سه محموله تحقیقاتی ایران با موفقیت به فضا پرتاب شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 22:11

سه محموله تحقیقاتی ایران با موفقیت به فضا پرتاب شد

شماره: 16214
Aa Aa

در این مأموریت فضایی برای نخستین بار ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب گردیده است.

 
سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
سه محموله تحقیقاتی ایران با موفقیت به فضا پرتاب شد

سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران از پرتاب موفق سه محموله تحقیقاتی توسط ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، احمد حسینی اظهار داشت:

پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره های کوچک با ماهواره برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتابگرهای با قابلیت بالاتر مد نظر قرار گرفت و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی(ره) و ماهواره‌بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی قرار گرفت. در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره بر به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد.

او گفت:

در این مأموریت تحقیقاتی فضایی برای نخستین بار ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق گردید. در این پرتاب داده‌های تله متری از فرایند پرتاب به طور کامل احصا شد. با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکرد‌ها، برنامه ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد.

  •  

آمریکا به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر سیمرغ از سوی جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

رسانه های آمریکایی به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش دادند که واشینگتن از پرتاب ماهواره بر ایران به فضا ابراز نگرانی اما اعلام کرد که به مذاکرات وین متعهد و پایبند است.

  •  

وزارت خارجه آلمان از پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران ابراز نگرانی کرد.

یک دیپلمات آلمانی مدعی شد که این اقدام، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

وی افزود که برلین از ایران خواسته است تا از پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر خودداری کند.

  •  

فرانسه اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ به فضا را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه مدعی شد که اقدام ایران بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است:

این آزمایش ایران در حالی انجام می‌شود که گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین با پیشرفت همراه بوده است. این اقدامات به دلیل آنکه همزمان با حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در وین انجام گرفته‌اند بیشتر تاسف‌اور هستند.

این وزارت‌خانه از ایران خواست که از پرتاب موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای دارند خودداری کند.

  •  

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به فضاسازی های اخیر برخی مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ اظهار داشت:

پیشرفت های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا-فضا، حق مسلم ملت ایران بوده و اینگونه اظهارات مداخله جویانه در عزم ملت ایران برای پیشرفت در این حوزه، خللی ایجاد نخواهد کرد.

سعید خطیب زاده افزود:

هیچ قطعنامه ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره برها منع نمی‌کند لذا استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ مغالطه ای بی مورد و از اساس خلاف واقع است. همانگونه که پیشتر تصریح شده جمهوری اسلامی ایران طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از فناوری‌های صلح آمیز در مسیر توسعه علمی - تحقیقاتی خود را دارد و در این مسیر منتظر نظر برخی کشورهایی که در صدد تحمیل رای خود هستند نخواهد بود. دولت و ملت ایران قدردان نوآوری های علمی و فنآوریهای صلح آمیز بومی فرزندان دانشمند و نخبه خود در عرصه هوا-فضا که در دوران تحریمهای غیرقانونی و ناعادلانه حاصل شده هستند.

 
برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان