بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 18:06

بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است

شماره: 17381
Aa Aa

او با بیان این که اسلام پاسخگوی نیاز انسان در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد است گفته با اجتهاد تمدن ساز باید به سوالات مطرح در زمینه مسائل اقتصادی پاسخ داد.

رئیس جمهور ایران در نشست با محققان اقتصاد اسلامی؛
بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در نشست با 30 تن از اساتید و محققان اقتصاد اسلامی در نهاد ریاست‌ جمهوری گفت:

بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است. دین اسلام پاسخگوی نیاز انسان در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، وی با اشاره به این موضوع که با اجتهاد تمدن ساز باید به سوالات مطرح در زمینه مسائل اقتصادی پاسخ داد گفت:

مباحث نظری باید کاربردی شود.

او با بیان اینکه پیشنهادات کاربردی برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخص‌های آن از جمله برای محو فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع ارایه شود‌ گفت:

سازوکارهای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع، کنترل تورم و مدیریت خلق پول به سمت تولید پیشنهاد شود. سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است این سند ارایه شده که نقد و تقویت شود.

او  با اشاره به اینکه نشستی برای ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار شود اعلام کرد:

جلسه نمادین کنونی باید به یک ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دولت و اساتید اقتصاد اسلامی شود. سازوکارهای این ارتباط بررسی شود. جلساتی در نقد سند تحول دولت و در زمینه برنامه هفتم توسعه با اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شود. سعی شود با آسیب شناسی برنامه های توسعه قبلی و سند تحول دولت، برنامه هفتم به صورت سندی فاخر و عاری از مشکلات برنامه‌های قبلی تدوین شود. مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و بر اساس یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد. همچنین تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونی‌ها اولویت دولت است.

وی با اشاره به اینکه نظام مسایل اقتصادی و اولویت آنها تنظیم و برای آنها راه‌حل پیشنهاد شود گفت:

اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانکها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود. قصد داشتم در زمان تصدی در آستان قدس رضوی یک بانک بدون ربا قرض‌الحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل مساعدت نکردند، الان زمینه برای اجرای چنین طرح‌هایی فراهم است. ما نسبت به عملکرد بانکها نگرانیم و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان