ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 16:21

ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده است

شماره: 17671
Aa Aa

ایران همچنان در سیکل خشکسالی قرار دارد و سال به سال آثار خشکسالی بیشتر نمایان می‌شود. ایران سال به سال در حال خشک‌تر شدن است. 

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران؛
ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده است

«علیرضا شهیدی» رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:

ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده که می‌شود گفت از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده و اکنون آثار این دوره خشکسالی را مشاهده می‌کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او اظهار داشت:

پیش از این تا گرد و غباری بلندمی شد به طور کلی گفته می‌شد منشأ خارجی دارد اما در گرد و غبار اخیر که اکثر استان‌ها را هم درگیر کرد مشاهده شد قسمت اعظم گردوغبار موجود در هوا منشأ داخلی داشت. بررسی‌های ما نشان داد ۳۰ درصد گرد و غبار منشأ خارجی داشت و ۷۰ درصد دیگر منشأ داخلی دارد. نگاهی به تهران و مناطق حاشیه آن نشان می‌دهد اطراف این شهر را کانون‌های تولید گرد و غبار فراگرفته است،؛ از فرودگاه امام خمینی (ره) گرفته تا بخش‌هایی از شهریار و این باعث می‌شود گرد و غبار به راحتی بلند شده و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

شهیدی اضافه کرد:

ما همچنان در سیکل خشکسالی قرار داریم و سال به سال هم اثرهای این خشکسالی بیشتر نمایان می‌شود. در سال ۱۳۹۸ با جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری این تراز منفی به حدود ۱۳۴ میلیارد متر مکعب رسید و این در حالی است که مصرف سالیانه ۱۰۰ میلیارد مترمکعبی داریم و این نشان از آن دارد که ایران سال به سال در حال خشک‌تر شدن است اما ما هنوز با مدیریت درست منابع آبی- چه سطحی و چه زیرزمینی- می‌توانیم این دوره خشک را پشت سربگذاریم هرچند پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ ایران جزو یکی از کشورهای پرتنش آبی خواهد بود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت:

بحران‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتند دو منشأ جوی و زمینی دارند که جوی‌ها مربوط به سازمان هواشناسی است و زمینی‌ها هم مربوط به سازمان زمین‌شناسی اما در عمل این دو سازمان که هر دو حاکمیتی هم هستند زیاد در برخی موارد ورود نمی‌کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان