ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در آبادان فروریخت | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 5:54

ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در آبادان فروریخت

شماره: 17884
Aa Aa

تخلف در احداث بنا محرز شده است. مجوز احداث ‌برای ۶ طبقه بوده و بعد به ۱۰ طبقه رسیده است. تاکنون ۳۷ نفر جان باخته و ۳۷ نفر مصدوم شده اند.

احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد؛
ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در آبادان فروریخت

یک ساختمان ۱۰ طبقه تجاری-اداری در آبادان فروریخت. 

به گزارش اسپادانا خبر، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران اظهار داشت:

در پی اعلام این حادثه به اورژانس بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد که در حال حاضر نیز در محل مستقر هستند. همچنین تیم‌هایی از اورژانس اهواز نیز به محل اعزام شدند.  دیگر نیروهای امدادی نیز در محل حضور دارند و در حال حاضر عملیات ادامه دارد.

وی اضافه کرد:

علت ریزش این ساختمان در حال بررسی است. براساس اعلام شاهدان محلی احتمال دارد ۵۰ نفر در زیر آوار باشند.

مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز گفت:‌

این حادثه در ساعت ۱۲:۳۰ دوم خرداد ماه به هلال احمر نیز اطلاع داده شد و گزارش اولیه آن حاکی از ریزش ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهرستان آبادان منطقه ته لنجی امیری بود. چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی صحنه آغاز شد. تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای همجوار نیز برای اعزام به محل حادثه آماده باش هستند. همچنین یک بالگرد، هفت خودروی نجات و پنج تیم تخصصی جستجو و نجات و سگ‌های زنده یاب برای امدادرسانی به محل اعزام شده‌اند.

بر اساس اعلام امدادگران حاضر در محل احتمال محبوس شدن افرادی در زیر آوار وجود دارد. خودروهای داخل پارکینگ و مجاور ساختمان زیر آوار مانده اند و تمام واحدهای امدادی اورژانس 115 استان خوزستان برای امداد رسانی در محل حضور دارند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان از احتمال افزایش مصدومان ریزش مجتمع تجاری متروپل در آبادان خبر داد.

سید نادر نقیبی با بیان اینکه دلیل این حادثه مشخص نیست اظهار کرد:

تخلیه اطراف ساختمان انجام و خیابان مسدود شده است.

رئیس فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت:

تلاش برای آواربرداری در حال انجام است و احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد.

پیمانکار و مالک ساختمان متروپل آبادان نیز با حکم حمید مرانی‌پور دادستان ویژه آبادان بازداشت شدند.

وحید شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان هم در جمع خبرنگاران اظهار کرد:

با توجه به اینکه ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است. طبق ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند.

  •  

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد.

او از صادق خلیلیان خواست، با به کارگیری همه ظرفیت ها و امکانات برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده اند تسریع شود.

وی همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها دستور دارد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند.

وزیر کشور همچنین خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی شده است.

  •  

محمدحسین نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران ایران از رسیدن تعداد جان‌باختگان متروپل به ۱۱ نفر خبر داد و گفت:

حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

نامی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌شود چند نفر زیر آوار باشند؟ عنوان کرد:

هنوز نمی‌توان آماری با دقت بالا اعلام کرد زیرا کسی آماری ندارد. حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

وی گفت:

تعداد جانباختگان ۱۱ نفر است و ۳۲ نفر نیز تاکنون در این حادثه مصدوم شده‌اند.

  •  

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان گفت:

ظاهرا مسائل لازم فنی و استانداردهای لازم در ساختمان "متروپل" رعایت نشده و این مساله عامل ریزش است البته باید بررسی‌های دقیق انجام شود و پس از بررسی‌ دقیق شرایط می‌توان نتیجه قطعی را اعلام کرد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران که برای دیدار و گفتگو با پادشاه عمان به مسقط پایتخت این کشور سفر کرده به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.

او به معاون اول خویش ماموریت داد ضمن به کارگیری تمامی امکانات محلی و ملی شخصا این موضوع را با اختیارات کامل به منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند.
او دستور داد با توجه به اعلام نیاز استاندار خوزستان نیروهای امدادی و امکانات لازم برای آواربرداری و امداد از سازمان آتش نشانی تهران به صورت فوری به آبادان اعزام شوند و همچنین برای شناسایی تخلفات منجر به این حادثه نیز به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شدید و غیرقابل اغماض با متخلفان در دستور کار قرار بگیرد.
رئیسی ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جان‌باختگان دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار بگیرد و گزارش روند امداد رسانی برای وی ارسال شود.

  •  

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت ایران نیز در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواستار آمادگی مراکز درمانی بیمارستان های خوزستان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان شد.

او اظهار داشت:

ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان در بیمارستان های این شهرستان و در صورت نیاز در مراکز درمانی اهواز انجام گیرد.

  •  

حسین سلامی، ‌فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در سومین اجلاسیه مجمع جهادگران در خرمشهر و در جمع خبرنگاران اظهار داشت:

تمام امکانات سپاه متعلق به مردم آبادان است. هم فرمانده سپاه استان، شهرستان آبادان و همه عزیزان سپاهی و بسیجی در میدان حضور دارند و مشغول به خدمت‌رسانی هستند. طبیعی است که کار جهادگران خدمت به مردم ایران است و قطعا از ظرفیت این عزیزان در تمام حوادث استفاده خواهیم کرد.

  •  

منتظری، دادستان کل ایران با صدور پیامی خطاب به دادستان اهواز ضمن عرض تسلیت به جانباختگان حادثه ریزش ساختمانی در آبادان بر نظارت ویژه بر پرونده و برخورد قاطع با متخلقان تاکید کرد.

در این پیام آمده است:

حسب اخبار و گزارشات تخلفات و قصور و تقصیراتی در ساخت و ساز این بنا صورت گرفته است که ضمن عرض تسلیت این حادثه به خانواده داغدار جانباختگان با تاکید به دادستان محترم آبادان مبنی بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین بر اساس وظایف قانونی جنابعالی نیز بر روند تحقیقات و اقدامات صورت گرفته نظارت ویژه داشته و نتایج را به قید فوریت به دفتر اینجانب گزارش فرمایید.

  •  

تاکنون ۱۰ نفر از مقصران حادثه ساختمان ۱۰ طبقه متروپل دستگیر شده اند.

صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت:
حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در بین افراد دستگیر شده هستند. شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.
  •  

کوروش خواجوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان نیز با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است گفت:

ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستونهای پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد. بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری می‌روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند. بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری درخصوص پروژه متروپل داده شده است گفت:

یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.

  •  

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور گفت:

دستگاه های مربوطه باید در سریع ترین زمان ضمن رسیدگی فوری به مصدومان بررسی دقیق علل وقوع این حادثه را در دستورکار قرار دهند و با کلیه مرتبطین و مسببین این حادثه دلخراش در هر سطحی برخورد سریع و قاطع صورت گیرد. ضروری است کمیسیون عمران مجلس موضوع را با کمک نمایندگان محترم آبادان بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کنند.

  •  

صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

او اظهار کرد:

بلافاصله پس از وقوع حادثه دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند. با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.

  •  

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس گفت:

وضعیت همه مصدومان به جز یک نفر، مساعد است.

او اظهار کرد: تا این لحظه ۳۳ نفر از هم‌وطنان آبادانی در حادثه ریزش ساختمان متروپل دچار مصدومیت شده‌اند که توسط همکاران ما به بیمارستان‌ها منتقل شدند. بر اساس گفته شاهدان عینی و با توجه به اینکه ساختمان در طبقات منفی پر تردد بود است احتمال داده می‌شود که ۵۰ نفر زیر آوار باشند.

وی در پاسخ به اینکه چقدر احتمال زنده ماندن افراد گرفتار در زیر آوار وجود دارد؟ گفت: با توجه به تجربه ساختمان پلاسکو، آن زمان نیز این چنین نگرانی‌هایی داشتیم اما با توجه به اینکه در متروپل تمام آوار ۱۰ طبقه در یک طبقه تجمع پیدا کرده است کار آواربرداری خیلی سخت است.

خالدی با اشاره به وضعیت ناپایدار ساختمان نیمه فرو ریخته متروپل عنوان کرد:

یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که احتمال ریزش ساختمان در هر آن وجود دارد و افرادی هستند که پایین در حال کار هستند البته نیروی انتظامی خانواده‌های نگران را از محل دورتر کرده است.

  •  

موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه خوزستان در استان خوزستان در پیامی ضمن تسلیت درگذشت جان باختگان حادثه به مردم شهرستان های آبادان و خرمشهر اعلام کرد:

چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در آبادان و خرمشهر عزای عمومی خواهد بود.

او در این پیام، پی‌گیری سریع و بدون ملاحظه عوامل و موجبان حادثه را از سوی مسئولان ذی‌ربط ضروری خواند و تاکید کرد:

شناسایی موارد مشابه چه در استان و چه در سایر نقاط کشور برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ مطالبه عمومی است که امید است به تسویف و فراموشی سپرده نشود.

  •  

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان گفت:

تخلف در احداث بنای متروپل محرز شد و مجوز احداث این ساختمان ‌برای ۶ طبقه بوده است. بر اساس برآوردهای اولیه رعایت نکردن قوانین و مقررات و اصول فنی در ساخت مجتمع طبقاتی متروپل آبادان دلیل اولیه ریزش این بناست. مجوز احداث این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای ۶ طبقه صادر شده که بعداً ۳ و ۲ طبقه به آن اضافه شده است. قطعا با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد.

  •  

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران با اشاره به وضعیت آواربرداری در محل حادثه متروپل گفت:

باید با احتیاط کامل حرکت کرد زیرا هر لحظه ممکن است این سازه ناپایدار فرو بریزد و به این دلیل کار حساسیت و ریسک‌پذیری بالایی دارد و باید کاملا دقت شود.

وی ضمن درخواست از مردم آبادان برای دور ماندن از محل حادثه عنوان کرد:

از همه مردم عزیز آبادان که صبوری می‌کنند درخواست می‌کنیم در این محل حضور پیدا نکنند زیرا منطقه خطرناکی است و حضور آن‌ها کار را برای مجریان سخت می‌کند بنابراین باید خارج از منطقه باقی بمانند. دقیقا نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل کی تمام شود اما همه تلاش بر این است که هرچه زودتر بتوانیم عزیزانی را که احتمالا در برخی طبقات محبوس شده‌اند، پیدا کنیم.

وحیدی با اشاره به وضعیت امکانات گفت:

خوشبختانه کمبوی نداریم و امکانات به اندازه کافی در منطقه وجود دارد اما با توجه به محدودیت محیطی و وجود سازه‌ها، روند کار را باید با حساسیت دنبال کرد.

وحیدی عنوان کرد:

تا این لحظه در مجموع ۱۴ فوت شده داریم، ۳۲ مصدوم نیز داشتیم که ۲۹ نفر ترخیص شدند و سه نفر دیگر همچنان در بیمارستان‌ها هستند.

  •  

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت:

با توجه به شرایط ناپایدار سازه متاسفانه بخشی از سازه حین عملیات آواربرداری فرو ریخت و سه نفر از عوامل امدادی دچار جراحت شدند.

او گفت:

شرایط برای امداد مقداری سخت است و حضور مردم هم کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.

  •  

مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران هیاتی ۳ نفره را مامور بررسی حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان کرد.

هیاتی ۳ نفره از سوی محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ماموریت یافته است تا ضمن عزیمت فوری به آبادان با بررسی جزئیات پرونده ریزش ساختمان در این شهرستان گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارایه کند.

  •  

احسان عباسپور، فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۷ نفر خبر داد.

وی افزود:

همچنان جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار در محل حادثه ادامه دارد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان