ماهواره‌های ناهید۲، سامان ۱ و پارس ۱ در ۱۴۰۳ پرتاب می شوند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 22:24

ماهواره‌های ناهید۲، سامان ۱ و پارس ۱ در ۱۴۰۳ پرتاب می شوند

شماره: 25145
Aa Aa

اتمام پارس۱، تکمیل ماهواره ناهید۲ و سامان۱ و آماده‌سازی آنها برای پرتاب و تجاری‌سازی دستاوردها از برنامه‌های مهم پژوهشگاه فضایی عنوان شده است.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران اعلام کرد؛
ماهواره‌های ناهید۲، سامان ۱ و پارس ۱ در ۱۴۰۳ پرتاب می شوند

حسن سالاریه، معاون وزیر و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران درباره دستاوردهای پژوهشگاه در سال 1402 گفت:

سالی که گذشت برای پژوهشگاه فضایی ایران سالی پرکار و پر دستاورد بود. از جمله دستاوردهای شاخص پژوهشگاه در این سال پرتاب موفق و در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های ثریا، مهدا و پارس یک و عملکرد صحیح این ماهواره‌ها در مدار بود که باعث افتخار و مایه دلگرمی متخصصان این پژوهشگاه شد.

به گزارش اسپادانا خبر، سالاریه از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه به تکمیل پروژه ماهواره‌ای ناهید2 تا مرحله تجمیع و تست نمونه پروازی این ماهواره، پروژه بلوک انتقال مداری تا مرحله تجمیع نمونه پروازی، ارائه خدمات اینترنت به زائران اربعین توسط بالن مقید مخابراتی، عقد قرارداد ماهواره‌ پارس2 و راد، عقد قرارداد پروژه کپسول زیستی با پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، عقد قرارداد ماهواره‌های پژوهش1 و پژوهش 2 با بخش خصوصی، برگزاری مناقصه ماهواره پژوهش4 و اعلام برنده مناقصه، عقد قرارداد مسابقه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی با دانشگاه صنعتی شریف و طراحی مفهومی ماهواره‌های ناهید3، پارس3، سامان2 و محموله ماهواره سار 20 متری اشاره کرد.

وی درباره دستاوردهای شیرین پژوهشی پژوهشگاه در سالی که گذشت اظهار کرد:

دریافت جایزه ملی سازمان حامی پژوهش و فناوری توسط پژوهشگاه، ارتقای رتبه پژوهشگاه در نظام رتبه‌بندی مراکز پژوهشی، کسب رتبه الف دوفصلنامه علوم، فناوری و کاربردهای فضایی، عقد قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های برتر، عقد چندین قرارداد پروژه سرریز فناوری و شرکت فعال پژوهشگاه در نمایشگاه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی از جمله دستاوردهای پژوهشگاه بود.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران درباره دستاوردهای بخش توسعه زیرساخت پژوهشگاه افزود:

آغاز پروژه مرکز یکپارچه‌سازی ماهواره‌های یک تنی به عنوان پیشرفته‌ترین و منحصربه فردترین مرکز آزمون کشور یکی از مهم‌ترین اقدامات زیرساختی پژوهشگاه بود که به حمدلله پیشرفت قابل قبولی داشت. میزبانی پژوهشگاه از رئیس محترم جمهور در روز ملی فناوری فضایی و رونمایی از دستاوردهای پژوهشگاه نیز نقطه عطفی در تاریخ پژوهشگاه به شمار می‌آید که در روز 14 بهمن سال 1402 رقم خورد.

وی موفقیت‌های صنعت فضایی و به‌ویژه پژوهشگاه فضایی ایران را مرهون تلاش همه همکاران و دست‌اندرکاران بخش فضایی دانست و گفت:

بخش‌های زیادی از این موفقیت‌ها و بار عمده‌ای از مسئولیت بخش فضایی برعهده پژوهشگاه است که انشاءالله بتواند از این مسئولیت سربلند بیرون بیاید و شاهد تداوم این موفقیت‌ها و نیز موفقیت‌های بزرگ‌تری باشیم.

سالاریه تصریح کرد:

استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای طراحی و ساخت ماهواره و نیز توسعه زیست‌بوم بخش خصوصی و واگذاری سیستم‌سازی به این بخش، یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور در سال 1403 است که در این بین، پژوهشگاه باید نقش راهبری و نظارت را ایفا کند و در تعامل حداکثری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران در پایان خاطرنشان کرد:

اتمام نمونه دوم ماهواره پارس1، تکمیل تست‌های نهایی ماهواره ناهید2 و سامان1 و آماده‌سازی آنها برای پرتاب و نیز تجاری‌سازی دستاوردها در سطح بین‌المللی از دیگر برنامه‌های مهم پژوهشگاه در سال 1403 است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان