دائره‌المعارف مفاهیم ابداعی رهبر انقلاب تدوین می شود | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 20:32

دائره‌المعارف مفاهیم ابداعی رهبر انقلاب تدوین می شود

شماره: 15311
Aa Aa

او با بیان این که شاهد اوج‌گیری مفهوم آزادی بیان در جمهوری اسلامی هستیم گفته در مورد مدل پوشش و آرایش‌ برخی جوانان مشکلات نگران‌کننده‌ای وجود دارد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
دائره‌المعارف مفاهیم ابداعی رهبر انقلاب تدوین می شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مجازی «نقش جوانان به عنوان پیشگامان نهضت تبیین در اندیشه مقام معظم رهبری» گفت:

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد رهبر معظم انقلاب تبحر بالا در حوزه استخدام مفاهیم جدید و بلند برای سیاست‌گذاری‌های کلان و استراتژیک است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

تلاش کردیم مفاهیم ابداعی رهبر معظم انقلاب را جمع‌آوری و دائره‌المعارفی از مفاهیمی که ایشان برای اولین بار ابداع کردند تهیه کنیم. منظور از مفاهیم ابداعی کلماتی است که قبل از بیان ایشان این ترکیب مفهومی را کسی به کار نبرده است. در حدود ۵۰ کلمه در این دائرالمعارف جمع‌آوری شده که از جمله آنها می‌توان به «ناتوی فرهنگی» یا «اقتصاد مقاومتی» یا «فتنه» یا «گام دوم انقلاب» یا  «بصیرت و نفوذ» اشاره کرد. بعد از تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد فتنه شاهد یک مرزبندی سیاسی هستیم و کسانی که از این پس از همین عنوان استفاده کنند معلوم است چه نگاهی به اتفاقات سیاسی سال ۸۸ دارند و کسانی هم که به کار نمی‌برند معلوم است که دارای یک نگاه متفاوت هستند.  در گام دوم انقلاب نیز با یک فاصله‌گذاری میان مسائل چهل سال اول انقلاب با مسائل و مواردی که در دوره بعد از چهل سال قرار است اتفاق بیفتد مرز‌گذاری صورت گرفت از این رو وقتی می‌گویند گام دوم همه می‌دانند پایان چهل سال اول انقلاب و ورود به یک بازه تاریخی جدید از انقلاب است. همه اینها به خاطر احاطه رهبر معظم انقلاب به تاریخ اسلام، ادبیات فارسی و عرب و اشراف به تحولات تاریخی است که کمک کرده بتوانند مفاهیم را هم در معنای جدید و هم خلق مفهوم جدید داشته باشند.

او اذامه داد:

در این گفتمان بیشترین توجه به تاثیرگذاری جوانان است و یکی از بیشترین لغات تکرار شده در بیانیه گام دوم انقلاب کلمه جوانان و میدان‌داری آنان است و حتی شاهد هستیم این بیانیه با سلام به جوانان به پایان می‌رسد. کلمه تحول به عنوان کلیدواژه گام دوم انقلاب با پرچمداری جوانان است. امروز در مقوله انقلاب اسلامی و دستآوردهای آن با یک فضای مه‌آلود روبه رو هستیم و مجموعه امپریالیسم خبری با یک جنگ نابرابر در عرصه فرهنگی شرایطی به وجود آورده است که مردم نسبت به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و قدرت دین برای آبادانی دنیا و آخرت دچار تردید شوند. رهبر معظم انقلاب در ادامه ریل‌گذاری در مورد نقش جوانان در دفاع از انقلاب اسلامی مدبرانه از یک ارتقاء مفهومی برای این ماموریت استفاده می‌کنند که «جهاد تبیین» است اما این سؤال پیش می‌آید که مگر تبیین تا به امروز انجام نشده و چرا جهاد به آن اضافه شده است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت جهاد عظمت، فشردگی، تلاش و کوششی را که برای این تبیین باید اتفاق بیفتد، نشان می‌دهد. جهاد وقتی برای موضوعی به کار می‌رود که نیازمند یک تلاش غیرمتعارف و خارج از قواعد و ضوابط جاری و مرسوم است، وقتی می‌گوییم جهاد علمی یعنی آنقدر عقب افتادگی علمی داریم که باید یک کار فوق‌العاده در این بخش انجام دهیم. بعضی وقت‌ها در تبیین شرایط دچار افراط و تفریط می‌شویم و سهم دشمنان در برخی نارسایی‌ها را بزرگ جلوه می‌دهیم که حق آنها نیست و گاهی بدون توجه به وضعیت آنها تفریط می‌کنیم. ما امروز برای اینکه انقلاب اسلامی و دستآوردهای آن را بیان کنیم نیازمند بزرگ‌نمایی نیستیم، انقلاب اسلامی عملکرد روشنی دارد و ما باید همان واقعیت‌ها را به نسل جدید ارائه کنیم که شامل دستآوردها و نقاط ضعف است. یکی از نقاط حمله‌ای و تهاجمی دشمن این است که آنقدر یک موضوع را بزرگ‌ و سیاه جلوه می دهد که خیلی از معتقدین به انقلاب اسلامی هم امکان دفاع و تبیین دستآوردهای انقلاب اسلامی را از دست می‌دهند در واقع یکی از مهم‌ترین شگردهای جنگ روانی دشمنان این است که به گونه‌‍ای صحنه‌آرایی کنند که از یک سو نتوانیم از مواضع به حق خود دفاع کنیم و از سوی دیگر نتوانیم در دفاع کردن به گونه ای باشیم که این موضوع به مخاطبین منتقل شود. ادبیات جوانان پیش برنده است و در مقابل ادبیات محافظه‌کاری قرار دارد و این باعث می‌شود جوانان با دقت از آرمان‌های انقلاب دفاع و دستاوردهای آن را روایت کنند و در عین حال جلوی روایت‌های نادرست را بگیرند و با تیغ تیز انتقاد از نارسایی‌ها صحبت ‌کنند. موقعیت امروز جمهوری اسلامی بازنگری، تبیین دستاوردها و بیان شفاف و بدون محافظه کاری از نارسایی‌ها است. از این رو شاهد اوج‌گیری مفهوم آزادی بیان در جمهوری اسلامی هستیم. اینکه بتوانیم فضای تحولی را نمایندگی کرده و تحول را در حوزه حکمرانی و نظری پیش ببریم، نیازمند تامین شرایط برای بیان آزاد و منصفانه دیدگاه‌های جوانان در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

او به پرسش های مخاطبان این وبینار نیز پاسخ داد و گفت:

در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به دنبال تاسیس قرارگاه نوجوانان هستیم. نوجوانان کمتر در مباحث عمومی مورد مشارکت قرار می‌گیرند اما شرایط زمانه و فشار رسانه‌ای و همچنین تغییر مد‌ل‌های یادگیری باعث شده است تا نوجوانان در معرض اطلاعات زیادی قرار بگیرند و از این رو بسیاری از نوجوانان هم می توانند در این دایره تبیین حضور و نقش آفرینی کنند

اسماعیلی در رابطه با نقش سینما در جهاد تبیین خاطرنشان کرد: 

امروز یکی از ابزار غربی‌ها برای انتقال پیام سینما است، بعد از حادثه ۱۱سپتامبر بیش از ۱۰۰فیلم سینمایی ساخته شده است که با چشم‌پوشی از اصل موضوع برای قرائت هژمونی آمریکا از آن استفاده می‌کنند، در جهاد تبیین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد که به سینما توجه کند و در حکم رئیس سازمان سینمایی هم به این موضوع اشاره شده و تلاش ما براین است که تمام ارکان حاکمیت را پشت سر جهاد تبیین در سینما قرار دهیم و از این رو شورای عالی سینما را به ریاست رئیس محترم جمهور تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم از جوانان دارای استعداد در این بخش استفاده کنیم، در حال حاضر هم تیم‌های آموزشی را تشکیل داده‌ایم و قصد داریم به همه‌ استان‌ها اعزام کنیم تا از طریق مدرسان هنرهای مختلف، استعدادها شناسایی شود. به دنبال این هستیم که جوانان مستعد و انقلابی را در حوزه‌های مختلف سینما، موسیقی، تئاتر و... آموزش دهیم تا بتوانند از ابزار هنر برای جهاد تبیین بهره ببرند، یکی از ویژگی‌های تبیین بیان هنرمندانه است، بیان هنرمندانه هم نیازمند ابزار هنرمندانه است. برای مثال در مورد برخورد انقلاب اسلامی با فرقه منحرف منافقین روایت‌هایی را مطرح می‌کردند تا این فرقه را تطهیر کنند، اما ساخت دو فیلم سینمایی اثرگذار جریان روشنگری را برای رفع ابهامات به وجود آورد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد حجاب و ارتباط آن با جهاد تبیین بود گفت:

امروز یک واقعیت‌هایی در جامعه بروز کرده و آن هم این است که جامعه ایرانی اسلامی ما یک جامعه عفیف است و در تمام نظرسنجی‌ها با یک جامعه مومن و عفیف و معتقد روبه‌رو هستیم و این جامعه ایمانی و دینی اکثر ایرانیان را شامل می‌‎شود اما ناهنجاری‌هایی هم در این میان دیده می‌شود که آن هم محل بحث است. در مورد مدل پوشش و آرایش‌ها و بازنمایی برخی جوانان مشکلات نگران‌کننده‌ای وجود دارد و انقلاب اسلامی و میراث بزرگی که از سوی امام راحل و شهدا به ما رسیده این اجازه را نمی‌دهد که شاهد عرف‌شکنی و ناهنجاری باشیم، حوزه انقلابی در این امر وظایف مضاعفی دارد زیرا باید تبیین عالمانه از پوشش و حجاب در جامعه اسلامی را نشان دهد. در مورد همین تعداد اندکی که دچار مشکل پوشش و آرایش هستند و نگرانی همه را در پی دارد نباید ناامید بود. در جهاد تبیین یکی از ماموریت های جوانان تبلیغ و ترویج سبک صحیح زندگی ایرانی اسلامی است که این سبک از نظم، با تلاش علمی شروع و تا انجام واجبات، حوزه‌های رفتاری، مناسکی و پوششی ادامه پیدا می‌کند. حتما ماموریت فرهنگی ما در این وزارتخانه ارتقاء سبک زندگی ایرانی اسلامی است و در اینجا نیازمند جهاد تبیین جوانان برومند هستیم تا به مجریان و سیاست‌گذارن فرهنگی کمک کنند تا بتوانیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج کنیم. بخشی از این ناهنجاری‌ها که با آگاهی هم صورت نمی‌گیرد نشات گرفته از شبکه‌های اجتماعی است که آن هم به دلیل فقدان سواد رسانه‌ای است.

 

  • منبع| مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان