شورای‌عالی محیط‌زیست با احداث پتروشیمی میانکاله مخالفت کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 12:56

شورای‌عالی محیط‌زیست با احداث پتروشیمی میانکاله مخالفت کرد

شماره: 18166
Aa Aa

دولت و سازمان محیط‌زیست پیگیر هستند که ساخت‌وساز و جاده‌کشی در میانکاله اتفاق نیفتد. ارزش جزیره میانکاله بسیار بیشتر از یک فعالیت صنعتی است.

عالی‌ترین شورای تصمیم‌گیری زیست‌محیطی تصمیم گرفت؛
شورای‌عالی محیط‌زیست با احداث پتروشیمی میانکاله مخالفت کرد

شورای‌عالی محیط‌زیست مخالفت خود را با احداث پروژه پتروشیمی در حاشیه جنوب‌غربی تالاب میانکاله اعلام کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از همشهری، عالی‌ترین شورای تصمیم‌گیری زیست‌محیطی کشور یعنی شورای‌عالی محیط‌زیست در جلسه شماره ۳۵ خود که ۱۶ خرداد با حضور وزرا، مدیران سازمان‌های متولی، خبرگان محیط‌زیست و اعضای جدید شورای‌عالی یعنی مجید مخدوم، محمدعلی سلیمان‌پور، محمد یزدی و نغمه مبرقعی به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شده پس از بررسی تمامی ابعاد قانونی، فنی و حقوقی پتروشیمی میانکاله مخالفت خود را با احداث این پروژه در حاشیه جنوب‌غربی تالاب میانکاله اعلام کرده است.

حر منصوری، دیده‌بان محیط‌زیست میانکاله می‌گوید:

یکی از ۳ موضوعی که شورای‌عالی محیط‌زیست تصویب کرده موضوع مخالفت با احداث میانکاله بوده اما اینکه این ملک به چه کاربری اختصاص یابد هنوز مشخص نیست. مسئله مهم این است که سرمایه‌گذار هزینه‌هایی انجام داده اما چون در منابع طبیعی کشور اقدام شده باید این زمین به مردم بازگردد. همچنین با توجه به اطلاعاتی که از پتروشیمی منتشر شده به وضوح مشخص شده که بازده اقتصادی چنان‌که عنوان شده اصلا وجود خارجی ندارد مثلا یکی از مسائل ایجاد ۷۰ هزار شغل برای مردم استان است که از اساس غلط است و جمعیتی که نهایتا درصورت احداث به‌کار گرفته می‌شدند ۳۰۰ نفر بودند. آن هم بحث به‌کارگیری ۳۰۰ متخصص است که قطعا همه در استان مازندران نیستند چرا که زیرشاخه‌های دانشگاهی صنایع نفتی، بومی این استان نیست و باید از نقاط دیگر کشور به‌صورت پروازی بیایند. نکته مهم دیگر اینکه استعداد هر منطقه‌ای براساس آمایش سرزمین باید صورت بگیرد. پیش از این با وجود مرتع و دامداری‌های گسترده‌ای که صورت می‌گرفته ۷۰ خانوار مستقیم در این منطقه دامداری داشتند و حدود ۲ هزار نفر غیرمستقیم از عواید مرتع برخوردار می‌شدند. ساخت پتروشیمی میانکاله در زمین‌های مرتعی حسین‌آباد میانکاله علاوه بر اینکه از نظر محیط‌زیستی نقد شده بود از نگاه دامداران منطقه نیز با توجه به تخریب مراتعی که برای تعلیف دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مورد اعتراض قرار گرفت.

مسعود منصور، رئیس سازمان منابع طبیعی ایران نیز اطلاع داده که درصورت عدم‌موافقت شورای‌عالی محیط‌زیست مجوزی برای اختصاص زمین به پتروشیمی داده نخواهد شد و این زمین باید به وضع سابق خود یعنی مرتع بودن بازگردد.

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز خبر دادخ که دولت و سازمان محیط‌زیست پیگیر هستند که ساخت‌وساز و جاده‌کشی در میانکاله اتفاق نیفتد. ارزش جزیره میانکاله بسیار بیشتر از یک فعالیت صنعتی است حتی اگر این فعالیت صنعتی بسیار اقتصادی و پربازده باشد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان