سرقت‌های خرد در ایران ۱۰ درصد افزایش یافت | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 14:52

سرقت‌های خرد در ایران ۱۰ درصد افزایش یافت

شماره: 17134
Aa Aa

آمار لوازم خانگی قاچاق نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد، تجهیزات یارانه‌ ۲۹ درصد، مواد خوراکی قاچاق ۴۱۷ درصد و البسه قاچاق ۵۱ درصد رشد افزایش داشته است.

مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی کل ایران؛
سرقت‌های خرد در ایران ۱۰ درصد افزایش یافت

مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی کل ایران از تشکیل قرارگاه هوشمندسازی خبر داد. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او در یک نشست خبری گفت:

شعار پلیس در نوروز امسال «پلیس هوشمند، قانونمداری و نشاط بهاری» است و هدف از آن ایجاد امنیت پایدار است.

وی ادامه داد:

در حوزه سرقت ما شاهد افزایش ۱۰ درصدی سرقت‌های خرد در کل کشور هستیم که این موضوع محسوس هم هست. سرقت‌های خرد ۵۲ درصد از کل سرقت‌های سال ۱۴۰۰ بوده است البته پلیس در حوزه سرقت خط آخر مقابله و ایستگاه آخر است و دیگر دستگاه‌ها نیز باید مشارکت کنند. بخش عمده‌ای از سرقت‌های خرد ما ارتباط با موضوع معتادان متجاهر دارد. بردن یک شی بی‌ارزش هم برای مردم احساس ناامنی در پی دارد وسازمان‌های مسئول باید پاسخگو باشند. در تهران ۱۶ هزار معتاد متجاهر دارد که ظرفیت کمپ‌ها نیمی از آنها را می‌تواند سازماندهی کند. باید چاره‌ای اندیشیده شود و اگر کاری نکنیم مردم در حوزه سرقت‌های خرد احساس ناامنی می‌کنند.

او همچنین از افزایش هفت درصدی کشفیات پلیس خبر داد و گفت: ما در این حوزه توفیقات زیادی در کشف انواع سرقت داشتیم.

او درباره اقدامات پلیس در حوزه جرائم جنایی گفت:

پلیس امسال در کشف بیش از ۹۰ درصد قتل‌های رخ داده در سال ۱۴۰۰ موفق بوده است. همچنین ۱۰ درصد از قتل‌های سال‌های گذشته نیز کشف شده و در مجموع می‌توان گفت که قدرت کشف قتل و جرائم جنایی در سال جاری ۱۰۲ درصد بوده است.

حاجیان درباره  کشفیات مواد مخدر نیز گفت:

ماموران پلیس حدود ۹۰۰ تن انواع مخدر را در سال جاری کشف کردند.

حاجیان ادامه داد:

آمار لوازم خانگی قاچاق نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد و تجهیزات یارانه‌ای ۲۹ درصد، مواد خوراکی قاچاق کشف شده ۴۱۷ درصد و البسه قاچاق ۵۱  درصد رشد افزایش داشته است. ۲۱۰ میلیون واحد ارزی نیز در سال ۱۴۰۰ کشف شده که ۱۱ درصد در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.  در حوزه کشف کالای قاچاق نیز ارزش ریالی کالاهای کشف شده ۱۵۲ هزار میلیارد ریال بوده است که رقم بسیار بالایی است و دستگاه‌های مسئول باید زیرساخت‌های لازم را برای کنترل بیشتر و نظارت بر این موارد فراهم کنند. در مجموع ۷۰ هزار و ۸۳۰ نفر نیز به دلیل ارتکاب این جرائم شناسایی شده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان