اهانت به رییس جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 0:11

اهانت به رییس جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد

شماره: 11553
Aa Aa

ربیعی می گوید هیچ تغییری در مواضع دولت ایجاد نشده و شرایط تعیین شده جمهوری اسلامی برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است.

مدعی العموم باید به موضوع توهین به روحانی ورود کند؛
اهانت به رییس جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد

سخنگوی دولت ایران در نشست خبری خویش گفت:

ایرانی ها عاشق سلاح نیستند؛ عاشق صلح و ثبات و همزیستی و همکاری های منطقه برای توسعه پایدار هستند. سلاح ایرانی فقط یکی از مولفه های ضرور در حوزه های دفاعی بوده است. قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چند وجهی است که در ظل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می یابد. ما بر این اساس در همه حوزه های منطقه ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خود، نقشی سازنده داشتیم. در یمن ما توسعه طلبی و تجاوز را محکوم کرده ایم و خواهان مذاکره طرفین برای صلح پایدار شده ایم. همه کشورهای منطقه را به پیمانهای صلح دعوت کرده ایم و با تروریسم و خشونت و افراطی گری مبارزه بی امان و واقعی کرده ایم. بنابراین هراس امریکا یک هراس تسلیحاتی نیست هراس از این است که رفع تحریم تسلیحاتی رفع کلیه تحریم های ظالمانه دارویی و بانکی و اقلام بشری را در چشم انداز قابل رویت قرار داده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، سخنگوی دولت تاکید کرد:

ما از تبدیل شدن این منطقه به انبار تسلیحات نگرانیم و آمریکا را به خاطر فروش افسار گسیخته تسلیحات به منطقه مسئول و پاسخگو می دانیم.

ربیعی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد که به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه که در خدمت منافع مالی شرکتهای تولید کننده تسلیحات است بپیوندد گفت:

در حال حاضر در این زمینه برنامه ای خاص نداریم البته هر زمان که بر اساس نیازهای مشروع و معقول دفاعی لازم بدانیم و به همان ترتیبی که بر اساس عرف رایج بین المللی و حق ذاتی هر کشور در دفاع از خود فهمیده می شود، اقدام خواهیم کرد. ایران تاکنون هیچ جنگی را به راه نیانداخته و معتقدیم امنیت با اراده مردم و خودکفایی محقق می شود. در سال هایی که تحت تحریم تسلیحاتی بودیم چاره ای جز تحقیق و توسعه بر روی صنایع دفاعی بومی نداشتیم و پس از گذشت این سالها، امروز ما مزیتهای بالایی در تولید محصولات خاص دفاعی داریم و حاضریم که در صورت تقاضا از سوی خریداران به باشرایط خاص خود اقدام کنیم.

وی ادامه داد: البته جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز و ملاحظاتی برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت. دکترین معاملات تسلیحاتی ما جدای از دکترین دفاعی ما نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره واکنش‌های برخی به سخنان روحانی درباره صلح امام حسن(ع) اظهار کرد:

دو گروه عامدانه به سوء برداشت ها دامن می زنند. یک گروه اتاق فکر های تحریم و جنگ افروزان کنار کاخ سفید هستند که از هر فرصت، سخن و کلامی برای حمله به دولت جمهوری اسلامی ایران و نیل به اهداف ضد ایرانی و ضد انسانی خود استفاده می کنند. اهداف آنها القاء بی ثمر بودن مقاومت ملت و دولت به هم ریختگی امور و تضعیف دولت ایران است و این نتیجه گیری که ایران مسیری جز تن دادن به خواست های قلدرمابانه ترامپ ندارد. « گروه دوم طیفی از مخالفان و معارضان دولت هستند من از واژه مخالف و منتقد استفاده نکردم ما هم به مخالف و هم به منتقد احترام می گذاریم اینها گویی در یک جنگ خصمانه علیه دولت قرار گرفته اند وگرنه منتقد و مخالف همیشه مورد احترام ما بوده است که از هر سخن و نظر رییس جمهور برای تخریب غیراخلاقی و غیراسلامی و حمله به دولت و ایشان به منظور اهداف کوتاه مدت سیاسی و کسب قدرت و پشیمان کردن مردم از صندوق انتخابات، خود سوءاستفاده می کنند. آیا هدف پشیمان کردن مردم از صندوق انتخابات است؟ بیان اینکه مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح، طرح یک بیان علمی پیرامون واقعه تاریخی صلح امام حسن (ع) در شب شهادت ایشان بود که گروه دوم تفسیرها و خوانش های محفلی، خطی، سیاسی و جناحی از آن کردند. در شرایطی که بیش از هر زمان دیگر تحت فشار بین المللی هستیم هدف از این همه دولت زدایی چیست؟ از طرفی هیچ تغییری در مواضع دولت ایجاد نشده و شرایط تعیین شده جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. رییس جمهور یک موضع اصولی گرفته اند که هیچگاه تغییر نکرده است و همانطور که بارها گفته شده بدون بازگشت آمریکا به برجام و رفع همه تحریم ها و جبران خسارت هایی که به ملت ایران تحمیل کرده اند شانسی برای موقعیت دیپلماسی با آمریکا وجود ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر نمایندگان مجلس درباره رییس جمهوری اظهار کرد:

بنای دولت بر تعامل با مجلس شورای اسلامی است و معاونت امور مجلس و معاونت حقوقی از منظر قانون اساسی موضوع توهین به رییس جمهور را از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می کند و معتقدیم است مدعی العموم باید به این موضوع از منظر عمومی جرم ورود کند. اولا طبق نظر رهبری و حتی بیانات اخیر ایشان که به صراحت و روشنی بیان نمودند، توهین جایز نیست و خلاف شرع است. به نظرم اینگونه افراد به رغم ادعایشان، آموزه های رهبری را اساسا درونی نکرده اند و یا شاید اعتقادی ندارند. ثانیا این توهین ها و تهدیدها موضوعی نیست که شاکی خصوصی یا دولتی بخواهد، اهانت به رییس جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد و انتظار این است که مثل بسیاری از زمینه های دیگر، مدعی العموم اقدام لازم انجام دهند. همچنین هیات نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینگونه موارد بوجود آمده است، گزارش همه توهین ها از سوی معاون امور مجلس رییس جمهور به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان