چهارشنبه، 8 تير 1401 - 13:44

بازنشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودرو آماری ناچیز است

شماره: 17789
Aa Aa

ادعای بازنشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای کذب است و کسانی مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند خودشان در این تصادفات مقصرند.

میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی؛
بازنشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودرو آماری ناچیز است

مصطفی آقامیرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود گفت:

بازنشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده آماری ناچیز است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری دانشجو، او اظهار داشت:

واردات 70 الی 80 هزارتایی خودرو تاثیری بر تعدیل قیمت خودرو ندارد بلکه صرفا شرکتی در کنار شرکت‌های دیگری مانند کرمان خودرو ساخته خواهد شد. برای تعدیل در قیمت خودروی داخلی نیازمند واردات نزدیک به 1میلیون خودرو هستیم اما اگر اقدام به واردات این تعداد خودرو کردیم چگونه می‌خواهیم جواب خودروسازان داخلی و مهندسان و کارگران را بدهیم. یکی از دلایل بی کیفیتی خودروی داخلی شرایط تحریمی کشور است که در بسیاری از قطعات به خارج از کشور وابسته هستیم. البته بسیاری از قطعات خودرو در کشور ساخته می‌شود اما ساخت برخی از قطعات توجیه اقتصادی ندارد.

میرسلیم ادامه داد:

درحال حاضر 14 خانواده وارداتچی در کشور داریم که دارای نمایندگی هستند و اقدام به واردات خودرو می‌کنند آن هم خودروهایی که به هیچ وجه به درد توده مردم نمی‌خورد بلکه به درد پولدارها و ثروتمندان می‌خورد. واردات خودروی 5هزار دلاری امری نشدنی است. با قیمت 5هزار دلار تنها خودروهای بی کیفیت از کشورهایی مانند هند می‌توانیم وارد کنیم. ایران تنها کشوری در دنیاست قیمت خودرو بعد از خروج از کارخانه حدود 80 تا 90 درصد گران می‌شود زیرا مردم خودرو برای نیاز نمی‌خرند بلکه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند. افزایش قیمت خودرو به دلیل کمبود در تولید نیست. سال گذشته حدود 850 هزار خودرو تولید کردیم که حتی بیشتر از نیاز کشور بود. به عنوان مثال در تهران 6 برابر بیشتر از ظرفیت خودرو وجود دارد اما به دلیل اینکه سرمایه مردم درحال آب شدن است مردم پولشان را در خودرو سرمایه گذاری می‌کنند و لذا قیمت خودرو روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:

تولید خودروهای داخلی در طول این چندسال لج خودروسازان خارجی و واردکنندگان را در آورده است. سمند، رانا، دنا و تارا جزء خودروهای بسیار خوبی بودند که در طول این سال‌ها تولید شدند که نزدیک به 60هزار دستگاه از این خودروها به خارج از کشور صادر می‌شود. صنعت خودروسازی کشور در طول سالیان گذشته رو به پیشرفت بوده است و وارداتچی‌ها برای اینکه بر سر این پیشرفت بزنند مدام درحال لگد پراکنی به این صنعت هستند. آن‌ها بزرگ نمایی چند ضعف علیه صنعت خودرو سیاه نمایی می‌کنند.

میرسلیم در واکنش به ادعای بازنشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای اظهارکرد:

این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه آلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمی‌کند و بعد مدعی بازنشدن ایربگ‌ها می‌شود. حتی به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود یک نقص فنی است که باید برطرف شود. بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده آماری ناچیز است. منظور بنده این نیست که نباید این ضعف‌ها را برطرف کرد چرا که حتی نقص فنی در 100 خودرو هم زیاد است اما نقص فنی خودروهای داخلی نباید بهانه‌ای برای واردات باشد. مسائل فنی خودرو بر سر جای خودش قابل حل است و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فنی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند. اگر متخصصان این حوزه را تخریب کنند، قطع به یقین آن‌ها به خارج از کشور مهاجرت خواهند کرد و در شرکت‌هایی بزرگی مانند بنز و فولکس واگن مشغول فعالیت می‌شوند.

او گفت:

اغلب کارخانه‌های خودروسازی به دلیل اینکه قیمت تمام شده محصولاتشان بیشتر از قیمت فروششان است درحال ضرر هستند و به ناچار باید از بانک وام بگیرند. همچنین بعد از گرفتن وام باید 20 الی 25 درصد بهره وام را پرداخت کنند که با این اوصاف چاره‌ای جز گران کردن محصولاتشان ندارند. درحال حاضر صنعت خودروسازان کشور نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان است.

میرسلیم با بیان اینکه گرانی خودرو هیچ ارتباطی با خودروسازان ندارد بیان کرد:

گرانی کنونی قیمت خودرو به دلیل اشکال در سیستم توزیع و وجود واسطه هاست به همین دلیل دولت باید سیستم توزیع خودرو را اصلاح کند. کارخانه‌های خودروسازی تمام محصولاتشان را با ضرر در بازار می فروشند به عنوان مثال قیمت پژوی 206 در کارخانه 160 میلیون تومان است که در بازار بالای 300 میلیون تومان به فروش می‌رسد اما مشخص نیست که ما به تفاوت این قیمت به جیب چه کسانی می‌رود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان