مشاغل آموزشی مشمول انتخاب اصلح هستند

سید امیرمحمد خرازانی، دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران گفت:
ما هیچگاه به دلیل مثلاً مشخص بودن ریشه مو و مسائلی از این دست افراد را رد گزینش نمیکنیم.
به گزارش اسپادانا خبر، وی در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت:
ابزار گزینش شامل "تحقیق، مصاحبه و استعلام از وزارت اطلاعات" است. همچنین طبق ماده 2 قانون گزینش، صلاحیتهای عمومی افراد بدین شرح است:
اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان، التزام عملی به احکام اسلام، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق، عدم محکومیت به سابقه کیفری موثر و عدم اعتیاد به مواد مخدر همچنین عدم وابستگی به تشکیلات، هواداری از احزاب و سازمانها که این موارد را از وزارت اطلاعات استعلام میکنیم. قانون گزینش آییننامه اجرایی دارد و در آنجا ضوابط انتخاب اصلح تعیین شده است همچنین مشاغل آموزشی جزو مشاغل خاص و حساس تعریف شدهاند و از این رو انتخاب اصلح برای آنها مطرح است؛ انتخاب اصلح در موارد کثرت تقاضا یا در آزمونهای استخدامی برای جذب معلم ملاک است.
ضوابط انتخاب اصلح بدین شرح است:
موضعگیری درباره ولایت فقیه، فعالیت داوطلبانه در نهادهای انقلابی، فعالیت داوطلبانه در نهادهای مذهبی، شرکت در نماز جمعه و جماعت، شرکت در راهپیمایی، انتخاب پوشش چادر ( البته این بدان معنا نیست، اگر فردی پوشش چادر نداشت رد گزینش میشود بلکه امتیاز آنها کمتر خواهد شد)، تقید به رعایت پوشش اسلامی و انتخاب دوستان مناسب، کسب رتبههای علمی، مذهبی و فرهنگی مناطق محروم. اگر امتیاز کسب شده توسط فردی کمتر از 56 باشد او دارای شرایط انتخاب اصلح نیست همچنین تا زمانی که وضعیت استخدام معلمان رسمی قطعی نشده است گزینش اجازه ورود به پرونده آنها را دارد اما بعد از تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی قطعی دیگر اجازه ورود نداریم مگر در شرایط خاص مانند تغییر سمت یا مأمور شدن به خارج از کشور.
وی گفت:
گزینش، ابزارهایی را در اختیار دارد به عنوان مثال برای کشف اشتهار به فسق از ابزار تحقیق استفاده میکنیم. تحقیقات از محل سکونت، کار و تحصیل به همراه مصاحبه و استعلام ابزارهای در اختیار گزینش است البته قانون تأکید دارد تجسس ممنوع است و اجازه این کار را نداریم. در تحقیقات از محل سکونت برخی همسایگان ممکن است به دلیل مشکلی که با فرد دارند از او تعابیر مناسبی نداشته باشند اما در گزینش فقط به این روند اکتفا نمیکنیم بلکه از محل کار و تحصیل افراد نیز تحقیق میشود و اگر در این دو مورد از فرد به نیکی یاد شود تأکید میکنیم در تحقیق محل سکونت بررسی بیشتر انجام و از افراد دیگری پرسش شود. همچنین اگر فردی نسبت به رد پرونده خود در هستههای گزینش معترض است میتواند درخواست تجدیدنظر ثبت کند تا پرونده او مجدد توسط مصاحبهگر دیگری بررسی شود. مواردی را داشتیم که استعلام فرد برای شغل مربی پرورشی تأیید نشده اما در استعلام دوم برای نیروی اداری تأیید شد.اگر فرد در گزینش دوم هم رد شد، پرونده او به هیئت مرکزی گزینش در تهران ارسال میشود و در آنجا کمیته سه نفرهای، پرونده را بررسی و در اغلب موارد افراد را برای مصاحبه مجدد دعوت میکنند در این مرحله ممکن است افراد مستنداتی به همراه خود بیاورند که صلاحیتها آنها برای ما محرز شود مثلا مستندانی که نشان دهد در راهپیماییها حضور داشته است؛ به هر حال ممکن است ما نتوانیم صلاحیت فرد را احراز کنیم اما او با ارائه مدارک و مستندات صلاحیت خود را ثابت کند. اگر فردی در مرحله سوم یعنی بررسی پرونده توسط هیئت مرکزی گزینش هم رد شد، میتواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند بنابراین یک فرد تا 4 بار فرصت تجدیدنظر دارد.
او گفت:
اینکه ادعا شده در مصاحبه گزینش از آنها سؤال شده "آیا نماز قضا داشتهاید؟"این سؤال غیرشرعی و غیرقانونی است البته درباره نماز خواندن از افراد پرسش میشود و ممکن است برخی افراد خودشان بگویند که نماز نمیخوانند البته درباره اقلیتهای دینی شرایط فرق میکند. اگر فرد بگوید نماز میخواند ممکن است گفته شود به صورت عملیاتی نماز بخوانند. برخی افراد در جلسه گزینش ممکن است دچار استرس و خطا شوند بنابراین گزینشگران باید شرایط افراد را در نظر بگیرند بهعنوان مثال در یکی از موارد گزینش با فردی مواجه شدم که تمام تحقیقات او مثبت بود اما هنگام خواندن نماز دچار استرس شد و پس از آنکه به او فرصت برای آرامش دادم، توانست نماز را صحیح بخواند از همین رو به تمام مصاحبهگران اعلام کردهایم حتماً در جلسه گزینش شرایط افراد را درک کرده و به آنها فرصت دهند.