در برخی از دانشگاههای ایران اعتراضات دانشجویی برگزار شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 8:54

در برخی از دانشگاههای ایران اعتراضات دانشجویی برگزار شد

شماره: 19674
Aa Aa

فارس نوشته همزمان تعداد محدودی در بیرون دانشگاه و حوالی میدان انقلاب اقدام به برهم زدن نظم عمومی کرده اند و توسط پلیس بازداشت شده اند.

روایت خبرگزاری فارس از اعتراضات دانشجویی در ایران؛
در برخی از دانشگاههای ایران اعتراضات دانشجویی برگزار شد

با شروع رسمی کلاسهای آموزشی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها برخی دانشگاهها شاهد اعتراضات دانشجویی بود.

به گزارش اسپادانا خبر، فارس نوشته است:

دانشجویان شعارهای سیاسی و فرهنگی سر می‌دادند اما بر خلاف اغتشاشات میدانی خبری از آشوب گری و آتش زدن اموال عمومی نیست. دانشجویان نسبت به عملکرد پلیس و برخوردهای صورت گرفته معترضند و بعضا شعارهای هیجانی و تندی نیز سر می‌دهند.

همزمان تعداد دیگری از دانشجویان نیز نسبت به حرمت شکنی‌ها و آشوبگری‌ها در محوطه دانشگاه‌ها شعارهایی مبتنی بر نگاه و سلیقه خود سر دادند.
در برخی موارد محوطه دانشگاه به عرصه شعاردادن و کنایه زنی‌های دو طیف نسبت به هم تبدیل می‌شد که با پادرمیانی اساتید و دانشجویان سالهای بالاتر برای لحظاتی فروکش می‌کرد اما دوباره با بهانه‌ای از سر گرفته می‌شد.
همزمان با این تجمعات تعداد محدودی در بیرون دانشگاه و حوالی میدان انقلاب اقدام به شعار دادن و برهم زدن نظم عمومی کردند که ماموران انتظامی با آنها برخورد کردند و مانع از تخریب و آشوب شدند.
مشاهدات میدانی حاکی از آن است در تجمع بیرون دانشگاه برخی افراد توسط پلیس بازداشت شده اند.
  •  

ایرنا نیز نوشته که تجمع پراکنده تعدادی آشوب‌طلب با تلاش نیروهای حافظ امنیت به پایان رسید.

همزمان با شروع تحصیلی دانشگاه‌ها تعدادی از عناصر آشوبگر و فریب‌خورده با تجمع پراکنده در برخی نقاط پایتخت اقدام به سردادن شعارهای ساختارشکنانه و تخریب خودروهای شخصی و اموال عمومی کردند. این افراد ضمن برهم زدن نظم عمومی تلاش کردند دانشجویان را نیز به آشوبگری و تحرکات سوء ترغیب کنند که در این مسیر ناکام ماندند.

یک گروه ۱۴ نفره از زنان در منطقه دردشت با برداشتن روسری‌های خود اقدام به کشف حجاب کردند و حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر هم در محدوده دانشگاه تهران در خیابان انقلاب دست به راهپیمایی زدند که پس از ناکامی در همراهی دانشجویان به سوی خیابان‌های وصال و حجاب و حافظ و جمهوری حرکت کرده و گروهی از آنها نیز مسیر راهپیمایی خود را به سمت جنوب شهر و منطقه بازار و لاله‌زار تا خیابان وحدت اسلامی و ابوسعید تغییر دادند. در پونک نیز گروهی از معترضان که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر تخمین زده شدند، از دانشگاه آزاد تا بلوار اشرفی اصفهانی و تیراژه دست به راهپیمایی زدند و عده‌ای نیز در محدوده دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد در خیابان یخچال در قلهک تجمع کرده و قصد تحریک دانشجویان را داشتند. در محدوده دانشگاه صنعتی شریف نیز جمعیتی حدوداً ۴۰۰ نفره با تجمع در خیابان آزادی و اطراف دانشگاه، ضمن سردادن شعارهای تند و ساختارشکنانه اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و تخریب برخی اموال عمومی کردند که تجمع آنها پس از درگیری‌های پراکنده با نیروهای انتظامی پایان یافت. گزارش‌هایی از آتش زدن موتور در تقاطع وصال و بلوار کشاورز و همچنین آتش زدن تقاطع خیایان انقلاب- قدس با کوکتل مولوتف رسیده است.

دانشگاه‌های تهران و برخی شهرها نیز شاهد تجمعات و اعتراضات محدود و مسالمت‌آمیز دانشجویی در واکنش به اتفاقات اخیر بود. در دانشگاه علم و صنعت عده‌ای از دانشجویان با تجمع و بست‌نشینی در برابر ساختمان مرکزی دانشگاه اعتراض خود را نسبت به برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و بازداشت تعدادی از دانشجویان نشان دادند.

در دانشگاه تهران نیز تجمع مشابهی از سوی عده‌ای از دانشجویان برگزار شد. در برخی دیگر از دانشگاه‌های تهران از جمله دانشگاه شریف، دانشگاه علوم پزشکی ایران، پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد تهران مرکز و دانشگاه تربیت مدرس نیز تجمعات و راهپیمایی‌هایی با حضور جمعی از دانشجویان در واکنش به حوادث اخیر کشور برگزار شد. همچنین دانشگاه‌های فردوسی و داروسازی مشهد، دانشگاه‌های آزاد و خوارزمی واحد کرج، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه‌های شیراز و زنجان امروز نهم مهر ماه ۱۴۰۱ همزمان با نخستین روز شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، صحنه برگزاری تجمعات اعتراضی دانشجویی بود.

اعتراض کنندگان با در دست داشتن برخی تصاویر و سردادن شعارهایی چون «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی در تجمعات اعتراضی پس از فوت دختری ۲۲ ساله در یکی از مراکز انتظامی و همچنین اصلاح برخی رویکردها و رفتارها در مواجهه با انتقادها و توجه به مطالبات مردمی و دانشجویی شدند. فضای حاکم بر دانشگاه‌های تهران نیز مشابه دانشگاه‌های سراسر کشور بود و جمع زیادی از دانشجویان در محوطه داخلی دانشگاه‌ها به دور از آشوبگری و خسارت به اموال عمومی به بیان اعتراضات خود نسبت به برخوردها با دانشجویان پرداختند گر چه در برخی موارد معترضین اقدام به سردادن شعارهایی تند و هیجانی کردند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان