حمایت از نخبگان تکلیف دولت و نظام حکمرانی و عین عدالت است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 15:32

حمایت از نخبگان تکلیف دولت و نظام حکمرانی و عین عدالت است

شماره: 19249
Aa Aa

استکبار که روزگاری به منابع و ثروت‌های ملت‌های دیگر دست‌اندازی می‌کرد امروز روی جذب نخبگان و استعدادهای برتر دیگر کشورها تمرکز کرده است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران؛
حمایت از نخبگان تکلیف دولت و نظام حکمرانی و عین عدالت است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سیزدهمین جلسه هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان که پس از ۱۱ سال تشکیل شد گفت:

تشکیل بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی و حمایت از جوانان مستعد و فرهیخته، نتیجه نگاه حکمت‌آمیز رهبر معظم انقلاب بود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

امروز موضوع نخبگان و حمایت از آنان دغدغه دولت مردمی است و این نگاه باید در همه ارکان دولت هم حاکم باشد.

وی با اشاره به ضرورت فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در بخش‌های مختلف کشور ادامه داد:

فعالیت مراکز علمی معتبر و حضور اساتید و شخصیت‌های علمی فرهیخته در این مراکز می‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت استعدادهای جوان باشد. یک دانشجوی نخبه وقتی می‌بیند زمینه تداوم رشد علمی و حرفه‌ای او در کشور فراهم است ماندن در کشور خود را به رفتن ترجیح می دهد.

رئیسی توجه به معیشت و رفاه نخبگان را عامل دیگری در راستای حفظ آنان در داخل کشور دانست:

حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر به نوعی تکلیف دولت و نظام حکمرانی کشور و عین عدالت است. نباید اجازه دهیم نخبگان کشور بخاطر مشکلات مالی و معیشتی از مسیر علم‌پژوهی و فعالیت‌های دانش‌بنیان خارج شوند.

او همچنین برلزوم فراگیرتر شدن دایره شناسایی نخبگان تأکید کرد:

شناسایی نخبگان از مسیر المپیادهای علمی و کنکور یکی از راه‌های جذب نخبگان است. بنیاد ملی نخبگان باید سازوکارهای دیگری هم طراحی کند تا نخبگان در دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، حوزه‌ها، مجامع علمی، سازمان‌ها و دیگر عرصه‌ها نیز شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند. باید ساز و کاری طراحی شود تا دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد امکان معرفی استعدادهای برتر و افراد نخبه را به بنیاد ملی نخبگان داشته باشند.

رئیسی طراحی روندهایی برای ارتقای شرایط به‌کارگیری نخبگان در دستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد:

در کنار تلاش برای جذب استعدادهای برتر از سوی خود بنیاد ملی نخبگان به فکر افزایش بهره‌وری دستگاه‌ها از محل به‌کارگیری نخبگان نیز باشید و برای دستگاه‌ها در جذب و بهره‌گیری شایسته از توان و دانش نخبگان امتیاز تعیین کنید تا خود آنها نیز انگیزه بیشتری برای ایفای نقش در این زمینه پیدا کنند.

رئیسی بهره‌گیری از نخبگان در ساختار اداره کشور و نیز توجه ویژه برای ترغیب تحصیل نخبگان در رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه را نیز از برنامه‌ها و اقدامات مفید بنیاد ملی نخبگان برشمرد:

تلاش کنید نخبگان برای ورود به بازار کار در حوزه تخصصی خودشان توانمند شوند.

او با اشاره به سیاست استعماری غارت ثروت کشورها توسط دولتهای مستکبر گفت:

حفظ نخبگان در کشور نیاز به ساز و کارهای عملیاتی دارد. همان جریان استکباری که روزگاری به منابع و ثروت‌های ملت‌های دیگر دست‌اندازی می‌کرد امروز روی جذب نخبگان و استعدادهای برتر دیگر کشورها تمرکز کرده است.

رئیسی با بیان اینکه نخبگان صرفا در تهران ساکن نیستند و نباید امکانات و زمینه‌های فعالیت نخبگان صرفا در تهران متمرکز شود اظهار داشت:

در سفرهایی که به استان‌ها داشته‌ام به وفور با نخبگان و استعدادهای نابی مواجه شدم که کارهای بزرگی هم کرده‌اند و ضرورت دارد به شکل شایسته مورد حمایت قرار گیرند. با توجه به نامگذاری امسال باید تلاش بیشتری برای ورود نخبگان به بازار فعالیت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد و در این راستا از آنان حمایت شود.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه در تمدن ایرانی – اسلامی و همچنین در دنیا حمایت خیرین از فعالیت‌های علمی و نخبگان امری رایج و مرسوم بوده و هست گفت:

تلاش کنید از ظرفیت خیرین و موقوفات بهتر و بیشتر برای حمایت از نخبگان بهره بگیرید.

  •  

 «سید ابراهیم رئیسی» همچنین در جلسه هیأت دولت گفت:

در میان مردم و با مردم بودن ویژگی این دولت است و باید اقدامات انجام شده هنرمندانه به اطلاع مردم رسانده شود. یکی از شاخص‌های مهم برای دولت مردمی احیای اعتماد مردم است و باید تمام تلاش‌ها و اقدامات در جهت خدمت به مردم و حل مشکلات و حفظ و تقویت امید مردم باشد.

رئیسی هرگونه سخن یا اقدامی را که باعث ناامیدی و کاهش اعتماد مردم شود خط قرمز دولت مردمی دانست:

نباید با انتشار برخی گزارش‌های غیر مستند در رسانه‌ها مردم را نگران کرد و همه همکاران دولت تلاش کنند موضوعات بین دستگاهی را فوراً حل و فصل کنند و نتیجه اقدامات انجام شده را هم به اطلاع مردم برسانند.

او با اشاره به توصیه سال گذشته رهبر انقلاب به هیأت دولت در زمینه حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی گفت:

وزرا و مسئولان دستگاه‌ها باید کارآمدی و استفاده از نیروهای انقلابی و نخبه را برای اجرای طرح‌های توسعه کشور سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

رئیسی همچنین با اشاره به گزارش وزیر نیرو از آخرین وضعیت تأمین آب شُرب برخی استان‌ها و اقدامات انجام گرفته در این زمینه بر لزوم پیگیری موضوع و رساندن آب شُرب پایدار به مردم در استان‌های دارای مشکل تأکید کرد.

او با اشاره به فرارسیدن روز پزشک و تبریک این روز به فعالان عرصه سلامت از کادر درمانی کشور، پزشکان، پرستاران و همه کسانی که برای سلامت جسم و جان مردم فعالیت می‌کنند قدردانی کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان