سارقان بانک ملی دستگیر شدند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 1:50

سارقان بانک ملی دستگیر شدند

شماره: 18146
Aa Aa

۱۳ نفر از سارقان بانک ملی که ۱۰ نفر از آنها در داخل و ۳ نفر خارج از ایران بودند دستگیر و مقادیر زیادی از اموال مسروقه نیز کشف شده است.

با اعلام رئیس پلیس پایتخت و دادستان تهران؛
سارقان بانک ملی دستگیر شدند

پلیس آگاهی تهران بزرگ سارقان یکی از شعب بانک ملی ایران در تهران را شناسایی و دستگیر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از صداو سیما، حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت:

یکی دو روز است که سارقان بازداشت شده‌اند. تقریبا تمامی سارقان و مرتبطان این سرقت که بعضی داخل و بعضی خارج از کشور بودند بازداشت شده‌اند.

وی اطهار داشت:

اکثر اموال ربوده شده از صندوقهای امانات نیز بازگردانده شده است.

  •  

علی صالحی، دادستان تهران نیز گفت:

۱۳ نفر از سارقان بانک ملی که ۱۰ نفر از آنها در داخل و ۳ نفر خارج از کشور بودند دستگیر شدند و مقادیر زیادی از اموال مسروقه نیز کشف شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ نفر از متهمان در تهران و شمال کشور دستگیر شدند عنوان کرد:

۳ نفر از سارقان متواری در کشور همسایه دستگیر شدند. مقادیر زیادی از اموال مسروقه در فرودگاه امام خمینی (ره) در ماشین تهیه شده توسط متهمان و مقادیری در تهران کشف شد.

صالحی با بیان اینکه بررسی‌های لازم در خصوص این پرونده در حال انجام است گفت:

در حال حاضر متهمان تحت تحقیقات قضایی و در اختیار ضابطان قرار دارند.

شایان ذکر است در ایام تعطیلات اخیر بانک ملی روبروی دانشگاه تهران مورد سرقت قرار گرفت و محتویات ۱۶۲ صندوق امانات این بانک به سرقت رفت.

  •  

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در یک نشست خبری نیز گفت:

این حادثه حوالی ساعت ۸ صبح روز شانزدهم خردادماه به پلیس اطلاع داده شد و ما در آن زمان هیچ سرنخی از سارقان نداشتیم اما ظرف مدت ۲۴ ساعت سارقان شناسایی شده و سرنخ‌هایی به دست آوردیم و پس از آن اقدامات برای دستگیری سارقان آغاز شد.

وی با بیان این که به نظر می‌رسد سارقان بعضی از اموال مردم را متأسفانه فروخته‌اند اظهار کرد:

البته مقدار قابل توجهی از این اقلام شامل دلار، طلا، یورو، سکه و … به سرقت رفته است. تیم اصلی سرقت دستگیر شده است و بین سارقان افراد متخصص هوابرش، کامپیوتر، فلز و … حضور داشت. یک نفر هم زن دستگیر شده است البته تمام این افراد در شعبه حضور نداشتند و مثلا همین زنی که دستگیر شده است قصد فروش داشت.

وی درباره ارتباط این شعبه از بانک با کلانتری نیز کفت:

این شعبه نه با پلیس ۱۱۰، نه با سامانه مهام و نه باکلانتری ارتباطی نداشت و ما بارها در این خصوص هشدار داده بودیم که چرا در شعبه‌ای که مقادیر زیادی طلا، هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس‌های خارجی وجود دارد این تمهیدات رعایت نشده است.

رحیمی از مالباختگان خواست که به پلیس آگاهی مراجعه نکنند.

او گفت:

مراحل تحویل این اقلام باید طی شود و اقلام مسروقه از طریق بانک به مالباختگان تحویل می‌شود. با توجه به قوانین صندوق‌های امانات پرداخت اقلام مسروقه از طریق خوداظهاری انجام می‌شود چرا که اطلاعاتی درباره محتویات صندوق‌ها وجود ندارد و ثبت نمی‌شود.

رحیمی با بیان اینکه ابتدایی‌ترین اصول امنیتی در این شعبه بانک رعایت نشده بود گفت:

بانک تا یک ماه قبل نگهبان داشته اما یک ماه پیش آنها را ترخیص کردند. به ما گفتند که حراست گفته نیازی به نگهبان نیست. سارقان از بالای در پارکینگ بانک وارد شدند.

رحیمی درباره شایعه وجود اسناد امنیتی در بانک نیز اظهارکرد:

اسناد امنیتی در بانک نبوده و این‌ها کذب است. توصیه می‌کنم که مردم حتما از صندوق امانات استفاده کنند.

رحیمی با بیان اینکه رییس شعبه بانک نیز به دلیل سهل‌انگاری بازداشت وعزل هم شده است گفت:

تاکید داریم با هرکه ترک فعل کند برخورد خواهیم کرد. در این مراکز حتما نگهبان ویژه باشد و مسئولان آنها باید برای مسائل ایمنی و امنیتی هزینه کنند.

رحیمی همچنین گفت:

این سارقان ارتباطی با موضوع هک سامانه‌های شهرداری تهران ندارند.

وی درباره ارزش ریالی اقلام سرقت شده اظهار کرد:

ما نمی‌دانیم ارزش چقدر است. یکی از عیوب صندوق‌ها همین است که حداقل باید به طور محرمانه جایی اعلام کنند که چقدر در صندوق دارند.

به گفته رحیمی سارقان بیش از ۱۲ ساعت در شعبه بانک حضور داشته اند.

همچنین دو نفر از سرکردگان در خارج از کشور هستند که از سوی اینترپل دستگیر شده‌اند. سارقان که سابقه دار هستند و حدود ساعت دو بامداد روز ۱۳ خرداد وارد شعبه شده بودند.

  •  

محمد قنبری، رییس پلیس آگاهی ایران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد:

این سرقت یکی از سرقت‌های پیچیده بود و در ایام تعطیل اتفاق افتاد. سارقین حرفه‌ای از در ورودی پارکینگ وارد شده، تجهیزات ایمنی را قطع کردند و با تخریب دریچه امانات با هوا و گاز ۱۶۷ صندوق امانت از ۲۵۰ صندوق را به سرقت بردند و از بانک خارج شدند. پلیس با استفاده از اطلاعات خوب با دقت بسیار بالا و با بهره‌مندی از تجهیزات هوشمندسازی پلیس و به‌کارگیری همه داده‌ها توانست مجرمین را پیدا و دستگیر کند. در کشف جرم باید فرایندی طی شود و با دستور ویژه فرماندهی کل برای سرعت‌بخشی این موضوع در دستور کار ما قرار گرفت. این سرقت پیچیده بود و سارقین نیز حرفه‌ای بودند. سارقین سعی کردند ردی بجا نگذراند و پلیس با استفاده از اطلاعاتی که از صحنه جرم برداشته شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها به همراه امکانات و ظرفیت‌های فوق‌العاده فاتب توانست سارقین را دستگیر کند.

قنبری گفت:

ما صبح روز دوشنبه از این سرقت مطلع شدیم و سرقت پنجشنبه شب اتفاق افتاده بود. این اتفاق نیز توسط بانک به ما اعلام شد. سرقت در فضای داخل بانک اتفاق افتاد و سامانه امنیتی بانک نیز به پلیس وصل نبود در حالی که باید سامانه امنیتی بانک با پلیس هماهنگ می‌شد. سامانه امنیتی باید به شکلی باشد که با قطع یک سیم از دسترس خارج نشود. عملیات پیچیده کشف سارقین در کمترین زمان به نتیجه رسید و در کمتر از ۴۸ ساعت هویت آن‌ها با استفاده از سامانه‌های هوشمند تقاطع گیری دیتا فاش شد. عملیات اصلی توسط پلیس آگاهی فاتب انجام شد، هدایت ستادی با همکاری پلیس آگاهی فراجا بود و سازمان اطلاعات نیز مسئولیت تحلیل اطلاعات را بر عهده داشت. همچنین پلیس بین‌الملل نیز مسئولیت رهگیری سارقین در خارج از مرز‌های کشور را با هماهنگی با پلیس آن کشور به عهده داشت. دو نفر از سارقین که یکی با خانواده به خارج از کشور رفته بود دستگیر شدند. قطعا قصور امنیتی وجود داشته و ابتدایی‌ترین امکانات نیز در درب ورودی وجود نداشت. درب ورودی بانک مانند دری ساده بوده است که به سادگی باز شده و گاوصندوق با هواگاز کوله‌ای بریده شده است. البته ما یک ماه پیش درباره این موضوع به بانک تذکر داده بودیم. باید تمهیداتی اتخاذ شود که در آینده این مشکلات وجود نداشته باشد

قنبری اضافه کرد:

باید به پلیس تبریک گفت که در زمانی که برای اموال مردم دغدغه وجود داشت تمام قد پای کار بود. همچنین حفاظت بانک‌ها به عهده خودشان است و ما امنیت عمومی را تامین می‌کنیم. اصلا چیزی به عنوان گشت کشیک بانک وجود ندارد. پلیس در این زمینه مشاوره می‌دهد و بازدید می‌کند. پیام این واقعه تقویت ایمنی سایر مراکز است. پرونده نیز هنوز به اتمام نرسیده و تمام زوایا مورد بررسی قرار می‌گیرد. ۸۰، ۹۰ درصد تحقیقات انجام شده و تا اینجای کار هیچگونه دلیل و مدرکی دال بر تبانی وجود نداشته است.

وی اظهار کرد:

سارقین اصلی ۴ نفر بودند. افرادی که دستگیر شدند مرتبط به سارقین اصلی بودند که تعدادی از اموال مسروقه را در اختیار داشتند. برخی نیز سارقین اصلی را به فرودگاه رساندند و یا اقدامات قبلی و بعدی سرقت را تسهیل کردند. ماموران ما از طریق دوربین‌های شهری اطلاعات ذی قیمتی کسب کردند. دو عضو اصلی سرقت نیز که الان خارج از کشور هستند دستگیر شدند و مراحل انتقال را می‌گذرانند. این دو نفر قبلا سابقه سرقت در شمال کشور را داشتند و بقیه افراد حاضر در این سرقت سارقین معمولی بودند.

قنبری گفت:

ما با توجه به استاندارد‌های بین المللی مشکل امنیتی نداریم و نباید ذهن مردم مشغول این مسائل باشد.

  •  

حسن مونسان، عضو هیئت مدیره بانک ملی نیز گفت:

در ورودی با قفل‌های کتابی مورد تایید پلیس دو قفله شده بود البته ما باید ارتباط خود را با پلیس تقویت کنیم و بیشتر در ارتباط باشیم. در جریان این سرقت هشداری نیز ارسال شده ولی به آن توجه نشده چرا که ثبلا نیز سابقه اشکال در هشدار وجود داشته است. در واقع اولین بار بوده که چنین اتفاقی در چنین بانکی افتاده است. سعی داریم امنیت را در اولویت قرار دهیم. ما نگهبان نیز نداشتیم. بر اساس ضمیمه دستورالعمل اماکن و تاسیسات طبقه‌بندی شده اماکنی که خزانه مادر هستند باید نگهبان ۲۴ ساعته داشته باشند و باقی مراکز گشت کشیک دارند که توسط پلیس انجام می‌شود. ما فقط در شعبات خاص و برای مثال در مراکز استان‌ها حفاظت فیزیکی داریم.

مونسان گفت:

من در اولین ساعات در جمع خسارت دیدگان بودم. بانک ملی به محض اطلاع از این حادثه اعلام کرد که اولویت خود پرداخت خسارت است. تمام خسارت پرداخت خواهد شد و پرداخت ۵۰ درصد اولیه نیز برای جلب اعتماد مردم است. به محض صدور دستور قضایی مسدودیت مبلغ پرداخت شده نیز برداشته می‌شود. بانک نیز با استفاده از صلح نامه می‌تواند خسارت را از سارقین مطالبه کند. بانک ملی بر اساس اسناد موجود و اظهارات احراز شده صد درصد خسارت را پرداخت خواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان