فاصله خودروهای ایرانی با استانداردهای روز دنیا کهکشانی است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 19:57

فاصله خودروهای ایرانی با استانداردهای روز دنیا کهکشانی است

شماره: 17475
Aa Aa

آمار حریق خودروها چه خود به خود و چه در اثر تصادف بسیار بالاست| دوران اینکه کاپوت و چراع خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند محصول جدید گذشته است.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران؛
فاصله خودروهای ایرانی با استانداردهای روز دنیا کهکشانی است

سید تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران با انتقاد از وضعیت خودروهای تولید داخل گفت:

دیگر دوران اینکه کاپوت و چراع خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید گذشته است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او اظهار کرد:

وقتی از ترمز A.B.S و کیسه هوا صحبت می‌کنیم این‌ها جزو آپشن‌ها و امکاناتی است که خیلی قدیمی شده است. امروز دنیا به سمت اتومبیل‌های هوشمند و خودران رفته که دیگر نیازی به حضور راننده در آن وجود نداشته باشد. امروز وقتی خودمان را با تکنولوژی روز دنیا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که فاصله ما با آنها کهکشانی است اما آنچه که بیشتر مایه تاسف است این است که خودروسازان ما هیچوقت ایراد خودشان را نپذیرفتند و از بابت این ایراد هیچوقت از مردم عذرخواهی نکردند. همیشه حق به جانب گفتند که ما بهترینیم البته واقعا خودروسازان ما بهترینند، شما ببینید وقتی بنز و … خودرو می‌سازند باید برای خرید آن کلی التماس کنند و تسهیلات بگذارند اما خودروسازان ما همین خودروها را هم با شرط و شروط می‌گذارند و پیش فروش می‌کنند و هزار و یک بامبول و اداواطوار در می‌آورند.

او گفت:

آن چیزی که به نظرم مردم را ناراحت می‌کند همین مسائل است. یک خودروساز بیاید و بگوید مقدورات من همین است و بابت کاستی‌ها معذرت می‌خواهم و به خاطر این کاستی این امتیازات را هم در خدمات پس از فروش و نحوه واگذاری و شرایط فروش و ... در نظر می‌گیرم. خودروسازی ما فاصله‌اش با استانداردهای روز دنیا کهکشانی است و نتیجه امتیازاتی که طی این سال‌ها به شکل انحصار و رانت داده شده حیف و میل میلیاردها میلیارد سرمایه این کشور و تسهیل در تصادفات و افزایش جانباختگان و تحمیل هزینه‌های هنگفت به کشور است. امروز در دنیا دیگر ماشینی که صدی ۱۵ بسوزاند نداریم. با یک دو دو تا چهاری ساده اگر همین خودروهایی که الان در حال تردد هستند را کنار بگذاریم و ماشین خوب و کم مصرف خارجی با مصرف صدی سه و چهار بیاوریم. با اختلاف پول بنزینی که صرف جویی می‌شود، می‌توان به کارکنان دو شرکت خودروساز بزرگ گفت بروید در خانه بنشینید و ما پول شما را از همین رقم صرفه‌جویی شده می‌دهیم. این برای کشور خیلی به صرفه است.

وی با اشاره به تصمیم مجلس برای واردات خودروادامه داد:

این تصمیم اگر اجرایی شود، اتفاق خوبی خواهد افتاد. خودروسازان متوجه شدند که وقت آن رسیده که تغییر جدی در کیفیت خودرو اعمال کنند. دیگر دوران اینکه کاپوت و چراع خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید گذشته است. باید پلتفرم تغییر کند و سامانه‌ها و سیستم‌های ایمنی را ارتقاء دهند. باید در مصرف سوخت و آلاینده‌ها تعییر جدی داده شود. برای ایمنی سرنشینان استحکام اتاق و بدنه خودرو باید تغییر جدی پیدا کند. اینکه دو تا ماشین به هم بخورند و تقی به توقی آتش بگیرند اصلا پذیرفته نیست. آمار و درصد حریق خودروها چه خود به خود و چه در اثر تصادف بسیار بالاست. در تصادف لرستان که در ایام نوروز رخ داد، هشت نفر زنده زنده در آتش سوختند. دو وسیله دچار حریف شد، چه کسی می‌خواهد جواب این‌ها را بدهد؟ در همه جای دنیا خطای انسانی پذیرفته شده است و همه این را پذیرفتند که انسان ممکن است و می‌تواند خطا داشته باشد اما مجازات یک خطا نباید مرگ باشد و یک نفر و همراهانش جان خود را از دست بدهند. خطا پذیرفته شده است، راه و خودرو باید قابلیت این را داشته باشند که بتوانند آن خطا را جبران کنند. اما متأسفانه این اتفاق امروز نمی‌افتد. یعنی هم بخشی از راه‌های ما این ایراد را دارد که بخشنده نیست و خودروی ما هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان