طالبان آب هیرمند را به روی به ایران باز کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 2:00

طالبان آب هیرمند را به روی به ایران باز کرد

شماره: 16429
Aa Aa

براساس معاهده هیرمند سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است.

دستور بازگشایی دریچه‌های بند کمال‌خان صادر شد؛
طالبان آب هیرمند را به روی به ایران باز کرد

سید حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل از باز شدن دریچه‌های بند سد کمال‌خان توسط افغانستان و جاری شدن آب به سمت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از صداو سیما، وی افزود:

با رایزنی‌های ایران با افغانستان در سفر امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به تهران و ادامه این مذاکرات با مقامات حکومت سرپرست در افغانستان، رهبران طالبان دستور بازگشایی دریچه‌های بند کمال‌خان را صادر و حدود دو ساعت پیش آب به سمت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران رها شد.

او با اشاره به احداث بند کمال‌خان توسط کشور‌های غربی و مسدود شدن کامل مسیر جاری شدن سیلاب به سمت مرز‌های ایران گفت:

بی‌شک مشکلات اساسی مردم با این دوره از باز شدن دریچه‌های این بند حل نمی‌شود و در هفته‌های آتی مذاکرات مفصلی با حکومت مستقر در کابل برای رفع کامل مشکلات پیش آمده توسط حکومت سابق افغانستان برای آب‌های مرزی مشترک، انجام خواهد شد و مردم از نتایج آن ان‌شالله آگاه می‌شوند.

براساس معاهده هیرمند سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است که البته در ماه‌ها و فصول مختلف تفاوت می‌کند. از آنجا که این رودخانه از مناطق خشک و کم آب منطقه سیستان می‌گذرد برای جنوب شرقی کشور در بحث تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی مهم است.

نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان نیز از مسئولان طالبان برای رهاسازی آب سد کمال خان قدردانی کرد.

کاظمی قمی در یک پیام صوتی گفت:

از وفای به عهد مسئولان طالبان در رهاسازی حق آبه ایران و باز کردن دریچه های سد کمال خان قدردانی می کنم و امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که افغانستان نیز شاهد شکوفایی و رشد شود.

  •  

علیرضا شهرکی، مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت:

با توجه به گزارشی که تا این لحظه داریم ۲ دریچه بند کمال‌خان باز و آب به سمت مرزهای کشورمان جاری شده است. این مهم برای ۴۸ ساعت آینده وضعیت را متفاوت خواهد کرد و ورودی آب را خواهیم دید. دغدغه خاصی برای ورود حجم آب پیش‌بینی شده به کشور بعد از باز شدن دریچه‌ های بند کمال‌ خان نداریم و با توجه به وضعیتی که در بارندگی‌ های اخیر و در سامانه بارشی قبلی اتفاق افتاده بحث لایه‌روبی مسیل‌ها و کانال‌ های آب را در منطقه سیستان انجام شده است. امیدواریم با مدیریت این آب سهم خوبی را برای ذخیره‌سازی، کشاورزی و محیط زیست داشته باشیم.

مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان هم گفت:

آن چه با طرف افغانستانی توافق شده این است که این جریان ادامه پیدا خواهد کرد تا حقابه ایران تامین شود.

  •  

یک رسانه افغانستانی با انتشار ویدیویی از سخنگوی وزارت آب و برق طالبان نوشت:

شایعاتی پخش شده بود که آب بند(سد) کمال خان بسوی ایران باز شده است. سخنگوی وزارت آب وبرق این افواهات را رد می کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان