فعالان قرآنی بدون آزمون معلم میشوند
رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور اظهار کرد:
براساس مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب نخبگان بدون آزمون در دانشگاه فرهنگیان انجام خواهد شد و این به معنای استخدام رسمی است.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، وی افزود:
دانشگاه فرهنگیان برای مهر ۱۴۰۳ از میان نخبگان قرآنی یعنی حافظان و قاریان قرآن که مقام دارند دانشجو معلم استخدام میکند. نخبگان در حوزههای ورزشی و هنری هم میتوانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.
او بیان کرد:
در برنامه تربیت اوان کودکی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آن را مصوب کرده است موضوع تربیت قرآنی یکی از برنامههای جدی است.
وی با اشاره به اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی با مسئولیت معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش سازوکار بهرهمندی مؤسسات قرآن از فضای مدارس کشور برای برگزاری کلاسهای قرآن را پیدا کنند گفت:
اگر این سازوکار وجود دارد روش اجرای آن طی یک هفته اعلام شود و اگر وجود ندارد در مدت یک هفته ساز و کار آن مشخص شود.
صحرایی با اشاره به اینکه پولهای قرآنی کشور باید در آموزش و پرورش هزینه شود نه در جاهای دیگر افزود:
همواره قربانی عدم توجه از سوی دستگاههایی بودیم که نمیدانند تحول باید از آموزش و پرورش ایجاد شود، هماکنون در کشور مشکل کمبود پول وجود ندارد، مسئله این است که نمیدانیم پول در کجا هزینه شود.
وی ادامه داد:
طرح تاسیس مدارس غیردولتی قرآنی ظرف یک ماه ارائه شود و برای سال تحصیلی جدید حتی با درصدی از مدارس موجود این کار اجرا شود. هم اکنون برخی مدارس غیردولتی در حال اجرای این کار هستند و به دلیل قرآن پایه بودن خانوادهها هزینه پرداخت میکنند تا فرزندشان اینگونه تربیت شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره طرح اتقان بیان کرد:
این طرح ارتقای توانمندی قرآنی معلمان دوره ابتدایی است و باید آن را به رتبهبندی معلمان مرتبط کنیم و معلمی که دوره اتقان را طی نکرده است از رتبهبندی محروم شود. معلمان بدون سواد قرآنی وارد آموزش و پرورش نمیشوند اما ممکن است در گذر زمان به دلیل اینکه با قرآن مانوس نبودند آن را فراموش کنند و باید در دورههای ضمن خدمت به آموزش قرآن توجه کرد. برای تسری طرح اتقان به دوره متوسطه دوم بیاندیشید همچنین دورههای تأمین مدرسان قرآن برگزار شود؛ نیم میلیون نفر از معلمان باید در طرح مسطورا شرکت کنند که تا کنون حدود ۴۵۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردهاند.
وی تاکید کرد:
مؤسسات مختلف از جمله مؤسسات قرآن نباید در کنار مدارس قد علم کنند بلکه مدرسه را تقویت کنند، نباید به مدرسه آسیب بزنیم و نگذاریم آموزش و پرورش نحیف شود.
رضا مراد صحرایی همچنین در شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن گفت:
آنچه که مساله جدی ما است موضوع تمرکز بر قرآن است؛.
وی افزود:
دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در یک سالی که گذشت در حوزه قرآن کارهای مهمی انجام داد؛ یکی از کارهای بسیار راهبردی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای جذب نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان است. آموزش و پرورش برای مهر ۱۴۰۳ از بین قرآنیها بدون آزمون دانشجو معلم میگیرد. بجز قرآنیها، فرهنگیها، ورزشیها و هنریها نیز جذب دانشگاه میشوند اما تمرکز بر جذب حافظان و قاریان قرآن است.
وی افزود:
سال گذشته سال ساماندهی مهدکودکها بود و سازمان تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد تا این امر ساماندهی شود.
او ادامه داد:
بهرهگیری از ظرفیتهای موجود نیز مورد تاکید است؛ معاونت پرورشی و فرهنگی سازوکار بهرهمندی از ظرفیتهای موسسات قرآنی را برای برگزاری کلاسهای روخوانی، تربیت حافظ، قاری قرآن و همچنین انتقال مفاهیم فراهم کند. کارگروههای ۴ گانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن حداقل ماهی یک بار جلسه برگزار کنند تا فعالیتها پیگیری شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح اتقان تصریح کرد:
طرح اتقان نیاز به پشتوانه دارد؛ آموزش و پرورش برای اجرای طرحهای قرآنی باید همراهی شود، اما همچنان آموزش و پرورش قربانی عدم توجه دستگاههایی شده است که باید در رفع این موضوع همراه باشند. ما مدعی هستیم و از همه میخواهیم تا برای اجرای طرح اتقان به ما کمک کنند. طرح اتقان باید حداقل در ۱۵ استان اجراسازی شود و برای کاهش هزینهها برخی از جلسات را غیر حضوری کرده و از معلمان نیز هزینه دریافت کنیم. آموزش و پرورش باید به معلمان آموزش قرآن بدهد و تمام معلمان، روخوانی قرآن و انس قرآن را بلد باشند. آموزش و پرورش باید اقداماتی را انجام دهد که بیش از نیم میلیون معلم در طرح مسطورا شرکت کنند که تاکنون ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا شرکت کردهاند.