«جواد روحی» در بیمارستان‌ نوشهر درگذشت | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 19:44

«جواد روحی» در بیمارستان‌ نوشهر درگذشت

شماره: 23335
Aa Aa

مقرر شده دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی و وسایل این زندانی محکوم به اعدام از جمله یادداشت‌ها و داروهای وی مستندسازی شود.

پس از تشنج در زندان و انتقال به بیمارستان شهید بهشتی؛
«جواد روحی» در بیمارستان‌ نوشهر درگذشت

براساس اعلام روابط عمومی زندان نوشهر جواد روحی یکی از زندانیانی که در این زندان با حکم قانونی در زندان به سر می‌برد ساعت ۳:۴۵ بامداد پنجشنبه ۹ شهریور ماه در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد.

به گزارش اسپادانا خبر، میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر نوشته است:

پس از انتقال جواد‌ روحی به بیمارستان متأسفانه با وجود اقدامات کادر پزشکی این فرد در بیمارستان فوت می‌کند.

روابط عمومی زندان ‌نوشهر اعلام کرد:

درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده است و دادستان نوشهر به همراه بازپرس با حضور در زندان از هم بندیان متوفی در مورد وی سوال کرده‌اند. با دستور قضایی مقرر شده است دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و داروهای وی مستندسازی شود. جسد متوفی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه گیری اقدام شده است.

شایان ذکر است جواد روحی با حکم دادگاه ساری به اعدام محکوم شده و پرونده وی در حال رسیدگی بود.

  •  

جواد روحی در سال‌های گذشته چندبار سابقه «تشنج» و «بستری در بیمارستان» را داشته است

خبرگزاری میزان نوشت:

در پی فوت جواد روحی در بیمارستان تصویری از وی در فضای مجازی منتشر و ادعا شده است که این تصویر مرتبط به بستری شدن اخیر وی در بیمارستان است که منجر به فوت متهم شد. این در حالی است که پیگیری‌های خبرگزاری میزان نشان می‌دهد تصویر منتشرشده هرچند متعلق به جواد روحی است اما عکسی قدیمی و مربوط به زمان قبل از بازداشت این فرد و خارج از زندان است. تصاویر لباس شخصی وی هم گویای همین موضوع است. طبق اعلام بهداری زندان روحی قبل از بازداشت و ورود به زندان در سال‌های گذشته چند بار سابقه تشنج و بستری در بیمارستان را داشته است.

  •  

بهداری زندان نوشهر نیز توضیحاتی ارائه کرد.

در توضیحات و گزارش بهداری این زندان آمده است:

روز چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ مددجو جواد روحی با پای خودش به بهداری مراجعه و عنوان کرد بی‌حال است. پس از گرفتن علام حیاتی جواد روحی و مشورت با پزشک زندان برای جواد روحی قرص دیکلوفناک و قرص سرماخوردگی تجویز شد.

همچنین در پی اعلام شرح حال به پزشک زندان در ساعت بیست وی دستور اکسیژن تراپی برای مددجو صادر کرد و روحی ۱۵ دقیقه زیر اکسیژن بود و مجدد به خوابگاه مراجعه کرد.

در گزارش بهداری زندان نوشهر عنوان شده است با توجه به سابقه مراجعه مددجو به بهداری، معاینه وی و انجام اقدامات پزشکی و درمانی در مورد او به هم‌بندی‌هایش توصیه شد در صورت بروز هرگونه مشکلی مجددا مسئولان پزشکی و درمانی را در جریان بگذارند.

ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد نهم شهریور در تماس مجدد با بهداری عنوان می‌شود حال روحی بد شده که اینبار در مراجعه به خوابگاه مشاهده می‌شود مددجو تشنج کرده است. اقدامات تخصصی پزشکی و درمانی روی روحی انجام و در حین انجام اقدامات با اورژانس برای انتقال مددجو به بیمارستان هماهنگی صورت می‌گیرد. با حضور عوامل اورژانس در زندان، مددجو به ماشین منتقل شده و هماهنگی لازم با سوپروایزر بیمارستان نوشهر انجام می‌شود که متأسفانه با وجود رسیدن بیمار به بیمارستان و انجام اقدامات پزشکی معمول وی جانش را از دست می‌دهد.

جواد روحی به علت اعتیاد سابقه مصرف متادون با تجویز پزشک را داشته است که البته طی ماه‌های اخیر در تلاش برای ترک متادون و پایین آوردن مقدار مصرف خود بوده است.

جواد روحی قبل از بازداشت چندین نوبت با سابقه تشنج در بیمارستان بستری شده است. در اولین مورد جواد روحی در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۹۵ به علت کاهش سطح هوشیاری به دنبال تشنج در بیمارستان بستری می‌شود.

در نمونه‌ای دیگر در تاریخ ۱۰ آبان سال ۹۶ وی با سابقه تشنج در بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان آمل بستری می‌شود. سابقه بعدی روحی در تشنج و بستری در مرکز درمانی به سال ۹۹ برمی‌گردد. جواد روحی در ۲۲ بهمن سال ۹۹ در پی مسمومیت با ترامادول و در پی آن تشنج در بیمارستان بستری شده است.

در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ جواد روحی برای درمان بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کند و در سوابق بیماری و دارویی اعلام شده از سوی خود و خانواده‌اش عنوان شده وی سابقه تشنج داشته است.

همچنین مرحوم روحی در سابقه پزشکی و شرح حال خود در بیمارستان اقدام به خودکشی را عنوان کرده است.

  •  

پزشکی قانونی مازندران نیز اعلام کرد که برخلاف اظهار نظرهای رسانه‌های معاند به هیچ عنوان پیکر مرحوم روحی شبانه و مخفیانه دفن نشده است. علت فوت مرحوم روحی در دست بررسی است.

  •  

پزشکی قانونی تشخیص داده‌ بود که «جواد روحی» توان تحمل کیفر را دارد

خبرگزاری میزان نوشت:

در پی فوت یک زندانی به نام جواد روحی در بیمارستان برخی اظهار نظرها در مورد این فرد در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. یکی از مواردی که برخی رسانه‌ها در مورد جواد روحی مطرح کرده‌اند این است که چرا جواد روحی با وجود بیماری مشمول عفو و ارفاقات قانونی مانند مرخصی نشده بود؟ بررسی قانونی وضعیت جواد روحی حکایت از آن دارد که پزشکی قانونی براساس معایناتی که انجام می‌دهد، تشخیص می‌دهد یک زندانی توان تحمل کیفر را دارد و یا باید برای انجام مراحل درمان بیماری خارج از زندان حضور داشته باشد. درباره جواد روحی، پزشکی قانونی طبق معاینات انجام شده تشخیص نداده بود که وی توان تحمل کیفر را ندارد. همچنین سابقه بیماری و تشنج جواد روحی مربوط به زمان قبل از حضور وی در زندان بوده است و در طول دوران حبس هیچ موردی از تشنج مگر در تاریخ نهم شهریور ماه در این فرد مشاهده نشده بود. همچنین جواد روحی هنگام ورود به زندان مانند هر فرد دیگری با معاینه کامل و شرح حال گرفته شده از مددجو وارد زندان می‌شود و در صورتی که فرد نیاز به دارو یا درمان خاصی داشته باشد حتما در پرونده پزشکی او ثبت می‌شود. در مورد جواد روحی هم در شرح حال عنوان شده برای او مواردی همچون اعتیاد(که با نظر پزشک زندان متادون مصرف می‌کرده و درصدد ترک آن بوده است) ثبت شده بود. جواد روحی همچنین به دلیل برخی مشکلات که پیشتر به آن دچار بوده است قرص‌های تحت نظر مصرف می‌کرده که تمام این قرص‌ها زیر نظر بهداری زندان به وی تحویل و مصرف می‌شده‌اند.

در رابطه با اینکه چرا جواد روحی مشمول عفو نشده است نیاز به توضیح است که براساس بخش اول بخشنامه عفو مقام معظم رهبری بهمن ماه سال گذشته افرادی که اتهام آن‌ها مباشرت، مشارکت و معاونت در ارتکاب جرایم مستوجب مجازات محاربه، افساد فی‌الارض و بغی و ارتکاب تخریب و احراق عمده تاسیسات دولتی، نظامی و عمومی بود مشمول عفو نمی‌شدند. اتهامات جواد روحی نیز براساس کیفرخواست صادره افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احراق و تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تاسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش بود که این موارد مشمول عفو رهبر معظم انقلاب نمی‌شدند. جواد‌ روحی لیدر اصلی در شبی که پنج نفر در نوشهر بر اثر اقدامات شبه ترویستی کشته شدند می باشد همچنین وی عامل اصلی حمله به مقر نیروی انتظامی در نوشهر و آتش‌زدن قرآن و اعتراف صریح به این اتفاق می باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان