شاخص نشاط اجتماعی در تهران نزدیک به صفر است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 22:35

شاخص نشاط اجتماعی در تهران نزدیک به صفر است

شماره: 16918
Aa Aa

او گفته در جایی که فقر شهری وجود دارد و گسترش آن در جامعه شهری در حال شکل گیری است نشاط اجتماعی بسیار دور از دسترس خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران؛
شاخص نشاط اجتماعی در تهران نزدیک به صفر است

اصغر مهاجری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکز در چهارمین کنگره آنلاین بین‌المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران گفت:

وضعیت مناسبی در شهرها در حوزه نشاط اجتماعی وجود ندارد و در برخی از مناطق شهر تهران این شاخص نزدیک به عدد یک یا صفر است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، او اظهار کرد:
این تناقض با شرایط استاندارد، نشاط اجتماعی را رضایت بخش نشان نمی‌دهد. علیرغم اینکه نشاط اجتماعی یکی از ضرورت های توسعه و ممتاز برای توسعه و زندگی پویای شهری است و می تواند موتور حرکت شهر شتابان تهران به طرف یک شهر انسانگرا باشد اما این وضعیت را شاهد نیستیم و حتی برای شهروندان این تعریف ارائه نشده است که چه مواردی را نشاط بدانند. شهرسازان مدیران شهری در تهران غافل از هویت سازی برای شهر هستند و این شهر شتابان را برای افراد طراحی نکرده اند. فرهنگ فقر شهری در شهر تهران آزموده شده است. برنامه ریزان شهری بر این نیستند که مشارکت شهروندان را در شهر بیشتر کنند و در چنین شرایطی نشاط اجتماعی از برخی از محله ها و برخی شهرنشینان دور می شود. راهکار ایجاد نشاط اجتماعی این است که در فرایند مشارکت شهری قرار بگیریم و برنامه ریزی و اجرای مشترک در واقع نیاز ایجاد نشاط اجتماعی در شهرها است و در غیر اینصورت امکان ادغام در شهری مانند تهران وجود ندارد.

وی اضافه کرد:

در جایی که فقر شهری وجود دارد و گسترش آن در جامعه شهری در حال شکل گیری است نشاط اجتماعی بسیار دور از دسترس خواهد بود. در شیوه زیستن شهری به‌خصوص در تهران اثری از نشاط اجتماعی دیده نمی شود و اگر خواهان نشاط اجتماعی هستیم باید به تدریج با اجرای طرح های انسان پایه و مددجوی از نیروهای مددجوی مهندسی اجتماعی به سمت نشاط اجتماعی حرکت کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان