بابك زنجانی فقط يكسال در قشم اير بود! | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 17 آبان 1404 - 22:21

بابك زنجانی فقط يكسال در قشم اير بود!

شماره: 28950
Aa Aa

مکانیسم ماشه موضوعی است که از سال های گذشته با آن درگیر بوده ایم؛ این شرایط بیشتر برای کشور تبدیل به فرصت شده است.

مديرعامل شركت هواپيمايي قشم اير اعلام نمود؛
بابك زنجانی فقط يكسال در قشم اير بود!

اسپادانا خبر| سيد فريور موسوي

 

مدیرعامل شركت هواپيمايي قشم ‌ایر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه اول سال این شرکت گفت:

اگر بخواهم موضوعات را تفکیک کنم درسه حوزه اصلی عملیات داشته‌ایم. پس از افزایش ناوگان اکنون حدود ۹ تا ۱۰ فروند هواپیما داریم که در چرخه چک‌ های دوره‌ای قرار دارند؛ از چک ‌های روزانه و ماهیانه گرفته تا چک‌ های نیم ‌ساله، سالانه و دوساله.

وی گفت:

این چک ‌ها نشانه فعال بودن ناوگان هستند. در حال حاضر ۹ هواپیمای فعال داریم و دهمی نیز در حال اضافه شدن است. برنامه‌ریزی و تعمیرات سنگین آن انجام شده و در آینده نزدیک وارد چرخه پروازی می‌شود. هدف ما این است که در برنامه پروازی آینده تعداد هواپیما های فعال را به ۱۵ فروند برسانیم.

سيامندعبدالله ‌زاده ادامه داد:

در ایام نوروز نیز عملیات پروازی گسترده‌ای داشتیم. خوشبختانه همه پروازها طبق آخرین استانداردها انجام شد و مجموعه ما سربلند از این دوره بیرون آمد.

وي اشاره كرد كه در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر اتفاقات ناگهانی زیادی رخ داد:

ما جزو نخستین شرکت ‌هایی بودیم که جا به‌ جایی هواپیماها را آغاز کردیم. در آن زمان ۸ فروند هواپیماي فعال داشتیم که ۴ فروند در فرودگاه مهرآباد جا به‌ جا شد، ۳ فروند از فرودگاه حضرت امام و یک فروند از امام خمینی (ره) منتقل شدند. یک هواپیما نیز در خارج از کشور بود که با هماهنگی کامل در کمتر از یک ساعت تمامی اقدامات لازم برای بازگشتش انجام گرديد.

وی همچنین ادامه داد:

تیمی متشکل از حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر از نیروهای پروازی و عملیاتی در کمتر از یک ساعت هواپیماها را از تهران به نقاط امن در حاشیه شهر منتقل کردند تا از نظر ایمنی در وضعیت مناسبی باشند.  پس از آن در کمتر از ۴۸ ساعت عملیات پروازی را از تهران به مشهد انتقال داديم .

مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ‌ایر گفت:

در شرایطی که پرواز از تهران ممکن نبود مشهد به پایگاه اصلی ما تبدیل گرديد و از فرودگاه بين المللي مشهد پروازهای خارجی را برای بازگرداندن مسافران ایرانی از سه مسیر استانبول، دبی و نجف انجام دادیم . در کنار آن پروازهای داخلی نیز برقرار بود؛ از جمله پرواز به ایلام، چابهار و زاهدان. با وجود محدودیت ‌ها توانستیم پروازهای شرق کشور را نیز تا حدی حفظ کنیم. انجام این انتقال در کمتر از ۴۸ ساعت در آن شرایط بحرانی، واقعا" کار بزرگی بود.

عبدالله زاده در ادامه گفت:

پس از پایان جنگ و بازگشت شرایط عادی وارد مرحله سوم عملیات شدیم یعنی پروازهای اربعین. در سال‌ های گذشته این عملیات طی دو تا سه هفته انجام می‌شد اما امسال به بازه‌ای حدود ۷ تا ۱۰ روز محدود شد كه در این مدت کوتاه بیشترین بهره ‌برداری ممکن از ناوگان فعال خود را داشتیم.

وي همچنین گفت:

برای بهینه‌سازی عملیات پروازها را به‌ صورت منطقه‌ای تقسیم کردیم یعنی ارتباط بین شرق و غرب کشور برقرار شد. برای نمونه از مشهد به شهرهاي ایلام، سنندج و کرمانشاه  و از زاهدان به کرمان و سایر نقاط غربی پرواز داشتیم. همچنین برای مسیرهای تهران به نجف و بغداد برنامه ‌ای طراحی کردیم تا با استفاده از هواپیما های پهن‌ پیکر حجم بالایی از زائران اربعین را جا به‌ جا کنیم.

سيامند عبدالله زاده در پاسخ به اینکه فعال شدن مکانیسم ماشه چه تاثیری بر صنعت هوایی خواهد داشت؟ اظهار کرد:

مکانیسم ماشه موضوعی است که ما از سال های گذشته با آن درگیر بوده ایم. از سال‌ های گذشته درگیر تحریم ‌ها هستیم و این شرایط بیشتر برای کشور تبدیل به فرصت شده است زیرا می توانیم بیشتر از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان داخلی مان استفاده کنیم. ​وی افزود:

همان طور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند این شرایط برای کشور ما بیش از هر چیز یک فرصت است؛ فرصتی برای شرکت های دانش بنیان، بازنگری در روندها و اجرای دوباره بسیاری از فعالیت ها با اتكاء به توان داخلی.

عضو انجمن شرکت های هواپیمایی بیان کرد:

این فرصت باعث شد تا بسیاری از مسیرها را خودمان پیدا کنیم و با بهره‌گیری از شرکت های دانش بنیان تعمیرات هواپیما و دیگر فعالیت ها را به شکل موثرتری پیش ببریم. همان طور که پیش تر نیز با شرایط مشابه مواجه بودیم اکنون نیز تلاش می كنیم با بهره گیری از توان مجموعه های مختلف مهندسی و عملیاتی با قدرت و دقت بیشتری فعالیت های خود را بازنگری و تقویت کنیم.

عبدالله ‌زاده به احیای هواپیما های زمین گیر شده با استفاده از توان داخلی اشاره کرد و گفت:

برخی از اقدامات مانند تعمیرات و تست ها در کشور خودمان انجام می شود ولی در بحث خرید موتور هواپیما با توجه به اینکه تحریم هستیم شرایط خاصی وجود دارد.

این عضو انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال افزایش یابد یا خیر؟ گفت:

علاوه بر تورم سالیانه موضوعاتی که در نرخ بلیت ها تاثیر گذار است افزایش قیمت سوخت، افزایش خدمات دهی، هندلینگ و خدمات فرودگاهي است. شرکت های هواپیمایی زيرمجموعه اي از سیاست های کلی سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت های هواپیمایی هستند و امکان اینکه سر خود نرخ ها را تعیین کنند به هيچ وجه وجود ندارد.

وی عنوان کرد:

با توجه به افزایش هزینه های مختلف از جمله سن ناوگان ، قطعات مختلف و... قطعا" نرخ هزینه های شرکت ها بیشتر از نرخی است که مطرح می شود. جلسات متعددی داشتیم که از این نرخ بلیت به عدد منصفانه تر برسیم تا شرکت ها بتوانند تضمین بهتری در خصوص نرخ داشته باشند. درنهايت بایستي از شرکت های هواپیمایی حمایت هایی صورت گیرد.

این حمایت ها می تواند شامل تسهیلات بانکی با نرخ سود کم، پرداخت هزینه های فرودگاهی و موارد ديگر باشد تا ایرلاین ها بتوانند خودشان را پیدا کنند.

عبدالله زاده با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی چالش های مختلفی دارند گفت:

از انجمن شرکت های هواپیمایی درخواست کردیم که تصمیم گیری در خصوص نرخ ارز و سوخت‌ و ساز... برای ایرلاین ها زودتر به آنها اطلاع رسانی شود تا بتوانیم چالش های احتمالی را شناسایی و آسیب ها را کاهش دهیم.

وی بیان کرد:

در نظر داریم تا عید پروازهای اروپایی را برقرار کنیم و روی شهرهایی کار خواهیم کرد که بیشترین خدمات را به ما بدهند.

در ادامه نيز  مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم‌ ایر درباره ادعای « بابک زنجانی» درباره وضعیت ناوگان هوایی این ایرلاین پس از دوره مدیریت وی، همچنین موضوع واگذاری اموال و ناوگان قشم ایر به زنجانی گفت:

پس از اظهارات این شخص تصاویری از هواپیمای زمین‌گیرشده در فضای مجازی منتشر شد که این هواپیما ارتباطی به قشم ایر نداشت و این هواپیما سال‌ های گذشته از ناوگان قشم ایر جدا و به ایرلاین دیگری واگذار شده‌ بود. درباره واگذاری قشم ایر هم هر چند موضوعاتی در رسانه‌ها مطرح شده اما به طور رسمی هیچ پیشنهادی به مجموعه این ایرلاین داده نشده است.

عبدالله‌زاده همچنین درباره موضوعات مطرح شده درباره واگذاری برند «سورینت» به زنجانی تاکید کرد:

باید توجه داشت مدت زمان حضور آقای زنجانی در قشم ایر در کل فقط یک سال بود و پس از وی هم تحولاتی در این مجموعه رخ داده ‌است. به هر حال موضوعات واگذاری برند و سایر ادعاهای زنجانی در بخش حقوقی لایحه هلدینگ سوری نت در حال پیگیری است. 

وی تاکید کرد:

موضوعاتی که این روزها در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها درباره زیان‌دهی این ایرلاین مطرح می‌شود صحت ندارد. 

وی همچنین از احتمال برقراری پروازهای اروپایی تا پایان سال خبرداد و گفت:

تمام زیرساخت‌ های برقراری پروازهای اروپا برنامه ریزی شده است و از مجوز TCO و استانداردهای پروازهای اروپایی برخوردار بوده و توانستیم ضریب ایمنی را افزایش دهیم. آماده برقراری پروازهای اروپایی هستیم البته با شرایط جنگ که پیش آمد موانعی ایجاد شد اما در تلاش هستیم تا پایان سال به شهرهای اروپایی که بیشترین خدمات را بدهند پرواز برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه به سمت کاهش هزینه ‌ها رفته‌ایم ادامه داد:

برنامه ریزی‌ ها بر اساس استاندارد و صلاحیت پروازی است و براساس این موضوعات تعداد پروازی مشخص می‌شود و تمام این موارد را مورد بازنگری قرار دادیم و توانستیم مجوز مسیرهای جدید پروازی خارجی و داخلی را بگیریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان