شهرداری گلپایگان باروی دوره هخامنشی را تخریب کرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 1:54

شهرداری گلپایگان باروی دوره هخامنشی را تخریب کرد

شماره: 22195
Aa Aa

این دیوار که دو تا سه متر قطر و ۷ تا ۱۰ متر ارتفاع داشته در میان ساختمان‌های نوساز قرار داشته و شهرداری با استشهاد محلی آن را تخریب کرده است.

بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان؛
شهرداری گلپایگان باروی دوره هخامنشی را تخریب کرد

بخشی از دیوار باقی مانده از باروی گلپایگان که مربوط به دوره هخامنشی بود بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان تخریب شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مهر، در برخی جا‌ها این دیوار دو تا سه متر قطر و ۷ تا ۱۰ متر ارتفاع داشته است.

این دیوار در میان ساختمان‌های نوساز قرار داشته و شهرداری با استشهاد محلی و بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی آن را تخریب کرد.

دو روایت برای تاریخ هخامنشی و ساسانی برای بارو وجود دارد.

باروی گلپایگان در فهرست میراث ملی ثبت نشده بود. حالا با تخریب بخش باقی مانده از این بارو دیگر اثری از این بنای تاریخی در شهر نیست.

گلپایگان با وجود صد هزار نفر جمعیت هنوز اداره میراث فرهنگی ندارد و رسیدگی به آثار تاریخی آن را نمایندگی میراث فرهنگی پیگیری می‌کند.

این شهر بنا‌های تاریخی زیادی دارد اما حدود ۱۶۰ بنای آن ارزشمند شناخته شده اند. همچنین ۳۰ بنا از این تعداد ثبت ملی شده اند.

  •  

دیوار باروی تاریخی مخروبه و خطرساز بود

پیمان شکرزاده شهردار گلپایگان گفت:
شهرداری درباره همه پلاک‌هایی که قدیمی هستند و مالکین آن‌ها نسبت به رفع خطر دیوارهای درمعرض ریزش اقدامی انجام ندهند باید طبق بند ۱۴۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها نسبت به تخریب آن اقدام کند. با توجه به نظر فنی کارشناسان، این دیوارِ مخروبه خطرساز بود و احتمال ریزش داشت همچنین مردم در آن محله مکرراً از شهرداری تقاضا داشتند که نسبت به رفع خطر، ایمن‌سازی و تخریب این دیوار اقدام کند بنابراین این موضوع در دستور کار حوزه معاونت خدمات شهری قرار گرفت و روال قانونی خود را طی کرد.

او گفت:

طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ و ماده ۱۱۰ قانون شهرداری، اقدامات قانونی را طبق روال خود طی کردیم. اطلاع‌رسانیِ لازم به مالک پلاک ثبتی مذکور انجام شد، همچنین بنری نیز به مدت ۲۰ روز بر روی دیوار مخروبه نصب کردیم تا مالک نسبت به ایمن‌سازی و یا تخریب آن اقدام کند اما متأسفانه مالک آن مراجعه نکرد و ما در موعد قانونیِ آن نسبت به تخریب این دیوار اقدام کردیم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان