امروز نوبت دختر ما بود، فردا نوبت دختری دیگر است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 5:44

امروز نوبت دختر ما بود، فردا نوبت دختری دیگر است

شماره: 19493
Aa Aa

پلیس می گوید مهسا امینی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس هدایت شده که در جمع سایر افراد به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شده است.

روایت خانواده مهسا امینی با پلیس متفاوت است؛
امروز نوبت دختر ما بود، فردا نوبت دختری دیگر است

درپی انتشار اخباری درباره به کما رفتن زنی جوان پس از انتقال به یک مقر انتظامی مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران اعلام کرده است:
«خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.»

در ادامه توضیحات پلیس تهران آمده است:‌

« بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ ضمن رد برخی اخبار  درباره این حادثه اعلام کرد:

مستندات مربوطه در این خصوص در اختیار پلیس بود و اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.

  •  

عصر روز سه‌شنبه ماموران گشت ارشاد «مهسا امینی» را در بزرگراه شهید حقانی تهران دستگیر می‌کنند.

ماموران به برادرش «کیارش» که در محل حاضر بوده گفته اند که مهسا را برای یک ساعت کلاس توجیهی و آموزشی به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا می‌برند.

دو ساعت بعد، کیارش از پشت درهای بسته پلیس امنیت اخلاقی متوجه می‌شود که خواهرش به کما رفته و با ماشین آمبولانس از ساختمان وزرا خارج شده است.

پزشکان بیمارستان کسری تشخیص سکته قلبی و مغزی داده‌اند.

تا ساعت ۲۰:۳۰ روز سه‌شنبه قلب مهسا همچنان می‌تپید اما مغزش دیگر هشیار نبود. پزشکان دکتر خانواده اهل سقز را جواب کرده‌اند. جو بیمارستان امنیتی است و خانواده امینی پشت در اتاق مراقبت‌های ویژه دست‌به دعا ننشسته‌اند.

صبح پنجشنبه برای اطلاع از حال مهسا امینی با بیمارستان کسری تماس گرفتم.
اپراتور پذیرش بیمارستان گفت که نام بیمار در سیستم ثبت نشده و  بیماری به این نام در بیمارستان کسری بستری نیست. تلفن را قطع کرد. به بیمارستان کسری رفتم. از حراست بیمارستان نشانی بخش مراقبت‌های ویژه را گرفتم. آسانسور و پله‌ها را نشان داد. داشتم می‌رفتم که بلافاصله پرسید «کدام مریض؟» گفتم امینی. پرسید «نام مریض امینی است؟» رو به همکارش کرد و گفت: «برای اون دختره است». همکارش نزدیک آمد و گفت که خانم امینی ممنوع‌الملاقات است. خواستم که برادر یا پدر یا مادرش را ببینم. گویا اجازه نداشتند. کمی ایستادم. مردی با موهای آشفته و چشم‌های بی‌خواب پایین آمد. نزدیکش شدم. دایی مهسا بود.
از حال خواهرزاده‌اش گفت:
«مغزش که از کار افتاده بود. قلبش هم حالا دیگر نیمه‌فعال شده و کلیه‌هایش هم دیگر کار نمی‌کنند. دکترها گفتند فقط دعا کنید.»
از جزئیات ماجرا که پرسیدم پسردایی‌اش گفت ما به شما اعتماد داریم.
دایی مهسا حرفش را قطع کرد و گفت:
«من به شما اعتماد نداشتم هم همه حرف‌ها را می‌زدم. ترسی از کسی نداریم. اینجا ما طلبکاریم.»

فرماندهی انتظامی تهران در نخستین واکنش به این اتفاق گفته مهسا امینی به طورناگهانی دچار عارضه قلبی شده و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافته است.

این سخنان اما با اظهارات «کیارش امینی»‌ برادر مهسا در تضاد است.

کیارش گفته است:

«پشت در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی ایستاده بودم. ناگهان صدای جیغ و داد بلند شد. همه در ساختمان را می‌کوبیدیم. از در بالا رفتیم اما در را باز نکردند. پنج دقیقه بعد یک آمبولانس از ساختمان خارج شد. هر دختری که بیرون می‌آمد می‌گفت که یک نفر را کشتند. عکس مهسا را به دخترها نشان می‌دادم. از میان آن‌ها یک نفر گفت که مهسا در بغل خودش این‌ مساله برایش پیش آمد».

دایی مهسا آنچه را دیروز در بیمارستان گذشته بود برایم شرح داد:

«دیروز فرمانده پلیس به همراه چند همکارش آمدند دیدار ما. هر چه پرسیدیم چه شده؟ قول دادند که تصاویر دوربین‌های مداربسته را به زودی به ما نشان می‌دهند. من بهشان گفتم که هرکاری هم بکنند بی‌فایده است. می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند.»

پرسیدم:

برای چه آمده بودند؟

گفت:

«آمدند گفتند نگران نباشید؛ سپرده‌ایم ناهار و شام به شما بدهند. معلوم نیست چه کسی این بلا را سر مهسا آورده. به او گفتم این مشکل حل شدنی نیست. امروز نوبت دختر ما بود، فردا نوبت دختری دیگر است. فقط صورت مساله را پاک می‌کنید.»

همین‌ها را می‌گفت که چند زن و یک پسر پایین آمدند. به کردی حرف می‌زدند. توی چشم‌هاشان سرخِ اشک بود و زیر چشم‌ها کبودِ بی‌خوابی و اضطراب. انگار هنوز باور نکرده‌اند. مهسا قرار بود به خانه برگردد. حالا توی بیمارستان به زور دستگاه نفس می‌کشد. تا لحظه تنظیم این گزارش جزئیات بیشتری از حادثه ساختمان وزرا منتشر نشده است.

  •  

علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل می گوید:

در فاصله یک روز پس از سکته خانمی به نام مهسا امینی در ساعاتی که توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود مرکز اطلاع رسانی پلیس در رابطه با این اتفاق اطلاعیه ای منتشر کرده است.

از روایت خانواده و نزدیکان خانم امینی اینطور به نظر می رسید که وی ساعتی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد و انتقال به مقر پلیس امنیت اخلاقی سکته کرده و به بیمارستان کسری منتقل شده است. 

درباره محتوا و جزئیات اطلاعیه صادر شده توسط پلیس در همین ساعات اولیه صدور این اطلاعیه نقدهای مختلفی مطرح شده که بعضا از منظر حقوقی نقدهای درست و منطقی هستند. هدف از این نوشته اما نقد محتوای این اطلاعیه نیست بلکه توجه به اصل این کار است. پلیس تهران در این اطلاعیه از خود سلب مسئولیت کرده و سکته خانم امینی را ناشی از عارضه قلبی ناگهانی دانسته است. به عبارتی پلیس با آوردن واژه هایی چون «توجیه» و «آموزش» حتی زیر بار مسئولیت بازداشت این فرد هم نرفته و در حال سلب مسئولیت کامل از خود است. به عبارت دقیق تر روشن شدن ابعاد این موضوع و کشف حقیقت و تعیین و تکلیف میزان قصور عوامل مختلف در این ماجرا صرفا به تشکیل دادگاه و تشخیص نهایی مراجع قضایی بستگی دارد و لاغیر.  پلیس به عنوان نهادی که وظیفه آن ارتباط مستقیم با حاکمیت قانون در جامعه دارد باید بپذیرد در این مورد فعلا در مظان اتهام است و رفع این اتهام تنها به سبب ارائه مدارک و اسناد مستدل در محضر دادگاه ممکن خواهد بود، نه صدور اطلاعیه و بیانیه. بدون شک کرامت قانون و امنیت عمومی صرفا از پذیرش طی همین مسیر توسط نیروی انتظامی در مورد یاد شده حفظ خواهد شد. ماجرای خانم امینی حتما نیازمند طی فرایند دادرسی و تعیین تکلیف میزان قصور ماموران و دستگاه های مرتبط است و خانواده وی به طور کامل حق و امکان طرح شکایت در این مورد را دارند. مضاف بر آن دادستان نیز وفق مسئولیت قانونی خود و اینکه اتفاق رخ داده افکار عمومی جامعه را متاثر کرده است می باید راسا برای شروع تحقیقات و پیگردهای قانونی در این زمینه اقدام کند.

  •  

مسلم معین، رییس سازمان فضای مجازی بسیج نوشت:

اگر سری به خیابان‌های تهران بزنید میبینید که بی حجابی بیداد می‌کند و خبری از کنترل هم نیست. هوچی گری اصلاحطلب‌ها و علینژاد‌ها بعد از اتفاقاتی مثل مهسا امینی که سر یک کلاس پیش آمده هم محکم کاری برای تئوریزه کردن بی حجابی با دخیل بستن به گشت ارشادی است که دیگر وجود ندارد.

  •  

فاطمه قاسمپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌ حادثه رخ داده برای مهسا امینی از پزشکی قانونی و نیروی انتظامی خبر داد.

او گفت:
درباره آن‌چه بر خانم مهسا امینی گذشته بلافاصله با پزشکی قانونی و نیروی انتظامی صحبت کردم۔ مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مسئله آن است که آن‌چه رقم خورده، به هر علت قابل اغماض نیست۔

وی با بیان این‌که «در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده و هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است» افزود:

این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ داده باشد نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مساله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر مورد توجه مجریان است. ما هم از اخباری که به صورت غیر رسمی منتشر شده متاثر هستیم و پیگیر شفاف شدن دقیق مساله هستیم. وزارت کشور هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.

  •  

جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کما رفتن مهسا امینی پس از انتقال به یک مقر انتظامی از سوی گشت ارشاد به ایسنا گفت:

به عنوان نماینده مردم و به عنوان کسی که از مردم رأی گرفته در چارچوب قانون حتماً این موضوع و موضوعات قبلی را پیگیری خواهم کرد. گزارشی که نیروی محترم انتظامی داده‌اند این بوده که ایشان به جلسه کلاس‌های توجیهی دعوت شده بوده است، این یک گام قابل پیشرفت و قابل تحسین بوده که بخواهند در کلاس‌های توجیهی این کار را انجام دهند ولی اتفاق رخ داده باید بررسی شود. اینکه ما به این راحتی یک دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی داشته باشد و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم قابل قبول نیست، حداقل برای من این موضوعات قابل هضم نیست. حتماً این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت. نباید اجازه دهیم مردم را به نظام بدبین کنند و اگر در این مسئله قصوری یا تقصیری متوجه کسی باشد باید به صورت شفاف به مردم گفته شود و از این پس طوری رفتار شود که شاهد چنین مسائلی نباشیم. من این موضوع را از مجموعه وزارت بهداشت، مجموعه نیروی انتظامی و از ظرفیت مجلس پیگیری خواهم کرد و نتیجه را به صورت شفاف به مردم خواهم گفت چرا که معتقدم شفافیت معجزه می‌کند و قصور و تقصیر چند شخص نباید باعث لطمه به کل انقلاب و نظام شود.

رشیدی کوچی با بیان این‌که «من منتظر گزارشات تکمیلی از دستگاه‌های مرتبط هستم تا سناریوهای مطرح شده در این ماجرا را ارزیابی کنم» ادامه داد :

نباید قبل از تکمیل گزارش‌ها قضاوت کرد ولی این اتفاق از دو حالت خارج نیست؛ برخی در فضای مجازی می‌گویند شبهاتی وجود دارد که یا برخورد فیزیکی اتفاق افتاده است. اگر این ادعا اثبات شود هیچ جای قانون ما این اجازه نداده که یک فرد با را برای تذکر حجاب یا تنبیه مورد ضرب و شتم قرار دهند. برخی هم می‌گویند در حین تذکر حجاب به قدری به او استرس وارد شده که قلبش کشش این همه استرس را نداشته است. اگر هم این ادعا صحت داشته باشد چرا باید چنین اتفاقی بیفتد و چه نسبتی بین این حوادث و رفتار بزرگان انقلاب وجود دارد؟ من با جدیت تمام در چارچوب قانون، شرع و اصول انقلاب حتماً پیگیری خواهم کرد و از این به بعد هر موضوعی که به وجود بیاید و بخواهد به اعتماد مردم نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند، هر موضوعی که باشد،بدون اینکه ملاحظه‌ای داشته باشم در این چارچوب قدم برخواهم داشت.  

  •  

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ماجرای مهسا امینی نوشت:

مرگ سهم تو نیست، حق ما مسئولانی است که این گونه ارشاد و هدایت را میبینیم و ساکتیم!

او با انتشار عکسی از مهسا امینی روی تخت بیمارستان نوشته است:

جماعتي که نظر را حرام مي گويند / نظر حرام بکردند و خون خلق حلال.

مهمان عزیز سنندجی زنده بمان. مرگ سهم تو نیست حق ما مسئولانی است که این گونه ارشاد و هدایت را میبینیم و ساکتیم!

پاشو دختر ایران، ظلم ابدی نیست.

مهمان عزیز سنندجی زنده بمان
مرگ سهم تو نیست
حق ما مسئولانی است که این گونه ارشاد و هدایت را میبینیم و ساکتیم!
پاشو دختر ایران
ظلم ابدی نیست

  •  

شیوا قاسمی پور، نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی اشاره به اتفاق رخ داده برای مهسا امینی خانم ۲۲ ساله اهل سقز که برای مسافرت به تهران سفر کرده بود گفت:

موضوع برخورد گشت ارشاد با مهسا امینی برای مردم باید شفاف سازی شود. در این اتفاق تلخ اگر قصور، تخلف یا برخورد خلاف قانونی رخ داده باشد ما به عنوان نمایندگان مجلس با قاطعیت این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در صورت قصور احتمالی از مسئولان و عوامل مقصر در این ماجرا توضیح می‌خواهیم ادامه داد:

هفته آینده مجلس جلسه‌ای در این راستا خواهد داشت و از مسئولان مرتبط پاسخ می‌خواهد.

عضو فراکسیون بانوان مجلس اضافه کرد:

گفته می‌شود دوربین‌های مداربسته پلیس تصاویر مربوط به مهسا امینی را ضبط کرده که بررسی این تصاویر جزء مطالبات ما از مسئولان نیروی انتظامی است تا ماجرا برای نمایندگان مردم و مردم  شفاف شود.

  •  

اصغر فرهادی، کارگردان سینمای ایران در یادداشتی در اینستاگرام درباره فاجعه رخ داده برای مهسا امینی نوشت: 

مهسا، دختر عزیزم، مسافر شهر خفتگان. گمان دارم پیش از سفرت، گوشه دل پاک و پر رؤیایت یا گوشه ای در دفترچه یادداشتت نوشته بودی  که به تهران خواهی رفت و شاید لابه لای کارهای روزمره ات به جاهای دیدنی هم سری خواهی زد.این بود دیدنی های این شهر، همین و نه بیش. از دیروز که خبرتو راخوانده ام بیقرارم. بیزارم، این بار از خودم. تو روی تختی در بیمارستان خوابیده ای اما از همه بیدارتری و ما همه در اغماء. ما خودمان را به خواب زده ایم در برابر این ظلم بی پایان. ما شریک این جنایتیم.

  •  

فاطمه هاشمی رفسنجانی با انتشار متنی به ماجرای «مهسا امینی»  واکنش نشان داد.

در یادداشت فاطمه هاشمی رفسنجانی آمده است:

خبر کوتاه ولی تا عمق جان هر انسان آزاده ای را می سوزاند. مهسا امینی، دختر جوان ۲۲ ساله که به جرم بدحجابی دستگیر و برای ارشاد و توجیه!!! به مقر پلیس انتقال داده شده بود، پشت دربهای بسته و در میان بهت خانواده، دچار عارضه شد و به کما رفت.!!! حقیقتاً جا دارد در نظامی که ادعای حاکمیت اسلام را دارد انسان از این غصّه دق کند.

فقط چند سئوال مهم که اگر برای اولین و آخرین بار به آن پاسخ درستی داده شود شاید دیگر شاهد تکرار چنین فجایعی، آنهم در نظام مدعی جمهوری اسلامی نباشیم.

۱- چرا بعداز گذشت بیش از ۴۰ سال  از انقلاب، رفتار نیروهای نظامی و امنیتی با زنان ما اینگونه است؟ 

۲- چرا جامعه نسبت به این رفتارهای زشت بی تفاوت شده ؟ مهم تر اینکه چرا مراجع و علما همچنان ساکتند؟

۳- چه شخص، سازمان یا ارگانی (بدون توجیه) پاسخگوست؟

و نهایت اینکه: در روز محشر و در درگاه عدل الهی چه پاسخ و توجیهی برای اینگونه رفتارهای خود خواهید داشت؟

  •  

محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز در توییتر به حادثه پیش آمده برای مهسا امینی واکنش نشان داد.

حساب رسمی توییتر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نوشت:

 باز هم فاجعه ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می سوزاند! طبق اخبار، دختر خانمی با ادعای پوشش نامناسب بازداشت و در جریان بازداشت و انتقال دچار جراحات و عارضه قلبی و مغزی می شود! آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فساد های ویرانگر و ناکارآمدی ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!

  •  

عائلی، دایی مهسا امینی می‌گوید دیگر امیدی به زنده ماندن مهسا نیست.

او در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین اظهار داشت:

درباره خانواده ما تحقیق کنید و ببینید خانواده ما در کردستان و سایر شهرهای ایران ترویج اسلام و پاکی کرده و شایسته خانواده ما نیست که بی‌حجاب باشد و بیشتر از مسئولان بلدیم که حجاب را رعایت کنیم. یک استعلام محلی بگیرید و ببینید که مهسا چطور بوده است اما متاسفانه روالی که باید طی شود اصلاً [درست] نیست. من به همه گفته‌ام اصلاً نمی‌خواهیم یک کلمه بیشتر از آنچه اتفاق افتاده روایت کنند.

او در پاسخ به این سوال که روز واقعه چه اتفاقی افتاد گفت:

ما اصلاً خبر نداریم چه اتفاقی افتاده است اما واقعیت این است که داریم صورت مساله را پاک می‌کنیم. یک جماعتی آمده‌اند و به حجاب گیر می‌دهند. اگر [این کار] به صورت مدبرانه‌ای انجام می‌شد مردم اعتراضی نداشتند اما اینکه [.....] به جان مردم افتادند اسلامی‌ نیست. اسلام چنین دستوری نداده است. می‌خواهیم بدانیم چرا باید چنین بی‌تدبرانه این کار را انجام دهند. این [حادثه برای مهسا] اولی نبود و آخرین بار هم نخواهد بود. صداوسیما گفته تلاش برای کسب خبر از مهسا در حال انجام است... مگر تلاش می‌خواهد؟ ما انتظار داشتیم یک نفر بیاید فیلم بگیرد و بگویند اشتباه کردیم؛ این کلاه گذاشتن و اغفال کردن اصلاً درست نیست.

دایی مهسا امینی درباره اینکه آیا از آنها عذرخواهی شده یا خیر گفت:

اصلاً از ما عذرخواهی نشده و جای تاسف است که مسئولان ما آن‌قدر نمی‌توانند تدبیر کنند یعنی مبارزه با بی‌حجابی این روش را دارد؟ اگر بخواهیم به کسی بگوییم حجاب داشته باش این روش را باید به کار ببریم؟ این لطمه به خود نظام نمی‌زند؟ آیا اینها دلسوز همین نظام هستند؟ این بی‌کفایتی کسانی است که چنین کاری را انجام می‌دهند. ما زمانی رسیدیم بالای سر مهسا یا در واقع جسد مهسا که اینها می‌توانستند آثار هر چیزی را با یک آمپول درست کنند. ما اصلاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. مگر کار سختی است آثار را از بین بردن! مساله این است که وقتی یک نامحرمی ‌دست می‌برد و یک دختری را از پیش چشم مادر و پدر به زور می‌برد! چه روایتی از اسلام است؟ البته برادر مهسا آنجا بوده و وقتی خواسته مقاومت کند و اجازه ندهد گاز اشک‌آور زده و پراکنده کرده‌اند. این ارعاب و وحشت برای چیست؟ می‌گویند کاری نکرده‌ایم پس قرار بود دیگر چه کار کنید؟ خواهش می‌کنم این را از زبان ما بگویید. ما نه بی‌تربیت هستیم، نه لاابالی و نه بی‌خانواده و نه سر ضدیت با کسی داریم ولی این روشش نیست. این به نظر من [از سر] بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی است. ما هواپیما از دست دادیم. نخبگان را از دست دادیم و هنوز هم از دست می‌دهیم؛ اینها بر اثر بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی است یا نه؟ ما کشورمان زیر سوال رفته، مردمان ما زیر سوال رفته، اگر مردم لیاقت دارند چرا حکومت باید چنین کند؟ مگر این حکومت از دل این مردم نیست؟ ما چرا باید چنین کارهایی بکنیم. خواهش می‌کنم به جای اینکه موردی بررسی کنید اصل موضوع را بررسی کنید. 

او درباره اینکه گفته می‌شود مهسا دچار بیماری قلبی مادرزادی بوده توضیح داد:

دروغ مطلق است. ما از مهسا پرونده پزشکی داریم و می‌توانیم ارائه دهیم که مهسا کاملاً سالم بوده است. اصلاً تصور بر این باشد که او بیماری داشته آیا نباید رعایت حال چنین فردی را کرد؟ این که بدتر است. آن‌قدر بی‌کفایت هستند که می‌افتند به جان مردم.

او به نقل از یک شاهد عینی گفت:

یک خانمی ‌می‌گفت ما را که آنجا بردند خانمی‌ حامله بود. او گفته که باردار است و به زن گفته‌اند بچه داشته باشی، به درک! ما با چنین روالی سر و کله می‌زنیم. من خواهش دارم به این مسائل اعتراض شود. من به آقایانی که آمده بودند گفتم صورت مساله را پاک می‌کنید و لاپوشانی می‌کنید، ما به چای و نان و جای خواب شما محتاج نیستیم، ما با سفره پر خود اینجا هستیم. مردم به حقیقت نیاز دارند به ارزشمندی نیاز دارند که ارزش‌شان را زیر سوال برده‌اید. من اگر داعیه‌خواهی دارم فقط برای مهسا نیست، ما باید دست به دست هم بدهیم که این مساله کلاً برداشته شود. من ابایی از گفتن ندارم و با نهایت صراحت گفته‌ام. به نظر من کسی اگر شعورش برسد می‌فهمد که من دلسوز مملکت هستم نه کسانی که چنین می‌کنند.

دایی مهسا درباره شرایط زندگی او گفت:

او به تازگی در دانشگاه ارومیه قبول شده بود و می‌خواست به دانشگاه برود. کیمیا، اشکان، مهسا (ژینا) و عظیم چهار خواهر و برادر هستند. مهسا که در خانه او را ژینا صدا می‌زدند فرزند بزرگ خانواده است.  صداوسیما گفته ما در حال تلاش هستیم که بخواهیم حالی از ژینا بدانند. مگر کسی جلوی آنها را گرفته چرا نمی‌آیند ببینند؟ چرا شما دلسوز ما نیستید به جای رسانه‌های خارج از کشور؟

او درباره اینکه آیا شکایتی انجام گرفته یا خیر گفت:

بله، شکایت شده پدر و مادر مهسا شکایت کرده‌اند، به هر جا [که] شده شکایت کرده‌اند و پیگیر مساله هستند.

  •  

سیدحسن خمینی نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: 

 

در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین(ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا(ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی احساسات جامعه ما را جریحه دار و اذهان را مشوش کرده است.

بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است پاسخگو باشند.

قوه قضاییه نیز با توجه به مسئولیت ذاتی خود و نیز رویکرد دوره جدید که مبتنی بر پیگیری حقوق عامه و پاسخگویی به افکار عمومی عنوان شده است با مقصران این حادثه تلخ برخورد فوری و قاطع کند.

او ادامه داده است:

عدم برخورد به هنگام و قانونی و عدم توقف روندهای معیوبی که هر از چندی موجب بروز حادثه می‌شود بیم تکرار این قبیل فجایع را بالا می‌برد.

هم چنین لازم است عاجزانه دعا کنیم تا خدای متعال به این خواهر گرامی سلامت عطا کند.

  •  

انسيه خزعلى، معاون امور زنان و رياست جمهورى ایران نیز در تويبتى نوشت:

 

ما در جایگاه ستادی پیگیری حقوق و امور زنان در مرحله نخست در شوراهای قانونگذاری تمامی بایسته‌ها و اقتضائات انذاری جهت هرگونه مواجهه اجتماعی را مبسوط شرح داده‌ایم!

سپس در جلسه رودر رو و نخبگانی نکاتمان را به سردار اشتری منتقل نموده‌ایم!

همچنین لایحه حفظ کرامت زنان را دائما از مجلس پیگیریم!

در واقعه ناگوار حاضر نیز با ارسال نامه رسمی به وزارت کشور بدنبال توضیح بیشتر ماجرای حادث شده‌ایم، واقعه‌ای که ما را هم عمیقا متاثر کرده‌ است.

این ماجرا بیش از گذشته تذکر می‌دهد که اجرای قوانین نیازمند فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است.

  •  

سارا فلاحی، سخنگوی فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی از ورود بازرسی فراجا و دستگاه قضایی درباره حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» خبر داد.

او به ایسنا گفت که باید شیوه‌های مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی بدون آموزش و توجه به تبعات آن تصحیح شود. افرادی که مسئول چنین برنامه‌ای هستند نیز باید آموزش‌های لازم را دیده که برای مقابله با یک منکر خودشان منکرهای بزرگ‌تری مرتکب نشوند. فراکسیون زنان و خانواده برای بررسی جوانب این ماجرای تلخ تماس‌هایی با نهادهای ذی‌ربط همچون نیروی انتظامی و پزشک قانونی گرفته است.

وی ادامه داد:

بازرسی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و دستگاه قضا به این مساله ورود جدی داشته و اعلام کرده که فیلم ماجرا موجود است و در صورت لزوم منتشر می شود با این حال هنوز اطلاعات دقیقی از چرایی و چگونگی ماجرا به شکل متقن و قابل استناد دریافت نکردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:

فارغ از این که این جمع بندی‌ها به کجا ختم می‌شود این حادثه تلخ قابل اغماض نیست و هر نهاد و هر فرد مقصر که قصوری داشته باید پاسخگو بوده و مجلس هم به دقت این مهم را پیگیری می کند. قطعا باید عواملی که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی، ایجاد هزینه برای نظام جمهوری اسلامی و تحت الشعاع قرار دادن زحمات نیروی انتظامی می شوند پاسخگو باشند. فراکسیون زنان نیز به دقت و با حساسیت خاص موضوع مذکور را پیگیری می‌کند. باید شیوه‌های مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی بدون آموزش و توجه به تبعات آن تصحیح شود. قطعا چه در اسلام و چه در گفتمان انقلاب اسلامی اوجب واجبات حفظ جان انسان ها و آبروی آن‌هاست که در هر شرایطی و با هر مرام و مسلکی باید از آن‌ها حفاظت کرد. ما متاسفانه  اولویت را به فرهنگ سازی نداده‌ و نتوانسته‌ایم سیاست‌های بالادستی را به درستی نتوانسته‌ اجرا کنیم. امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادث تلخ و نگران کننده‌ای نباشیم.

 

منبع گزارشِ بیمارستان کسری و گفتگو با خانواده مهسا امینی| سایت فراز
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان