جمعیت زیر خط فقر ایران در یک دوره سه ساله دو برابر شده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 6:36

جمعیت زیر خط فقر ایران در یک دوره سه ساله دو برابر شده است

شماره: 15522
Aa Aa

نحوه جهش جمعیت به زیر خط فقر در تاریخ بیش از صدساله کشور بی‌سابقه بوده است| نوع نگاه به مسائل اجتماعی و اقتصادی امنیتی شده است.

رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد عنوان کرد؛
جمعیت زیر خط فقر ایران در یک دوره سه ساله دو برابر شده است

فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در دیدار با پژوهشگران موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت:

آسیب پذیری جامعه روستایی از سیاست‌های فقر زدایی بیشتر است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی با بیان این که نظام پایش ما دچار فلج مغزی شده و بدیهی‌ترین چیزها را نمی‌بیند گفت:

در ۱۰ سال گذشته بیش از ۵ بار شاهد سبقت شاخص cpi روستایی نسبت به شهری بوده‌ایم. در هر کجای دنیا این مسئله اگر رخ می‌داد آنها دچار نگرانی می‌شدند چراکه این شاخص بر پنج مورد دلالت دارد که اساس امنیت ملی را متزلزل می‌کند و توسعه را ناممکن می‌سازد.

او ادامه داد:

باب اندیشه ورزی مسئله محور و با کیفیت تا حد زیادی مسدود شده است. کشور در ۱۰ زمینه آسیب پذیر شده که یکی از آنها حاشیه نشینی است. در حال حاضر میزان جمعیت حاشیه نشین از ۲۵ درصد کل جمعیت کشور در حال عبور است و اکنون با پدیده تخلیه روستاها به طور کامل مواجه هستیم. نتایج پژوهش‌ها به‌ویژه مطالعه موسسه عالی پژوهش نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹ جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده و این نیازمند گفتگوهای جدی است. متأسفانه در برخی سطوح حتی نگاه به مسائل اجتماعی و اقتصادی نگاهی امنیتی پیدا کرده و این موجب می‌شود واکنش‌ها خاموش بمانند و زمانی که اوضاع شکننده شد دیگر آن موقع، اعتراضات و واکنش‌ها قابل پیش بینی و قابل جمع کردن نخواهد بود. نحوه جهش جمعیت به زیر خط فقر در تاریخ بیش از صدساله کشور بی‌سابقه بوده و این امر نیازمند آن است که از ده‌ها زاویه به آن نگاه شود. سطح آگاهی عمومی و نظام آموزشی و تربیتی کشور باید به موضوعاتِ کم اهمیت پشت کند و در مقابل به مسائل مبتلابه و حیاتی در جامعه بنگرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان