میزان فرونشست زمین در ایران 90 برابر استانداردهای جهانی است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 20:16

میزان فرونشست زمین در ایران 90 برابر استانداردهای جهانی است

شماره: 16336
Aa Aa

برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و خانه‌سازی بدون توجه به اصول مهندسی از عوامل اصلی فرونشست زمین در ایران هستند.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران؛
میزان فرونشست زمین در ایران 90 برابر استانداردهای جهانی است

 محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران میزان فرونشست در ایران را حدود 90 برابر استانداردهای جهانی ارزیابی کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، او ادامه داد:

فرونشست در استان تهران از دهه 70 از دشت ورامین در جنوب شرق استان شروع شد و با گذشت زمان علاوه بر اینکه گستره آن افزایش پیدا کرد بر شدت آن نیز افزوده شد. برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی علت اصلی فرونشست در تهران است که وجود حدود 44 هزار چاه غیرمجاز نشان از شدت برداشت غیر اصولی از منابع آب زیرزمینی دارد.

او گفت:

تراکم بیش از ظرفیت منطقه در استان تهران نیز از عمده‌ترین دلایل  فرونشست در این استان است. نیاز به تامین مسکن برای جمعیت تقریبی 12 میلیون نفری استان تهران باعث خانه‌سازی بدون توجه به ظرفیت و پایداری خاک و اصول مهندسی ساخت مسکن در مناطقی که خاک ظرفیت بارگذاری ندارد شده است. همین بی‌توجهی به اصول ساختمان‌سازی سبب شده است که در کشور ما کوچک‌ترین زلزله‌ها با خسارات جانی و اقتصادی غیرقابل جبرانی همراه می‌شود اما در کشوری مانند ژاپن، زلزله 9 ریشتری تنها یک تلفات انسانی به جای می‌گذارد. در شهریار که یکی از بحرانی‌ترین مناطق تهران در زمینه وقوع فرونشست است اراضی از باغات به ساختمان‌های مسکونی تبدیل شده‌اند و همچنین حدود 3000 هکتار بافت فرسوده در استان تهران به کانون فرونشست تبدیل شده‌ است. آزمایش‌های خاک‌شناسی در استان تهران نمادین است و ساخت‌وساز‌ها بدون توجه به ساختار و توان خاک صورت می‌گیرد. عدم مدیریت یکپارچه نیز از دیگر دلایل افزایش شدت فرونشست در تهران است. دستگاه‌های زیادی در رابطه با این پدیده مسئولیت دارند که این تعدد دستگاه‌های مسئول به کند شدن نظارت و اختلال در روند مهار فرونشست در استان تهران شده است. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان