سالیانه در ایران ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 16:45

سالیانه در ایران ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند

شماره: 15601
Aa Aa

او با بیان این که از عنوان اسامی سازمان‌های مقصر ابایی نداریم گفته اگر در تصادفات مربوط به خودروهای داخلی ایربگ باز نشده بود حتماً خودروساز مقصر است.

سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ایران؛
سالیانه در ایران ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند

سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ایران در یک نشست خبری گفت:

همیشه ۴ ماموریت اصلی مدیریت ترافیک، تسهیل در عبور و مرور، کاهش تصادفات و ارائه خدمات را عهده‌دار هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

بر اساس قانون سهم دستگاه‌ها را در حوزه تصادفات مشخص کرده ایم و پلیس راهور در کاهش تصادفات تنها ۱۹ درصد نقش دارد. وزارت راه ۳۳ درصد، وزارت صمت ۱۵ درصد، صدا و سیما ۱۲ درصد، وزارت بهداشت ۱۱ درصد، وزارت کشور ۱۰ درصد و پلیس ۱۹ درصد در کاهش حوادث ترافیکی نقش دارد.

او با اشاره به مرگ ۱۶ هزار نفر در تصادفات سالیانه بیان کرد:

به طور میانگین ۵۳۳ هزار تصادف در کشور روی می‌دهد. در سال ۸۵ عدد متوفی‌ها حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که این عدد اکنون به حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ متوفی کاهش پیدا کرده است. به طور میانگین در بین این ۱۵ سال ۱۹ هزار و ۵۴۱ نفر در تصادفات جان باخته‌اند. افزایش جرائم رانندگی، ورود خودروهای خارجی و افزایش قیمت سوخت در برهه‌ای حدوداً ۲ ساله روی کاهش جان‌باختگان تصادفات اثرگذار بود اما از اواخر سال ۹۶ این اثربخشی متوقف شد به طوریکه در سال ۹۶ و ۹۷ میزان جان‌باختگان تصادفات افزایش یافت اما مجدداً کاهشی شد.

وی با بیان اینکه تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد مصدومان تصادفات یا معلول شده یا دیگر قادر به حرکت نخواهند بود بیان کرد:

در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۹ نفر فوتی در تصادفات داشتیم که این رقم به حدود ۱۸ نفر در سال ۹۹ کاهش پیدا کرد. تقریبا حدود ۳۷ میلیون وسیله‌‌نقلیه در کشور داریم. در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۹٫۵ نفر در تصادفات جان باختند‌ که این رقم در سال ۹۹ به ۴٫۲ کاهش پیدا کرد. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه هشت نفر، در اروپا سه نفر و در آسیا ۱۱ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و این رقم در ایران ۴.۲ نفر است.

رئیس پلیس راهور بیان کرد:

به افسران خود تأکید کردیم اگر در تصادفات مربوط به خودروهای داخلی ایربگ باز نشده بود حتماً خودروساز را مقصر بدانند کما اینکه کارشناسان ما در تصادفات به این مورد بر می‌خورند.

وی گفت:

از عنوان اسامی سازمان‌های مقصر در بحث تصادفات ابایی نداریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان