حدود ۷٫۵ میلیون نفر در ایران بی‌سواد هستند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 14:36

حدود ۷٫۵ میلیون نفر در ایران بی‌سواد هستند

شماره: 16182
Aa Aa

او گفته تا آخرین سال‌های سقوط رژیم شاهنشاهی خیل عظیمی از کودکان لازم‌التعلیم از امکان ورود به مدارس محروم بودند و بر تعداد بی سوادان افزوده می‌شد. 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ایران خبر داد؛
حدود ۷٫۵ میلیون نفر در ایران بی‌سواد هستند

شاپور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ایران گفت :

تا آخرین سال‌های سقوط رژیم شاهنشاهی خیل عظیمی از کودکان لازم‌التعلیم از امکان ورود به مدارس محروم بودند و به همین دلیل روز به روز با توجه به روند صعودی رشد جمعیت بر تعداد بی سوادان جامعه افزوده می‌شد. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:

طبق سرشماری سال ۱۳۵۵ خورشیدی از کل جمعیت ۲۷٫۱ میلیون نفری شش سال به بالا، ۱۴٫۲ میلیون نفر (۵۲٫۵ درصد) بی‌سواد بوده‌اند. یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی به فرمان امام خمینی‌(ره)، در دی‌ماه ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی تأسیس شد. در اساسنامه نهضت سوادآموزی، هدف از تشکیل این نهاد از بین بردن بی سوادی در کشور اعلام شد و در این اساسنامه که در سال ۱۳۶۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، نهضت، سازمانی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش اعلام گردید. در این اساسنامه قید گردید سرپرست نهضت به عنوان معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان انجام وظیفه کند.

او افزود:

پس از تاسیس نهضت سوادآموزی تا سال ۱۳۶۵ نزدیک به ۱۱ میلیون نفر به باسوادان کشور افزوده شد و نرخ باسوادی کشور از ۴۷٫۵ به حدود ۶۱٫۸ درصد رسید لیکن به علل گوناگون و از جمله رشد سریع جمعیت و فقدان امکانات آموزشی برای همه خردسالان در آن سال قدر مطلق بی سوادی نه تنها کاهش نیافته بلکه حدود ۶۰۰ هزار نفر نیز افزایش داشته است. با اجرای طرح بسیج عمومی سوادآموزی در سال ۱۳۶۹ و آموزش بیش از ۴٫۱ میلیون نفر بی سواد مطلق در طول یک دهه در سال ۱۳۷۵ نرخ باسوادی در ایران به ۷۹.۵درصد رسید(۱۸درصد افزایش). این افزایش در سرشماری ۱۳۸۵، ۹۰ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۸۴.۶درصد، ۸۴.۸درصد و ۸۷٫۶ درصد ادامه پیدا کرد و در برآوردسال ۱۴۰۰ این رقم به ۹۰٫۵ درصد افزایش یافته اما متأسفانه هنوز جامعه ما با حدود ۷٫۵ میلیون بی‌سواد روبروست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان