٣٣ ماهیگیر و ملوان ایرانی از زندان سومالی آزاد شدند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 10:25

٣٣ ماهیگیر و ملوان ایرانی از زندان سومالی آزاد شدند

شماره: 24975
Aa Aa

این ملوانان و ماهیگیران در آب های اقیانوس هند توسط نیروهای سومالی دستگیر و به ۶ سال حبس و پرداخت چند صد هزار دلار محکوم شده بودند. 

علی غلام پور، سفیر ایران در کنیا خبر داد؛
٣٣ ماهیگیر و ملوان ایرانی از زندان سومالی آزاد شدند

علی غلام پور، سفیر ایران در کنیا به نقل از علی محمد عمر بالکاد، کفیل وزارت امور خارجه سومالی اعلام کرد ٣٣ نفر از ماهیگیران و ملوانان ایرانی که در سومالی زندانی بودند آزاد شده و از مسیر هوایی در حال بازگشت به کشور هستند. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، این ملوانان و ماهیگیران در تابستان ١٤٠٢ در آب های اقیانوس هند توسط نیروهای سومالی دستگیر و به ۶ سال حبس و پرداخت چند صد هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده بودند. 

این ملوانان و ماهیگیران ایرانی با مجوز صادره از مقامات سومالیایی فعالیت می‌کرده‌اند اما مقامات سومالیایی مدعی هستند که مجوزهای مذکور از سوی منابع غیر مجاز صادر شده و فاقد اعتبار بوده است. 

سفیر ایران در کنیا ابراز امیدواری کرد که مسیر تعامل و گفت‌وگوهای سازنده میان دو کشور باز شده و دو ملت مسلمان ایران و سومالی از روابط و مناسبات شایسته و پایدار دوجانبه بهره‌مند گردند. 

غلام پور که سفیر آکردیته ایران در سومالی است گفت:

مقامات وزارت امور خارجه دولت سومالی برای حرکت به سمت فرآیند احیای روابط دو جانبه که چند سال قبل به‌صورت یک جانبه از سوی دولت سومالی قطع شد اعلام آمادگی کرده‌اند هر چند هنوز گام عملی در این راستا از سوی آنها برداشته نشده است. 

او ابراز امیدواری کرد که آزادی ملوانان و ماهیگیران کشورمان فضای مثبت موجود برای از سرگیری روابط دوجانبه را تقویت کند. تنظیم موافقتنامه همکاری‌های شیلاتی میان دو طرف یکی از اولویت‌های مهم دستور کار می‌باشد که می‌تواند منافع و نیازهای متقابل هر دو طرف را تامین و از تکرار توقیف کشتی‌های ماهیگیری کشورمان در آب‌های اقیانوس هند پیش‌گیری کند.

بر اساس این گزارش کشتی‌های متعلق به ملوانان همچنان در توقیف دولت سومالی است که می‌بایستی رها و به مالکان آنها تحویل داده شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان