سامانه هوشمند توزیع سراسری سوخت ایران قطع شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 4:04

سامانه هوشمند توزیع سراسری سوخت ایران قطع شد

شماره: 15407
Aa Aa

فارس نوشته شباهت‌های هماهنگی رسانه‌ای و عملیات میدانی جریان ضدانقلاب در این ماجرا با آبان ۹۸ شائبه حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها را تقویت می‌کند.

مرکز ملی فضای مجازی ایران حمله سایبری را تایید کرد؛
سامانه هوشمند توزیع سراسری سوخت ایران قطع شد

سامانه هوشمند توزیع سراسری سوخت قطع شد.

به گزارش اسپادانا خبر، برای بررسی سریع این موضوع جلسه فوری تشکیل شده و هنوز دلیل قطعی آن مشخص نیست.

مدیر سامانه هوشمند سوخت ایران به شبکه خبر گفت:

همه جایگاه‌های کشور از چرخه خارج شده‌اند و حمله سایبری به‌عنوان یک احتمال در دست بررسی است.

سخنگوی وزارت نفت ایران دلیل این امر را یک مشکل فنی در سامانه کارت سوخت و از مدار خارج شدن سامانه هوشمند عنوان کرده است:

هم‌اکنون سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه مشکلی ندارد و باوجود خارج شدن سامانه هوشمند سوخت از مدار مردم می‌توانند با قیمت آزاد سوخت‌گیری کنند.

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است که هنوز دلیل آن مشخص نیست و به محض مشخص شدن دلیل به صورت رسمی دلایل این قطعی اعلام خواهد شد.

پمپ‌های هوشمند جایگاه سوخت یک سوت خفیفی می‌کشند و در جایگاه نمایش قیمت عدد ۱۱ نشان داده می‌شود.

ناصر رئیسی‌فر، مدیرانجمن جایگاه‌داران سوخت نیز در گفت و گو با دیده بان ایران با تایید اختلال در سامانه کارت هوشمند گفت:

ما سال‌هاست می‌گوییم که سامانه هوشمند مشکل دارد و امن نیست اما هیچکس به گفته ما اصلا اهمیتی نمی‌دهد. از روز اول گفتیم که این سامانه قابل اجرا شدن نیست و اشکالات فراوانی را به مرور پیدا می‌کند. خصوصا با این وضعیتی که الان شاهدش هستیم یعنی بعد از این همه سال این سامانه هنوز هم نه به‌روز شده است و نه مشکلاتش را بر طرف کرده‌اند. ما در دو الی سه سال گذشته هفته‌ای یک الی دوبار چنین اختلالی را شاهد بودیم اما در مدت کوتاهی موقتی حل شد. به ما گفته‌اند که خیلی سریع این مشکل را حل می‌کنیم اما با اطمینان می‌گویم که باز هم چنین اتفاقی خواهد افتاد. تا زمانی‌که سامانه را براساس آن چیزی که در دنیا وجود دارد، به‌روزرسانی و تغییر ندهند باز هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود یعنی باید سامانه را با بخش خصوصی بانک‌ها هماهنگ کنند که یک سامانه هم برای کارت بانکی و هم کارت سوخت داشتیم باشیم. متأسفانه این چیزی که ما الان شاهدش هستیم از سال 85 وجود داشته است و نتیجه بی توجهی و از زیرکار در رفتن عده‌ای از مسئولین مربوط است و گویا این افراد گوش شنوایی برای این مباحث ندارند.

رئیس جایگاه‌‌داران سوخت ایران نیز در گفت‌وگو با صدا و سیما خبر از تشکیل ستاد بحران سوخت داده است:

هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد و کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل هستند. هم‌زمان با به‌روزرسانی سامانه هوشمند سوخت، امکان سوخت‌گیری نیز قطع شد.

همایون صالحی رئیس انجمن کانون جایگاه‌داران دلیل این قطعی را حمله سایبری اعلام کرده است:

فعلا امکان سوختگیری بنزین ۱۵۰۰ تومانی وجود ندارد اما مردم می‌توانند همچنان بنزین آزاد بزنند و در سیستم بنزین آزاد مشکلی ایجاد نشده است و فعلا امکان عرضه بنزین سه هزار تومانی وجود دارد.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران نیز در جمع خبرنگاران درباره اختلال پیش آمده برای برخی پمپ‌های بنزین در برخی نقاط کشور گفت: 

اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است که  به زودی رفع می‌شود. هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

  • خبرگزاری فارس گزارش داده است:‌

« اختلال در سیستم پمپ‌بنزین‌ها موجب سرگردانی مردم شد. این موضوع همزمان با تدارک گسترده رسانه‌های ضدانقلاب درمورد حوادث آبان ۹۸ احتمال حمله سایبری را تقویت می‌کند اگرچه هنوز مسوولان در این باره اظهارنظری نکرده‌اند. در آبان ۹۸ نیز به‌دنبال سوءتدبیر دولت در افزایش ناگهانی قیمت بنزین، همین رسانه‌ها با دامن زدن به اعتراضات مردم خیلی زود اعتراضات را به خشونت مسلحانه کشاندند که منجر به کشته‌شدن حدود ۲۰۰ نفر شد.»

 

بنزن

فارس مدعی شده است:

«در آن زمان هجوم افراد مسلح به مراکز حساس نظامی و مراکز انبار سوخت و کالای استراتژیک همزمان با حمایت رسانه‌ای جریان ضدانقلاب نشان داد که از مدت‌ها قبل برای به آشوب کشیدن و کشته‌سازی در کشور برنامه‌ریزی شده و صرفا منتظر بهانه‌ای برای عملیاتی کردن برنامه خود بوده‌اند. شباهت‌های هماهنگی رسانه‌ای و عملیات میدانی جریان ضدانقلاب در این ماجرا نیز شائبه حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها را تقویت می‌کند.»

  • نورنیوز، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز نوشت:

«اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است. کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت. جزئیات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.»

  • خبرگزاری ایسنا نیز در خصوص انتشار خبری مبنی بر حمله سایبری به پمپ بنزین ها بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

به اطلاع مخاطبان محترم می‌رساند خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز در ساعت ۱۲:۳۸ مورد حمله سایبری قرار گرفت که در جریان این حمله یک خبر با عنوان «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به دلیل حمله سایبری» بر روی سایت ایسنا بارگذاری شده است. مسوولان خبرگزاری به محض اطلاع ضمن حذف خبر مذکور در حال بررسی ابعاد فنی چگونگی این اتفاق و ایجاد تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد این چنین اتفاقاتی هستند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شدیدا اینگونه اقدامات مذبوحانه را محکوم نموده و از طریق مراجع ذیربط پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

مرکز ملی فضای مجازی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد:

ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه (۱۴۰۰/۰۸/۰۴) مرکز افتا گزارشی درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده و به تبع آن جایگاه‌ها در ارائه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند. در همین راستا دستگاه‌های ذیربط در حال رفع مشکل ایجاد شده می‌باشند و تا ساعاتی دیگر خدمات سوخت رسانی به حالت عادی برخواهد گشت.

  • سازمان پدافند غیرعامل ایران نیز در اطلاعیه ای درباره این حمله سایبری اعلام کرد:

تیم ویژه تحقیقات پدافند سایبری با در نظر گرفتن تمامی احتمالات درحال تکمیل شواهد فارنزیک منشاء اختلال سایبری است و با توجه به حساسیت و تخصصی بودن نتایج آن پس از تکمیل اطلاع‌رسانی می‌شود. از ابتدای بروز حادثه در سامانه هوشمند توزیع سوخت نیز تیم‌های عملیاتی قرارگاه پدافند سایبری در تعامل با سایر بخش‌های امنیت سایبری کشور به بررسی دلایل بروز اختلال سایبری و کمک به بازگشت کارکرد خدمات جایگاه‌های توزیع سوخت اقدام کردند. این سازمان در هماهنگی با مرکز ملی در سال جاری تاکنون بیش از ۷۰ رزمایش سایبری در زیرساخت‌های حیاتی کشور انجام داده است که نتایج آن به مرکز ملی و مسئولان زیرساخت ها جهت رفع آسیب‌پذیری‌ها ابلاغ شده است. در حوزه زیرساخت انرژی نیز پدافند غیرعامل دو رزمایش در حوزه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام داده وآسیب‌پذیری‌های عمده را جهت برطرف‌سازی ابلاغ کرده است و در راستای صیانت از حقوق عامه موضوع رفع آسیب‌پذیری‌ها را مکرر پیگیری کرده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است:

سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن تذکر مجدد به همه دستگاه‌ها و زیرساخت‌هایی که در آنها رزمایش سایبری برگزار شده است اعلام می‌دارد در صورت بروز هر نوع حادثه از محل آسیب‌پذیری‌های اعلام و ابلاغ شده این سازمان، موضوع اختلال در خدمات‌رسانی به مردم و خدشه به اعتبار سایبری کشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

  • مرکز مدیریت راهبردی افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) نیز در پی حمله سایبری به سامانه هوشمند کارت سوخت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

بلافاصله پس از رصد این اختلال، گروه‌های رسیدگی به حادثه، تشکیل شدند و برنامه ریزی برای بازیابی خدمت، شناسایی و رصد علت حمله انجام شد. در چارچوب این برنامه ریزی و با تلاش‌های انجام شده در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکنون بخشی از جایگاه‌های توزیع سوخت به مدار بازگشته‌اند و اقدامات لازم برای بازگرداندن دیگر جایگاه‌ها به چرخه توزیع همچنان ادامه دارد.بازگردانی جایگاه‌های سوخت به چرخه توزیع در سریع‌ترین زمان ممکن نشان از توانمندی‌های سایبری کشور و تلاش همدلانه دستگاه‌های مرتبط است. مرکز مدیریت راهبردی افتا در پی انجام مداوم رصدهای امنیت سایبری خود در صبح روز سه شنبه چهارم آبان ۱۴۰۰ اختلال رخ داده را در سامانه هوشمند کارت سوخت مشاهده کرده و بلافاصله برای رسیدگی به آن اقدام کرده است. اطلاع رسانی تکمیلی درباره چگونگی این حمله سایبری پس از انجام بررسی‌های فنی و کارشناسی مرکز مدیریت راهبردی افتا انجام خواهد  شد.

  • علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به حمله سایبری به سامانه هوشمند کارت سوخت ایران در توئیتر نوشت:

خط دوم پدافند غیرعامل با اقدام هماهنگ و به موقع دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و رسانه‌ها، دشمن را در هدفش یعنی به آشوب کشیدن ⁧ ایران ⁩ناکام گذاشت. مدیریت هوشمند آبان ۱۴۰۰ نارسایی و نابسامانی آبان ۹۸ را بیشتر برملا کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان