حکم متهمان پرونده "متروپل آبادان" صادر شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 11:33

حکم متهمان پرونده "متروپل آبادان" صادر شد

شماره: 19316
Aa Aa

متهم اصلی این پرونده حسین عبدالباقی است| دو تبعه سوئدی بازداشت‌شده در ارتباط با جرم مواد مخدر بازداشت هستند و در دادگاه انقلاب محکومیت گرفته‌اند.

با اعلام مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران؛
حکم متهمان پرونده "متروپل آبادان" صادر شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل آبادان اظهار کرد:

از روز وقوع حادثه تا الان بیش از سه ماه می‌گذرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

تاکیدات رییس قوه این بود که فرایند رسیدگی به پرونده با رعایت دقت و سرعت انجام شود. 21 نفر از جمله شهردار اسبق، شهردار زمان حادثه، سرپرست شهرداری منطقه یک آبادان و جمعی دیگر به اتهام قتل شبه عمدی 43 نفر که 7 تن از آنان زن بودند و مصدومیت شبه عمد 13 نفر تخت تعقیب قرار گرفتند. میزان تقصیر هر کدام مشخص شد و متعاقب آن فرایند تعقیب و بررسی در دادسرا انجام شد و پرونده با کیفرخواست به دادگاه کیفری دو شهرستان ارسال شد و رأی آن صادر شده است.

وی افزود:

هر کدام از متهمین به پرداخت دیه کامل در حق اولیای دم و پرداخت دیه مصدومین این حادثه بر اساس میزان تقصیر متهمین تعیین شده است. هر کدام از متهمین به سه سال حبس و انتشار محکومیت قطعی متهمین از رسانه ملی، محرومیت از خدمات دولتی به میزان سه سال، دو سال محرومیت از انجام شغل مرتبط با حادثه‌ای که رخ داد، لغو پروانه مرتبط با شغل و محرومیت از عضویت در سازمان نظام پزشکی محکوم شدند. متهمین اصلی پرونده مرحوم حسین عبدالباقی به میزان 75 درصد مقصر بوده که به دلیل فوت او قرار منع تعقیب صادر شده و دیه از ناحیه اموال باقی مانده او پرداخت می‌شود.

وی درباره آخرین پرونده دو تبعه سوئدی بازداشت‌شده و اتهامات آنها گفت:

دو نفر در ارتباط با جرم مواد مخدر بازداشت هستند و در دادگاه انقلاب محکومیت گرفته‌اند. از سیمون کاسپر براون، تبعه سوئدی در 7 بهمن 1398 در فرودگاه امام مقدار 21300 قرص ترامادول کشف می‌شود که به 5 سال حبس و جزای نقدی به‌میزان 10 میلیارد و 117 میلیون و 500 هزار ریال جریمه محکوم شد همچنین نفر دوم، استفان کوئین بیلبرگ است که در 6 بهمن 1398 در موقعیت خروجی فرودگاه امام خمینی حین بازرسی از چمدان شخصی 9800 گرم شیره تریاک کشف می‌شود. مجرمیت او محرز می‌شود و در دادگاه به 8 سال حبس و شلاق و جریمه محکوم شد.

سخنگوی قوه قضائیه ایران در خصوص نفتکش توقیف‌شده یونانی و احتمال مصادره آن از سوی دادگاه‌های ایران گفت:

چنانچه دعوایی مطرح شود یا شکایتی عنوان شود در خصوص فعل یا ترک‌فعل یا اقدامی که ضرری تحمیل کرده باشد، محاکم رسیدگی می‌کنند و اگر خسارتی از ناحیه دولت آمریکا وارد شده باشد در محاکم اتخاذ تصمیم انجام و رأی صادر خواهد شد. الآن پرونده در بندرعباس در حال رسیدگی است، یک پرونده در تهران در حال رسیدگی است و پرونده دیگری در ناحیه بین‌المللی دادسرای تهران در حال رسیدگی است. تصمیمی گرفته شده و نسبت به آن اعتراض شده است و پرونده به محکمه رفته و در دادسرا در حال رسیدگی است.

ستایشی درباره هیئت حل اختلاف رسانه‌ها نیز اظهار داشت:

در جلسه‌ای که مدیران رسانه‌ها با رییس قوه قضائیه بودند نکاتی مطرح شد از جمله اینکه از ظرفیت توسعه حل اختلاف در جهت صلح و سازش استفاده کنیم، رییس قوه بر انجام این مهم تأکید کرد. شورای توسعه حل اختلاف در مقام حل‌وفصل اختلافات با حضور رسانه‌ها اقدام خواهد کرد. شورایی در تهران بود و در استان کردستان و البرز هم این شورا راه‌اندازی شده است. دو شورای تهران از ابتدای سال 1400 تعداد 392 پرونده را با نگاه صلح و سازش رسیدگی کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به دوران محکومیت مهدی جهانگیری و شایعه حضور وی خارج از زندان بدون تحمل حبس گفت:

مهدی جهانگیری کوهشاهی فرزند حسن در ۳۰ دی سال ۱۳۹۹ از شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به اتهام و جرم قاچاق ارز به میزان ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و ۱۰۸ هزار دلار تحصیل مال از طریق نامشروع و خودداری از ارائه اطلاعات به سازمان بورس به ۲ سال حبس محکوم شد. متهم به دلیل ضبط ارز قاچاق ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی و جزای نقدی معادل دو برابر بهای ریالی ارز قاچاق و همچنین رد اصل مال به مبلغ ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال و جبران خسارات وارده محکوم شد.

ستایشی با بیان اینکه متهم از تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به زندان معرفی و مدت حبس برای وی مشخص شده است گفت: متهم یک اتهام پولشویی نیز داشته که نسبت به آن تبرئه شده است. نامبرده جزای نقدی به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال و مبلغ ضبط ارز قاچاق به میزان ۲۰۸ میلیارد و یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۰۰ ریال و همچنین مبلغ رد مال به میزان ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال را در مواعد قانونی رفع کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه انجام باقی مانده حبس متهم کمتر از ۸۰ روز است گفت:

مطابق آیین نامه سازمان زندان‌‎ها متهم از مرخصی نیز می‌تواند استفاده کند و مرخصی هم به وی داده شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان