سایپا و ایران خودرو در آستانه ورشکستگی قرار دارند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 9:27

سایپا و ایران خودرو در آستانه ورشکستگی قرار دارند

شماره: 8036
Aa Aa

محمدرضا منصوری می گوید: در واقع سفره‌ای پهن است و مدیران دولتی نمی‌خواهند آن را از دست بدهند؛ این شرایط به بسیاری قدرت، جایگاه و احترام می‌دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خبر داد؛
سایپا و ایران خودرو در آستانه ورشکستگی قرار دارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت راه نجات ایران خودرو و سایپا خصوصی‌سازی است و این دو شرکت خودروسازی داخلی به دلیل افزایش بدهی‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

با توجه به روند افولی خودروسازان داخلی، بدهی‌های فراوان آنها و حمایت‌های متعددی که از آنها می‌شود باید گفت این خودروسازان داخلی آینده خوبی را نخواهند داشت. وی تاکید کرد اگر روزی واردات خودرو آزاد و تحریم‌ها برداشته شود، ایران خودرو و سایپا  قادر به رقابت با غول‌های خودروسازی جهان نیستند. محمدرضا منصوری افزود:

در شرایط کنونی بهترین راه‌حل برای خودروسازان خصوصی‌سازی است اما مدیران دولتی و خصوصی بهانه‌های متعددی را می‌آورند تا این طرح عملی نشود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:

در حال حاضر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور در شرایطی قرار دارند که می‌توان آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد اما هر چه این طرح به تاخیر بیفتد، میزان بدهی آنها افزایش پیدا می‌کند و همانند بسیاری از کشورها مجبور می‌شویم یک کارخانه را به قیمت 1 دلار به فروش برسانیم. از این رو بهتر است مراحل خصوصی‌سازی هرچه سریع‌تر انجام شود. وی تاکید کرد اصل 44 از کامل‌ترین اصول قانونی است و اجرای این اصل راه نجات صنعت و به ویژه صنعت خودروسازی خواهد بود.

محمدرضا منصوری در خصوص وضعیت فعلی خودروسازان داخلی خاطرنشان کرد:

در واقع سفره‌ای پهن است و مدیران دولتی نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. این شرایط به بسیاری قدرت، جایگاه و احترام می‌دهد. آنها حاضرند در فلان کشور خارجی یک ساختمان برای فروش محصولات شرکت خودروسازی تاسیس کنند که هیچ کارایی هم ندارد و یا شعبه‌ای بزنند که ضرر و زیان آن بیش از سودش است. طبیعتا اگر این کارخانه به یک شخص تعلق داشته باشد، بدون فکر دست به چنین کارهایی نمی‌زند اما مدیران دولتی هر کاری می‌کنند که خصوصی‌سازی اجرا نشود. ایران خودرو و سایپا محصولات خود را به چند برابر قیمت خودروهای جهانی فروخته‌اند و زیان‌ده شدند آن هم در شرایطی که مرزها بسته شده و رقیبی نداشتند. من بر این باورم هر مجموعه‌ی دولتی که به این شکل اداره شود، مجبور به ورشکستگی خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان