زندان رفتن یا در زندان ماندن فرد مُعسر از پرداخت مهریه درست نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 20:11

زندان رفتن یا در زندان ماندن فرد مُعسر از پرداخت مهریه درست نیست

شماره: 20839
Aa Aa

فرهنگ غربی زن را مستمراً زن را مورد ظلم و تحقیر قرار می‌دهد اما اسلام عزیز مقام زن را تکریم و تجلیل کرد| ۴۰ کشتی در بنادر به دلایل مختلف تخلیه نشده‌اند.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران؛
زندان رفتن یا در زندان ماندن فرد مُعسر از پرداخت مهریه درست نیست

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای‌عالی این قوه اظهار داشت:

جاهلیت مدرن نشأت گرفته از فرهنگ غربی زن را به ابزاری در راستای نیل به مقاصد و اغراض تجاری و سیاسی و اطلاعاتی خود تبدیل کرده و مستمراً زن را مورد ظلم و تحقیر قرار می‌دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، او گفت:

ظلمی که این جاهیلت مدرن به زن روا می‌دارد بیشتر از ظلم جاهلیت پیشین است. اسلام عزیز، مقام زن را تکریم و تجلیل کرد و برای حفاظت از گوهر‌های گرانبهای زنان، عفاف و حجاب را مورد تاکید قرار داد. اصحاب جاهلیت مدرن در تکاپو هستند تا مقوله عفاف را مورد خدشه قرار دهند لذا امیدواریم ما نیز بتوانیم در این زمینه به وظایف خود عمل کنیم.

او به مسئولان و مراجع ذیربط قضایی دستور داد با توجه به در پیش بودن ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) تمهیدات لازم را برای آزادی و بهره‌مندی از ارافاقات قانونی زندانیان واجد شرایط فراهم آورند:

این آزادی و بهره‌مندی از ارافاقات قانونی صرفاً شامل محکومان زندانی واجد شرایط نشود بلکه چنانچه برای یک متهم قرار بازداشت موقت صادر شده و وجوه منتهی به بازداشت موقت او منتفی شده نسبت به تجدیدنظر در قبال قرار صادره برای او اقدام شود تا او ولو یک روز یا نصف روز زودتر به آغوش خانواده خود بازگردد. همچنین مسئولان و مراجع ذیربط قضایی به برکت میلاد پربرکت پیش‌رو در صورت لزوم و امکان تسهیلاتی را در قبال آن دسته از افراد که قادر به تأمین قرار صادره برای خود نیستند، فراهم آورند.

وی گفت:

در مواردی ممکن است مقام ذیربط قضایی حسب محتوای یک گزارش دریافتی از مرجعی رسمی قرار سنگینی را برای یک فرد صادر کند که بدیهی است این فرد از تأمین آن قرار و آزادی عاجز است. در اینگونه موارد نیز مقام ذیربط قضایی در صورت امکان و لزوم و انجام بررسی‌های کامل در آن قرار صادره تجدیدنظر کند.
او با اشاره به موضوع ورود مجدانه و پیگیرانه قوه قضائیه به مقوله ساماندهی انبار‌های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی و گزارشی ناظر بر تعیین تکلیف بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال موجود در انبار‌های تملیکی به دادستان کل و دادستان‌های سراسر کشور دستور داد موضوع ساماندهی انبار‌های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی و پارکینگ‌های وسایل نقلیه توقیفی را تمام شده تلقی نکنند و این موضوع را تا حصول نتیجه کامل و رضایت‌بخش پیگیری کنند.

او ضمن تقدیر از اقدامات دولت در راستای آزادسازی کالا‌های رسوبی در بنادر اظهار داشت:

مجدداً اعلام شد که ۴۰ کشتی در بنادر کشور به دلایل مختلف تخلیه نشده‌اند. باید توجه داشت که این کشتی‌ها هرکدام متناسب به ظرفیتی که دارند برای هر روز تأخیر در تخلیه بار جریمه (دموراژ) دریافت می‌کنند. طبق گزارشی که واصل شد به برخی از این کشتی‌ها از ۲۵ هزار تا ۶۵ هزار دلار در هر روز، مبلغی به عنوان جریمه (دموراژ) پرداخت می‌شود. همچنین برخی از این کالا‌ها که تخلیه نمی‌شوند، بواسطه ماندگاری زیاد در کشتی، خسارت می‌بینند. برخی از این کالا‌ها مورد نیاز ضروری کشور هستند برای نمونه نهاده‌های دامی هستند البته حسب اعلام یکی از مسئولان بانک مرکزی پس از تغییرات اخیر رخ داده در مدیریت خوشبختانه طبق موازین، ترتیباتی اتخاذ شده که بار همه این ۴۰ کشتی به زودی تخلیه شود. دادستان کل و دادستان‌های ذیربط، این قبیل موارد را تا مرحله نهایی پیگیری مجدانه کنند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به افزایش قیمت سکه و مهریه‌هایی که با سکه تعیین شده‌اند گفت:

متأسفانه قیمت سکه بالا است لذا به مسئولان قضایی ذیربط دستور می‌دهم ضمن توجه و تاکید به رعایت حقوق زوجه در قبال کسانی که به سبب عدم توانایی پرداخت مهریه‌ای که با سکه تعیین شده، تحت تعقیب قرار می‌گیرند و یا محکوم شده‌اند، تجدیدنظری صورت دهند. با توجه به قیمت سکه برخی از افراد حتی توانایی پرداخت مهریه تعدیل شده را هم ندارند و حتی از پرداخت یک سکه در ۲ ماه هم عاجزند. قطعاً به زندان رفتن یا در زندان ماندن یک فرد مُعسر از پرداخت مهریه درست نیست و خلاف شرع و قانون است و البته اینجا رعایت حقوق زوجه هم مجددا تاکید می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان