متهمان امنیتی ایران تا 20 روز حق دسترسی به وکیل را ندارند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 6:06

متهمان امنیتی ایران تا 20 روز حق دسترسی به وکیل را ندارند

شماره: 7580
Aa Aa

اگر فردی به اتهام جرائم سازمان یافته، امنیتی و جرائم اقتصادی یک میلیارد تومان به بالا بازداشت شود 20 روز در اختیار دستگاه قضا خواهد بود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس؛
متهمان امنیتی ایران تا 20 روز حق دسترسی به وکیل را ندارند

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خانه ملت، محمدعلی پورمختار از بررسی طرح اصلاح تبصره ماده 48 قانون آئین دادرسی با حضور مصدق، معاون حقوقی قوه قضائیه خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون سه دسته از متهمان امنیتی تا 20 روز در اختیار دستگاه قضائی قرار میگیرند و حق دسترسی به وکیل را ندارند. در واقع دسته اول متهمان به جرائمی است که مجازات قانونی آنها به عنوان قصاص، حد یا محاربه باشد و در واقع این جرائم سازمان یافته هستند نه معمولی.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: دسته دوم متهمان جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و سوم جرائم اقتصادی از یک میلیارد تومان به بالا هستند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس دهم ادامه داد: اگر فردی به جرائم مورد نظر متهم و با مستندات بازداشت شود تا 20 روز در اختیار قوه قضائیه قرار می گیرد و پس از گذشت این مدت می تواند وکیل بگیرد.

تمامی وکلا می توانند وکالت متهمان را بر عهده بگیرند

وی یادآور شد:

لازم به ذکر است که تمامی وکلا می توانند وکالت متهمان را بر عهده بگیرند و دیگر منحصر به وکیل خاص،  انتخابی و معین از سوی قوه قضائیه نمی شود.

وی افزود: البته در این رابطه استثنایی قائل شدیم که بر اساس آن اگر پرونده ها حاوی اسناد مهم یا طبقه بندی بالا باشد با تشخیص قاضی مربوطه امر وکالت و ملاقات وکیل با متهم زیر نظر قاضی انجام می شود. در واقع این به معنای منع وکالت نیست بلکه ملاقات با موکل و متهم زیر نظر قاضی انجام می شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان