قیمت اینترنت در ایران افزایش پیدا نمی کند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 4:00

قیمت اینترنت در ایران افزایش پیدا نمی کند

شماره: 12761
Aa Aa

مجلس شورای اسلامی می گوید، پیش تر، اپراتورها مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان به وزارت ارتباطات پرداخت می‌کرده اند اما به خزانه‌ی واریز نمی شده است.

افزایش ۱۰ درصدی سهم دولت از اپراتورهای ارتباطی؛
قیمت اینترنت در ایران افزایش پیدا نمی کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب مصوبه‌ای سهم دولت از اپراتورهای ارتباطی را ۱۰ درصد افزایش دادند.

به گزارش اسپادانا خبر، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتی نوشت:

مجلس با افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها این مبلغ را به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی اختصاص می‌دهد.

امیر ناظمی از سازمان فناوری اطلاعات نیز نوشته است: 

اینترنت را گران کنید، پولی را که از مردم می‌گیرید، بدهید صداوسیما تا بر آن نظارت کند!

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران نیز در توییتی نوشت:

با مصوبه مجلس قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد. درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.

مجتبی رضاخواه، عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس اما در این زمینه به شبکه خبر گفت:

ما مصوب کردیم که درآمد دولت از اپراتورهای ارتباطی ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و به‌دنبال آن هستیم که این افزایش درآمد، صرف ایجاد زیرساخت، توسعه‌ی زیرساخت و توسعه‌ی شبکه‌های مرتبط با تلفن همراه باشد. به نظر می‌رسد مطلب، درست به وزیر ارتباطات منعکس نشده است و به‌طور حتم در سال ۱۴۰۰ قیمت اینترنت افزایش پیدا نخواهد کرد.

محسن دهنوی،  ضو هیئت رئیسه‌ی مجلس از مصوبه‌ای برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت اینترنت توسط وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۰ خبر داد که درآمدهای چندهزار میلیاردتومانی دولت از اپراتورها را آشکار می‌کند.

او تصریح کرد:

دولت در لایحه‌ی بودجه پیش‌بینی کرده بود که ۷ هزار میلیارد تومان بابت ۲۸ درصد حق شبکه‌ی خود از اپراتورها دریافت کند اما بررسی اولیه مجلس نشان می‌داد که این درامد ۱۰ هزار میلیارد تومان است نه ۷ هزار میلیارد تومان و به نظر می‌رسد دولت ۳ هزار میلیارد تومان کم‌اظهاری کرده بود تا این رقم را در جای دیگر هزینه کند که البته مجلس این را اصلاح و برای آن محل هزینه تعیین کرد. طبق مصوبات مجلس حق امتیاز دولت از ۲۸ به ۳۸ درصد افزایش می‌یابد و به دلیل این افزایش ۱۰ درصدی درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند و صرف توسعه‌ی اینترنت در مناطق محروم و روستاها می‌شود. مجلس همچنین مصوب کرد که قیمت اینترنت در سال آینده به هیچ وجه افزایش نیابد:

درحقیقت مجلس با این مصوبه از افزایش قیمت اینترنت جلوگیری کرد. ۳۰۰۰ میلیارد تومانی که دولت درمورد آن کم‌اظهاری کرد و مشخص نیست کجا صرف شد احتمالا صرف حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی توسط دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی یعنی استارتاپ‌ها می‌شود. مجلس هنوز حوزه‌ی تخصیص این مازاد درآمد را مشخص نکرده است.

مجتبی رضاخواه نیز در گفت‌وگو با مهر گفته است:

اگر کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بخواهد تعرفه‌ی اینترنت را افزایش دهد امری غیر قانونی انجام داده و مجلس برای برخورد و حل آن ورود می‌کند. رضاخواه نیز می‌گوید مشخص نیست ۳۰۰۰ میلیارد تومان به‌جای آنکه در خزانه واریز شود برای چه مواردی استفاده شده است. مطابق با مصوبه‌ی سال گذشته و بدون لحاظ کردن ۱۰ درصد افزایش در مصوبه اخیر مجلس اپراتورها مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان به وزارت ارتباطات پرداخت می‌کردند اما به خزانه‌ی واریز نمی شده است. ما گفته‌ایم که این مبلغ باید صرف حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی شود. پس این مبلغ ارتباطی با افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت ندارد.

طبق مصوبه‌ی مجلس افزایش ۱۰ درصدی حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتورهای مخابراتی) به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز خواهد شد.

طبق این مصوبه، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن منحصرا به ‌عهده‌ی سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما خواهد بود. کمیسیون تلفیق مجلس این مصوبه را ۲۲ دی‌ماه اتخاذ کرد. قرار بود مبلغ تخصیص‌شده در اختیار سازمان صدا و سیما و سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی قرار بگیرد.

این مصوبه در قراردادهایی اعمال خواهد شد که در سال ۱۴۰۰ به پایان برسند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان