جامعه نباید امنیتی شود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 4:06

جامعه نباید امنیتی شود

شماره: 15203
Aa Aa

در فضای مجازی باید به صورت جدی امنیت را برقرار کنیم. اگر شبکه‌های فضای مجازی مدیریت نشود جوانان از بین رفته و خانواده‌ها از هم می‌پاشند.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران؛
جامعه نباید امنیتی شود

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران با بیان اینکه اهمیت امنیت برای جامعه و مردم یک موضوع غیرقابل تردیدی است اظهار کرد:

اگر امنیت نباشد، اقتصاد، علم، دانش، پیشرفت، آسایش و زندگی، تفریح و گردش، خواب و خوراک هم نخواهد بود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی با بیان اینکه امنیت به سه دسته فردی، اجتماعی و ملی تقسیم می‌شود گفت:

جامعه امنیت می‌خواهد اما جامعه نباید امنیتی شود. اولی مطلوب و دومی نامطلوب است. یکی از مهمترین مسائلی که جزو تکالیف قوه قضاییه تعریف شده و یک موضوع فرا قوه‌ای است بحث پیشگیری از جرم، تخلفات و ناامنی است.  در بحث پیشگیری باید بیشتر کار کنیم. نیرو‌های انتظامی، نظامی و اطلاعاتی به عنوان ضابط در کنار قوه قضاییه در امر پیشگیری در حال فعالیت هستند. باید تدبیری شود که جامعه شاهد ناامنی نباشد.

وی افزود:

به عنوان مدعی العموم می‌گویم زمانی که در بسیاری از مراجع قضایی حاضر می‌شویم مشاهده می‌کنیم که مقوله سرقت جزو اولین یا دومین مسئله است که با آن مواجه هستیم. باید کار کنیم تا ببینیم که چرا آمار سرقت بالاست. پلیس می‌گوید که من سارق را دستگیر می‌کنم به مرجع قضایی می‌برم هنوز به اتاقم بازنگشتم سارق آزاد می‌شود. باید بررسی شود که اشکال این کار در کجاست؟ مسئله بیکاری باعث ایجاد سرقت در جامعه می‌شود. باید بخشی از دولت نسبت به این موضوع ورود و ماجرا را بررسی کند. اگر فردی دارای جایگاه اجتماعی و شغل مناسب باشد که دست به سرقت نمی‌زند.

وی افزود:

در حوزه اقتصاد امنیت می‌خواهیم. باید در حوزه اخلاقی و اجتماعی هم امنیت داشته باشیم. امنیت مانند ماشینی است که چندین چرخ دارد و با چرخش این‌چرخ‌ها ماشین امنیت حرکت خواهد کرد. در فضای مجازی باید به صورت جدی امنیت را برقرار کنیم. در سراسر کشور کلی پرونده داریم که منشاء تشکیل آنها همین فضای مجازی است، قماربازی ها، کلاهبرداری‌ها و ... از این دسته اند. متأسفانه تعدادی از مسئولان سابق نسبت به فضای مجازی به گونه‌ای عمل و در بوق و کرنا می‌کردند که دستگاه قضایی می‌خواهد فضای مجازی را فیلتر کند. باید فضای مجازی مدیریت شود. حرف ما این است که اگر شبکه‌های فضای مجازی مدیریت نشود، جوانان از بین می‌روند، خانواده‌ها از هم می‌پاشند.

وی ادامه داد: بابد امنیت مردم محور داشته باشیم. برای تحقق امنیت مردم محور باید یک کارگروه مرکب از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و دیگر مسئولان دستگاه‌ها ایجاد شود تا نیازمندی‌های پلیس یاران در این باره مطرح و حل و فصل شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان