شهرداری«حجاب‌بان» استخدام می‌کند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 11:21

شهرداری«حجاب‌بان» استخدام می‌کند

شماره: 23016
Aa Aa

دستمزد ماهانه این نیروهای آموزش‌دیده حدود ۱۲ میلیون تومان است که مزایای «سختی کار» نیز به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. آن ها وظیفه تذکر لسانی، ممانعت از ورود به مترو و تحویل بد‌حجاب‌ها یا بی‌حجاب‌ها به پلیس را برعهده خواهند داشت.

بک منبع آگاه به روزنامه اینترنتی فراز اعلام کرد؛
شهرداری«حجاب‌بان» استخدام می‌کند

شهرداری تهران ۴۰۰ نیروی یگان حفاظت شهرداری را با عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهانه ۱۲ میلیون تومان در مترو مستقر خواهد کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، این خبر را یک منبع آگاه به روزنامه اینترنتی فراز اعلام کرده است.

این نیروهای آموزش‌دیده که توسط شرکت «حامیان شهر شهرداری تهران» استخدام شده‌اند وظیفه تذکر لسانی، ممانعت از ورود به واگن‌های مترو و تحویل بد‌حجاب‌ها یا بی‌حجاب‌ها به پلیس را برعهده خواهند داشت.

این نیروها که توسط یگان حفاظت شهرداری تهران گزینش شده و کلاس‌های آموزشی مربوط به این کار را نیز گذرانده‌اند به زودی در استگاه‌های مترو وارد عمل خواهند شد.

این منبع آگاه گفته که «حجاب‌بان»‌ها تنها وظیفه تذکر لسانی و ممانعت از ورود بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها به مترو و در صورت مقاومت، معرفی آن‌ها به پلیس را دارند و در صورت درگیری با شهروندان از خدمت معلق خواهند شد.

روزنامه اینترنتی فراز نوشته که برای اطلاع از کم و کیف این تصمیم با اعضای شورای شهر تهران تماس گرفته اما موفق به برقراری ارتباط نشده است.

«مهدی بابایی» یک عضو شورای شهر نیز از این تصمیم اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

قرارداد این نیروها توسط شرکت پیمانکاری «حامیان شهر شهرداری تهران» منعقد شده که سابقه زیادی در جذب و استخدام نیروهای یگان حفاظت شهرداری تهران دارد.

منبع آگاه گفته که دستمزد ماهانه نیروهای «حجاب‌بان» شهرداری حدود ۱۲ میلیون تومان است که مزایای «سختی کار» نیز به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

  •  

«خلیل اصولی»، مدیر روابط عمومی یگان حفاظت و شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی فراز بیان کرد:

یگان حفاظت و حتی شهرداری تهران وظیفه‌ای در قبال حجاب ندارند و وظیفه اصلی‌شان ترویج حجاب است و نه برخورد.

او گفت:

«قرار نیست ما حجاب‌بان در مترو مستقر کنیم. ما فقط از سرویس‌دهی به افرادی که به صورت هنجارشکنانه باعث رفتارهای غیرمرسوم در مترو می‌شوند تا زمانی که شئون را رعایت کنند معذوریم. به این صورت که تذکر داده می‌شود، آن خانم حجابش را رعایت می‌کند و بعدش وظیفه ما سرویس‌دهی است. پیش‌تر نیز پلیس مترو این کار را انجام می‌داده و امروز پرسنل جدید انتظامات یگان حفاظت شهرداری این وظیفه را بر عهده دارند. جلوگیری از ورود دستفروشان به مترو نیز به درخواست شهروندان انجام شده بود».

او در پاسخ به این سؤال که «آیا نوع پوشش می‌تواند موجب محرومیت شهروندان از خدمات شهرداری تهران شود یا خیر؟» گفت:

«شما به یک معتاد متجاهر در مترو تهران سرویس دهی می‌کنید یا از او می‌خواهید که برگردد؟ به معتادی که زخم باز دارد و وارد مترو می‌شود سرویس می‌دهید؟ امروز قانون حجاب در سطح شهر کنترل می‌شود و به تبع به فضاهای عمومی‌تر نیز کشیده می‌شود. مگر وقتی مغازه‌ها، پاساژها و کافه‌ها پلمب می‌شوند قبلش از آن‌ها خواهش نشده که حجاب‌شان را رعایت کنند؟»

خلیل اصولی با بیان اینکه یگان حفاظت مترو به تازگی شکل گرفته و وظیفه‌اش پیش‌تر با پلیس مترو بود گفت:

«وظیفه این یگان، حفاظت از اماکن، ابنیه، تجهیزات و وسایل شهرداری تهران است. به همین دلیل تعدادی نیرو جهت این موضوع در حال جذب شدن است. از آن‌جا که پلیس به طور تخصصی روی زمین را پوشش می‌دهد و تجهیزات اصلی مترو در زیر زمین است، به همین دلیل مسوولیت کنترل و نظارت بر گیت‌ها و تفکیک واگن آقایان وخانم‌ها بر عهده پرسنل یگان حفاظت قرار داده شده است اما در زمینه حجاب ما قرار است از ورود افراد بدون حجاب و آقایان به واگن خانم‌ها جلوگیری کنیم. این مطالبه مردم است. همان‌طور که می‌دانید مردم انقلابی بارها مقابل شهرداری و شورای شهر تجمع کرده و خواستار برخورد با افراد هنجار شکن در مقوله حجاب و افرادی که وارد واگن خانم‌ها می‌شوند، شدند. شهردرای تهران نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و مسوولیتش را به پرسنل انتظامات داخل مترو سپرده است. نظارت بر عملکرد این نیروها به خاطر نوع خدمت‌دهی‌شان در قالب پرسنل انتظامات، به عهده یگان حفاظت شهردرای تهران است. شرح وظیفه‌شان را شرکت بهره‌برداری مترو از قبل تعیین کرده است. امروز به دلیل نیازسنجی، افتتاح ایستگاه‌های مختلف و سطح تراکمی که به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهرماه خواهیم داشت، تعداد بیشتری از نیروها در حال جذب شدن هستند. این که بگوییم، جذب این نیروها فقط به خاطر حجاب بوده اشتباه است. ما نیازی نداریم کسی را به خاطر تذکر به حجاب کسی را استخدام کنیم. این یک رویه چندین ساله است که بیش از دو دهه در مترو جریان دارد».

  •  

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره نیروهای حجاب‌بان در شهرداری تهران گفت:

هر روز پیامک‌های زیاد به خود من زده می‌شود که در مترو بی‌حجابی است اما آیا مترو مگر با خیابان فرق دارد؟ خیابان را درست کنید، مترو هم درست می‌شود. در این زمینه به شهرداری هم فشار می‌آورند، احتمالا تحت تاثیر این فشارها نیز شهرداری از نیروهای حجاب‌بان استفاده می‌کند.

چمران در پاسخ به این سؤال که نظر شورا درخصوص استفاده شهرداری از نیروهای حجاب بان چیست؟ گفت:

در این خصوص در شورا نظر خواهی نشده است اما من می‌گویم تا نیروی انتظامی نباشد گذاشتن این افراد در مترو به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه نیروی انتظامی هم باشد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان