در مردمسالاری دینی رهبران نباید بیراهه بروند و راه کسی را ببندند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 3:04

در مردمسالاری دینی رهبران نباید بیراهه بروند و راه کسی را ببندند

شماره: 18785
Aa Aa

مردمسالاری دینی یعنی مردم هم متدین باشند؛ نه احتکاری، نه اختلاسی و نه نجومی نباشد| برای حرّیت انسان باید در جامعه‌ای زندگی کند که علوی باشد.

آیت الله جوادی آملی، از مراجع تقلید شیعه؛
در مردمسالاری دینی رهبران نباید بیراهه بروند و راه کسی را ببندند

آیت الله جوادی آملی، از مراجع تقلید شیعه در پیامی به دومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه‌های اسلام شناسان اظهار داشت:

تدریس نهج البلاغه و تحقیق درباره آن باید در دستور کار حوزه و دانشگاه قرار بگیرد.

به گزارش اسپادانا خبر، در بخشی از این پیام آمده است:

امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت ولایت این ولیّ مطلق الهی، نظام اسلامی و جامعه مسلمانان را از هر بدی و شر و از هر خسران و نقص و عیب برهاند و به کمال برساند. همه ما علاقه مندیم که آزاد باشیم آزادی از بهترین نعمتهاست اما آزادی درباره انسان، فرع انسانشناسی است. انسانشناسی، خداشناسی و جهانشناسی این آزادی را تبیین می‌کند. حرّیت در این است که انسان با آن حقیقت نامتناهی پیوند داشته باشد و برای این کار باید در جامعه‌ای زندگی کند که آن جامعه علوی باشد.

این مردمسالاری دینی یعنی هم سالاران دینی باشند هم مردم دینی باشند. هم رهبران متدین باشند که نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند و هم مردم متدین باشند نه احتکاری باشند نه اختلاسی باشند نه نجومی. اگر هر دو از این نقص و عیب رهیدند میشود مردمسالاری دینی. مبادا احتکار، مبادا اختلاس، مبادا نجومی، چه در مسئولان چه در مردم، تا بشود مردمسالاری دینی.

در بخش دیگری از این پیام آمده است:

نظام هستی، اختلاف را نمیپذیرد. این غده بدخیم اختلاف، تنازع و درگیری، نتیجه اش جنگ جهانی اول بود که اثر نکرد. جنگ جهانی دوم بود که اثر نکرد. این سخنان عید غدیر مخصوص ایران نیست مخصوص حوزه اسلامی نیست مخصوص شرق و غرب نیست، مخصوص جامعه بشری است. بشر باید بداند که نه جنگ جهانی اول و اول‌ها نه جنگ جهانی دوم و دوم‌ها نه جنگ‌های نیابتی نه تحریم‌ها نه سوء استفاده‌ها نه قلدری‌ها نه قدرت نمایی‌ها هیچ کدام جامعه را آرام و متمدن نمی‌کند. این‌ها سخنان نورانی حضرت امیر است که فرمود نظام هستی با اختلاف هماهنگ نیست. فرمود همانطوری که گوسفند تکچَر و مخالف و مختلف، طعمه گرگ است، انسان تکرو و مستبد، طعمه شیطان است. امیدواریم ذات اقدس الهی جامعه بشری را هم به علوم و معارف نهج البلاغه آشنا کند هم به وحدت ملی و محلی و منطق‌های و جهانی آشنا کند هم اینکه کسی بیراهه نرود و راه کسی را هم نبندد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان