نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل شد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 0:40

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل شد

شماره: 23672
Aa Aa

این کمیته با شعار «زن زندگی آزادی» جایزه صلح نوبل امسال را به نرگس محمدی،‌ فعال حقوق بشر در ایران اهدا کرد که در حال حاضر در زندان اوین زندانی است.

با اعلام کمیته صلح نوبل در اسلو پایتخت نروژ؛
نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل شد

کمیته صلح نوبل در اسلو پایتخت نروژ با شعار «زن زندگی آزادی» جایزه صلح نوبل امسال را به نرگس محمدی،‌ فعال ایرانی اهدا کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، نرگس محمدی در حال حاضر در زندان اوین تهران زندانی است.

این برای بار دوم است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی می‌رسد.نرگس محمدی و شیرین عبادی تنها ایرانیان برنده جایزه نوبل هستند.

جایزه صلح نوبل امسال ۳۵۱ نامزد داشته است که ۹۲ موسسه و ۲۵۹ فرد کاندیدای صلح نوبل بوده اند. 

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده‌ و برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.

این جایزه سال گذشته به‌طور مشترک به دو گروه روسی و اوکراینی و یک فعال حقوق بشر بلاروسی تعلق گرفته بود.

خبرگزاری فارس در این باره نوشت:

«نرگس محمدی که بارها به واسطه اقدامات ضدامنیتی خبرساز شده بود و اکنون هم به‌خاطر ارتکابِ جرم علیه امنیت کشور زندانی است، جایزۀ صلحِ نوبل گرفت. محمدی در چند وقت اخیر از مرخصی‌‌ها و فرصت‌های درمانی‌اش استفاده نکرده و اصرار به ایجاد تشنج و ناآرامی داشت و به دروغ مدعی شده بود در زندان کتک خورده. گفته‌شده محمدی چندی پیش پیام‌هایی از شیرین عبادی و عبدالکریم لاهیجی گرفته که آن‌ها به او گفته‌اند اگر رفتارهای تند و افراطی‌اش را تشدید کند، کاری می‌کنند که نظر اعضای کمیتۀ نوبل به‌سمت نرگس محمدی جلب شود».

خبرگزاری تسنیم نیز نوشت:

نگاهی به فهرست دریافت‌کنندگان نوبل صلح نشان می‌دهد عمده برندگان این جایزه به‌خصوص در سال‌های اخیر را چهره‌هایی تشکیل می‌دهند که علیه کشورهای مستقل و وطن‌شان اقدام کرده‌اند. نرگس محمدی محکوم امنیتی که به اقدامات براندازانه و ضد ایرانی مشهور است و بارها به‌دلیل همکاری با ضدانقلاب بازداشت و زندانی شده بود، برنده جایزه صلح نوبل شد. وی در گذشته با رفتارهایی همچون ادعای اعتصاب غذا، ملاقات نکردن با فرزندانش و ادعای دروغین دسترسی نداشتن به پزشک در زندان به تیتر رسانه‌های ضد ایرانی تبدیل شد. جایزه صلح نوبل که امروز به نرگس محمدی داده شد جایزه‌ای سیاسی است که روند اهدای آن در این سالها نشان داده با  انگیزه‌های سیاسی دریافت می‌شود. در فهرست برندگان این جایزه نام جنایتکارانی همچون هنری کسینجر، انور سادات، آنگ سان سوچی، مناخیم بگین و شیمون پرز و اسحاق رابین از سران رژیم صهیونیستی دیده می‌شود. نگاهی به فهرست دریافت‌کنندگان نوبل صلح نشان می‌دهد عمده برندگان این جایزه به‌خصوص در سال‌های اخیر را چهره‌هایی تشکیل می‌دهند که علیه کشورهای مستقل و وطن‌شان اقدام کرده‌اند. سال 2003 این جایزه به شیرین عبادی اهدا شد؛ چهره‌ای که در ایام اغتشاشات 1402 در کنار رضا پهلوی، مصی علینژاد و عبدالله مهتدی با تشکیل ائتلاف مهسا علیه ایران فعالیت می‌کرد.

  •  

واکنش جمهوری اسلامی ایران به جایزه صلح نوبل نرگس محمدی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

کمیته صلح نوبل اقدام به اعطای جایزه صلح به شخصی کرده است که به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است، این اقدام را حرکتی مغرضانه و سیاسی‌کاری دانسته و  محکوم می‌کنیم. اقدام کمیته صلح نوبل، تحرکی سیاسی در راستای سیاست مداخله‌جویانه و ضدایرانی برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت مقر کمیته نوبل بوده که نشان‌دهنده انحراف مایوس‌کننده آن از اهداف اولیه آن و بهره‌برداری ابزاری از کمیته صلح است.

  •  

لایق‌ترین نماد صلح جهانی سردار فداکاری بود که امنیت را تضمین کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

لایق‌ترین نماد صلح جهانی سردار فداکاری بود که دو دهه با تروریسم و خشن‌ترین جنایتکاران مبارزه کرد و امنیت منطقه و جهان را تضمین کرد. حضور ده‌ها میلیونی مردم در تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی در ایران و عراق و همدلی جهانیان، باشکوه‌ترین و ماندگارترین اعطای ⁧ جایزه صلح⁩ در تاریخ بود.

 

منابع| عصر ایران، دیده بان ایران، خبرگزاری فارس و خبرگزاری تسنیم

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان