکره کرد. براساس مقاومت است که جهاد اصغر و جهاد اکبر معنا پیدا میکند، جهاد کبیر هم معنا پیدا میکند. «لا تطع الکافرین ... و کفی بالله وکیلا». جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن. مفهوم این اطاعت نکردن این نیست که حتما زد و خورد داشته باشید، مفهوم این است که گوش به حرفشان ندهید. جایی که حرفشان را منطقی و قابل جمع با اصول خودتان میبینید اشکالی ندارد گوش کنید اما جایی که تناقض و تضاد باشد آنجا نمیشود گوش کرد. زندگی ائمه ما پر از تشخیص مواردی است که کجا میشود کوتاه آمد و کجا نمیشود. اگر جایی که باید کوتاه بیاییم سرسختی کنیم آسیب میبینیم. آنجایی هم که باید بایستیم، اگر کوتاه بیاییم، باز اشتباه است. قدرت مومن و قدرت عقل بر همین مبناست. عقل آن چیزی است که بین دو ضرر اقل الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع اکثر النفعین را تشخیص بدهد. پس منظور از مقاومت، اطاعت نکردن از طاغوت است. مقاومت از حضرت آدم (ع) آغاز شد و ادامه دارد، مقاومت بر اطاعت خدا و مقاومت بر اجتناب از طاغوت. شاید اگر بخواهیم جنس و ماهیت مقاومت را مطرح کنیم، در بُعد اول صبر بر طاعت است، در بعد دوم صبر بر برائت است. مقاومت چیزی است که امروز باید بیشتر بشناسیم اگرنه دچار افراط و تفریط میشویم.
احمدیان افزود:
برخورد طاغوت با مقاومت چیست؟ شکست دادن هدف نهایی دشمن نیست. جنگ روانی دشمن را ببینید، هدف دشمن این است که به مقاومت پایان دهد. اگر به دنبال شکست دادن است برای این است که اثبات کند ادامه ندهید، فایده ندارد. تاکتیکهای دشمنT دروغ، شایعهپراکنی، اختلاف و تفرقهافکنی است. تلاش میکنند بین ما اختلاف ایجاد کنند و متأسفانه گاهی برخی از ما در این پازل گرفتار میشوند. مثلاً دشمن میگوید چون مسئولین ایران دیروز و امروز ما را نزدند پس ترسیدهاند. عدهای هم در داخل میگویند چرا میترسید؟ بزنید. خلق دوگانههای کاذب و درگیر ساختن جبهه مقاومت در این دوگانهها از ترفندهای دشمن است. راهکار ائمه اطهار این است که تن به این دوگانهها ندادهاند. فرار از دوگانهها هنر مؤمنین است و گیر افتادن در آنها اشتباه است. میگویند «به مذاکره بگویید بله یا بگویید خیر». ما گفتیم «نه میگوییم بله و نه میگوییم خیر». این دوگانهها مانند مذاکره یا عدم مذاکره، موافقت با FATF یا مخالفت با آن را دشمن میسازد و بعضی به آنها دامن میزنند. هدف همه این موارد اختلاف در جبهه مقاومت و جامعه ایران است. دوگانهسازی، ایجاد اختلاف، چندگانهسازی، تحقیر، مسخرهکردن و متهم کردن به ترس، از ابزارهای دشمن است. حالا یک بار غریبه این کارها را میکند اشکالی ندارد اما یک وقت خود ما این کار را نسبت به هم انجام میدهیم. مراقب این باید بود. خیلی تلاش میکنند، مسئله مقاومت را پاک کنند و بگویند چهل سال است که بین ایران و اسرائیل جنگ بوده است. جنگ و مقاومت تفاوت دارد. اولاً مواجهه ما با رژیم صهیونیستی جنگ نبوده است، همین الان هم جنگ به آن معنا نداشتهایم. او اقدامی کرد ما هم اقدامی کردیم. مفهوم جنگ این نیست، کسی که جنگ را بشناسد میفهمد که این جنگ نیست. این چهل سال هم خود آنها هم میگفتند جنگ نداریم. حدود پنج یا شش سال است که میگویند جنگ در فضای خاکستری یعنی جنگ در آنجایی که جنگ نمیشود اما الان در چارچوب یک جنگ روانی دارند میگویند ۴۵ سال است که در جنگ هستیم. این در حالی است که از ابتدا قرار شد که انقلاب اسلامی یک جبهه مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی ایجاد کند و توسعه دهد. این کار در این ۴۰ سال انجام شده است. مطالبی در فضای مجازی میبینیم که بعضی غصه میخورند چرا جنگ غزه تمام شد اما اسرائیل از بین نرفت؟ دقت کنید که ایجاد این گونه هدفهای بزرگ کاذب یکی از ترفندهای دشمن است تا شما احساس شکست بکنید. بله مقام معظم رهبری زمانی فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. اولاً از آن زمان چند سالی بیشتر نگذشته است، ثانیاً نفرمودند این کار به دست مقاومت انجام میشود. دشمن گفت که تا ۲۵ سال آینده چه کارهایی میکنم، ایشان فرمودند تا ۲۵ سال آینده معلوم نیست شما باشید، شما نیستید. ثالثاً کی فرمودند با جنگ میرویم و میگیریم؟ کسی بخواهد این کار را بکند، برای کار نظامی برنامهریزی میکند. ما مشغول این نیستیم، مشغول تقویت مقاومت هستیم. ممکن است یک روز به درگیری نظامی هم منجر بشود، که دشمن با جنگ نظامی از بین برود اما بنای ما این نیست که مقاومت با جنگ عمل کند. مقاومت فی نفسه دشمن را از پای درمیآورد. این مفهومی است که بنده از فرمایش رهبر معظم انقلاب برداشت میکنم.
او گفت:
اول انقلاب امام خمینی (ره) فرمودند صدور انقلاب؛ یک عده راه افتادند برای این کار نیروی مسلح درست کنند. امام جلوی آنها را گرفتند که یعنی چه در دیگر کشورها از این کارها بکنید. پس صدور انقلاب یعنی چه؟ رهبر معظم انقلاب تعبیر قشنگی به کار بردند؛ فرمودند انقلاب شبیه عطر است، هیچ کس نمیتواند جلوی بوی آن را بگیرد، این بوی عطر در همه جا منتشر میشود. انقلاب حق است، درست است و منطبق با فطرت انسانها است. انقلاب کار خودش را میکند. این که ما از داخل کشور یک گروه راه بیندازیم، میشود مدل کمونیستی. پس در تفکر انقلاب اسلامی حذف اسرائیل یعنی پوچی اسرائیل را بر همگان آشکار کردن تا کارکرد خود را از دست بدهد و خود به خود ساقط شود. مانند این را امام (ره) در نامه به گورباچوف انجام دادند، چنین تعبیری به کار بردند و هیچ اقدام عملی هم نکردند. فرمودند کمونیست به موزه تاریخ میرود. پس همه باید بسیج میشدیم تا کمونیسم را از بین ببریم تا فرمان امام اجرا بشود؟ نه، امام (ره) اصلاً انتظار نداشتند کسی چنین کند. بعد از آن نامه، کمونیسم به موزه تاریخ رفت؛ چون از یک جنس و ذاتی صحبت میکرد که پوک بود و فرو پاشید.
احمدیان با اشاره به مخالف بودن بعضی یهودیان با رژیم اسرائیل افزود:
این جریان پوچ را میشود از بین برد، نه این که ما از یک طرف، حزب ا... از یک طرف، یمن از یک طرف جمع شویم. عرض کردم روزی ممکن است جنگ شود اما این طراحی و برنامه ما نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:
بر این اساس در راهی که پیش رو داریم، مقاومت شرط است نه جنگ. پس نکته اول این که مقاومت با جنگ تفاوت عمدهای دارد، جنگ یکی از اَشکال مقاومت آن هم در مدت کوتاهی است. نکته دوم این که هدف جنگ در طول تاریخ اعمال اراده و پیروزی بوده است اما هدف مقاومت، تداوم مقاومت است. سوم این که جنگ پایان دارد، اما مقاومت تمام نمیشود. چهارم این که خداوند با نتیجه جنگ که پیروزی است کاری ندارد، چون رسالت انسان پیروزی نیست، تداوم مقاومت است. خداوند با تداوم مقاومت کار دارد و یکی از چیزهایی که در مسیر مقاومت عطا میکند، پیروزی است. بر این اساس غایت مقاومت «فرج» است. فرج فقط ظهور نیست اما ظهور فقط با مقاومت به وجود میآید. جنگ محک و میزان نیست اما مقاومت محک و میزان است. ابتلا هم با مقاومت معنا پیدا میکند. تا زمانی که انقلاب مقاومت میکند، استمرار دارد و پیروز است و تمام افرادی که در دالان مقاومت حضور دارند اجر مجاهد فی سبیل الله را میبرند.