سیاست های غلط حکمرانی باید اصلاح شود | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 10:18

سیاست های غلط حکمرانی باید اصلاح شود

شماره: 17173
Aa Aa

سبد معیشتی در نظر گرفته شده در ازای حدف ارز ترجیحی شامل گوشت قرمز وسفید، شیر، پنیر، گندم و روغن بوده که با کالابرگ در اختیار مردم قرار می گیرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛
سیاست های غلط حکمرانی باید اصلاح شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد:

تا زمانی که سیاست های غلط حکمرانی اصلاح نشود همچنان مشکلات وجود خواهند داشت. 

به گزارش اسپادانا خبر، رییس مجلس گفت:

بودجه شرکت های دولتی بیش از 2000هزارمیلیارد تومان است که بیشتر از بودجه عمومی کشور محسوب می شود. باید پرسید که سود، امکانات و بهره وری این شرکت های دولتی با وجود این میزان از بودجه کجاست و کجا باید این شرکت ها سرمایه گذاری کنند؟ ما از این حوزه راضی نیستیم.

وی گفت:

با وجود حذف ارز ترجیحی چیزی از سبد معیشتی مردم کم نخواهد شد. دولت یک میزان مشخصی ارز در اختیار دارد که می تواند آن را به صورت ریالی و یا ارزی به تامین کالاهای اساسی اختصاص دهد اما نرخ ارز باید حداکثر 2 درصد زیر نرخ سامانه الکترونیکی باشد و تمامی اعتبارات براساس آن خواهد بود تا جلوی مفسده را بگیرد. دولت می تواند ارز را با همان نرخ در اختیار واردکننده قرار دهد اما اگر بخواهد می تواند ارز را به انتهای زنجیره و مصرف کننده تخصیص دهد و ما به عنوان کارشناس اعلام کردیم که ارز بهتر است به انتهای زنجیره یعنی مردم اختصاص داده شود. سبد معیشتی در نظر گرفته شده شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر، پنیر، گندم و روغن است که به صورت پلکانی در اختیار عده ای قرار می گیرد. این سبد معیشتی در اختیار همه قرار نمی گیرد و به صورت پلکانی است. ما در قانون اعلام کردیم که ظرفیت حمایت مالی به انتهای زنجیره یعنی مردم انجام شود و دولت را الزام کردیم تا کالابرگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار داده و پولی نپردازد البته این به معنای کوپنی شدن نیست زیرا کالاها مشخص بوده و مردم با استفاده از همان کارت های خود از مغازه ها و فروشگاه هایی که تاکنون خرید می کرده اند می توانند با کارت بانکی خرید کنند. تصمیم نحوه اجرا با دولت است البته پیشنهاد ما به دولت این است که این مسیر را طی کند که با روش پلکانی اجرایی شود به‌طور مثال قیمت یک و نیم کیلوگرم مرغ مصرفی برای هر فرد در ماه به قیمت شهریور 1400 باشد که در واقع برای یک خانواده 4 نفره که در ماه 6 کیلوگرم مرغ می شود تا مرز کیلویی 30 هزار تومان شارژ آن از کارت انجام می شود، اما اگر خانواده تمایل به خرید دو کیلوگرم مرغ اضافه بر 6 کیلوگرم داشته باشد، باید قیمت آن هر چه هست به طور مثال 60 یا 50 هزار تومان را بپردازد. 

رئیس مجلس گفت:

به مردم اطمینان می دهیم دولت و حاکمیت از معیشت و سفره مردم 5 و 6 قلم کالای اساسی را حذف نکرده است و روش اصلاح شده است.  وضعیت اقتصادی مردم متفاوت هستند و افرادی در فقر مطلق هستند و افراد دیگر توان مالی دارند. نمی توانیم برای همه 80 میلیون نفر سیاست جبرانی بگذاریم. حدود 12 میلیون نفر در فقر مطلق هستند،حدود 10 میلیون نفر فقیر بوده و تحت پوشش سازمان های مختلف هستند. ما باید این کار را دنبال کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص رتبه بندی فرهنگیان عنوان کرد:

رتبه بندی بیش از 12 سال است که در دولت ها و مجالس مختلف در حال بررسی بود و فراز و نشیب های بسیاری داشت که در جایی معلمان خوشحال و جاهایی ناراضی شدند اما همه سعی ما این بود که با هماهنگی خوب با دولت و مجلس به یک تصمیم منطقی برسیم. ان شاءالله منزلت و عزت معلمان با توجه به فشارهای اقتصادی در این بخش مورد توجه قرار گیرد که البته همین بحث را برای بازنشستگان نیز داریم. در حوزه کارمندان نیز کف حقوق آنها 5 میلیون و 600 هزار تومان دیده شد و بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری دیده شد و پیش بینی اعتباری مجموعا 130هزار میلیارد بوده که مسائلی داشت، بخشی از آن بحث سهام، دارایی و نقدینگی بود که با تعامل با شورای نگهبان حل و فصل شده و این موضوعات با اولویت در 1401 ادامه می یابد.

او در پاسخ به سؤالی در رابطه با واردات خودرو و انحصار خودرو عنوان کرد:

اگر بگوییم ما همواره به تولیدکننده پول بدون سود به شیوه قرض الحسنه به هر میزانی و با هر بازه زمانی و بدون هیچ شرطی مثل کیفیت کالا بدهیم و مثل خودرو هر زمان میلیاردها تومان هم بدهکاری ایجاد کرد ما از بودجه خلق الله بر می داریم و به صنعت خودرو یا هر صنعت دیگری می دهیم که غلط است. تولید با این شیوه لطمه می خورد البته از سوی دیگر هم حمایت نکردن از تولید و هم واردات خودرو غلط است. برای این موضوع نقطه بهینه وجود دارد که باید به تولید در هر بخشی بی شک کمک کنیم اما باید مشروط، کاهنده و موقت باشد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در حوزه خودرو هیچ یک از این سه شرط رعایت نشده که نتیجه آن پراید 170 میلیونی است گفت:

وقتی از انضباط در شرکت های دولتی می گوییم یعنی دو هزار و دویست هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی است اما بهره وری در آنها نمی بینیم. در حوزه خودرو یک شرکتی درست کرده اند که همان شرکت ها بخشی از سهام سایپا و ایران خودرو را خریده اند و بخش دیگری از سهام را نهادهای عمومی غیردولتی از بیرون خریداری کرده و شاید تنها حدود 30 درصد سهام سایپا و حدود 6 درصد در ایران خودرو را دولت در دست دارد اما تصدی آن کاملا دولتی است در حالی که خود آنها نیز می گویند دولتی نیستیم. همین باعث شده کیفیت و قیمت و رقابت موضوعیت نداشته باشد. مردم چه گناهی کرده اند که پولی در این سطح پرداخت کنندو ماشین بی کیفیت سوار شوند. وقتی رقابت نباشد شما صد هزار خودرو قرعه کشی می کنید و 4 میلیون نفر برای آن ثبت نام می کنند که این نوع واگذاری خودرو اسفناک است. تا چند وقت قبل با قرعه کشی که الان هم ادامه دارد با قیمت تعیین شده شورای رقابت، ماشین پژو را 130 میلیون نرخ می گذارند و قرعه کشی می کنند در حالی که در بازار 200 میلیون تومان است. این موضوع با بخت آزمایی چه فرقی دارد؟ ناگهان یک خانواده سه ماشین می گیرد که هر ماشینی 50 میلیون تومان و بدهی آن باید از بیت المال جبران شود.

او با بیان اینکه موضوع واردات خودرو را پیگیری می کنیم عنوان کرد:

البته اگر واردات بی رویه، تقاضای ارز بیاورد و اشتغال را از بین ببرد دشمنی با خودمان است. من بارها گفته ام اگر می خواهیم اقتصاد درست شود نباید بیراهه برویم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه همه باید بدانیم فضای مجازی و دیجیتال در زندگی مردم نقش دارد گفت:

مردم در فضای مجازی از احوال یکدیگر باخبر شده، برای یکدیگر عکس ارسال می کنند، نوبت پزشک خود را تعیین کرده، آموزش می دهند، کسب وکار خود را پیگیری می کنند و حتی شیوع کرونا موجب گسترش فضای مجازی شد. زمانی که حرف از فضای مجازی می زنیم، صحبت از یک بخش خاصی از جامعه نیست بلکه همه زندگی مردم در این فضا قرار دارد و ما مسئولان باید حواس خود را جمع کنیم تا با زندگی مردم بازی نکنیم اما باید بدانیم که به سمت یک محیط درست پیش برویم. از سوی دیگر در فضای مجازی مباحثی مانند اخاذی های بزرگ، جیب بری های حرفه ای و ... نیز وجود دارد بنابراین باید قانونمندسازی این فضا به نحوی انجام شود که مردم بتوانند زندگی پاک، با نشاط و حل و فصل موضوعات خود را داشته باشند و این موضوع نیز نیازمند قانون است. ما یک نقطه کانونی و متمرکزی برای این کار در شورای عالی فضای مجازی داریم که افرادی نخبه و حتی سران قوا نیز در آنجا حضور دارند. ما در مجلس باور داریم که باید سیاست هایی در مورد اینکه در فضای مجازی باید چه کار کنند، در شورای عالی فضای مجازی لحاظ شود، ما نباید در مجلس در خصوص این موضوع سیاستگذاری کنیم و این جزو سیاست های کلان است. نیت و نگاه ما در مجلس برهمین محور بوده و صحبت های من نیز در این خصوص وجود دارد اما کمیسیون مشترک در یک مقطعی بر روی این ریل حرکت نکرد و مجلس نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را متوقف کرد. برخی می گویند که با قانونگذاری در حوزه فضای مجازی به دنبال انسداد پلتفرم ها هستیم در صورتی که این بحث تنها از سوی دشمنان ملت و در یک جنگ رسانه ای مطرح می شود و زمانی که زندگی مردم در این فضا وجود دارد مسدود کردن آن چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ ما باید روی پای خود بایستیم، ما در این بخش با وجود جوانانمان جزو پیش روها هستیم و باید زیرساخت ها و شبکه ملی را درست کنیم و این موضوع را جزو اولویت های خود قرار دهیم. با اطمینان به مردم اعلام می کنم که مطمئن باشید ما هرگز اینگونه مانع زندگی شما، آینده زندگی شما و دارایی های دیجیتال نخواهیم شد. برخی در این فضا دارایی های دیجیتالی دارند، برخی شرکت های دانش بنیان از کارخانه های بزرگ با اعتبارتر هستند اما نمی توانند ارزش معنوی خود را در بانک قرار داده و از آن اعتبار بگیرند ولی یک دامپروری با وجود داشتن 10 راس دام در جایی می تواند از مزایای بانک استفاده کند ولی شرکت دانش بنیان نمی تواند از دارایی های خود استفاده کند. مردم در این بخش مطمئن باشند که مجلس مسیر درستی را به نفع مردم و کشور انتخاب خواهد کرد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان