همه باید به اقتضائات ‌دانشگاه تراز اسلامی التزام داشته باشند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 10:06

همه باید به اقتضائات ‌دانشگاه تراز اسلامی التزام داشته باشند

شماره: 17503
Aa Aa

در علوم انسانی باید دانشگاه‌هایی در تراز اسلام و انقلاب داشته باشیم| باید با دانشجویان به نحوی رفتار شود که نسبت به آینده کشور امیدوار باشند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران؛
همه باید به اقتضائات ‌دانشگاه تراز اسلامی التزام داشته باشند

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه حفظ شان، منزلت و کرامت اساتید دانشگاه را یک وظیفه همگانی خواند.

به گزاش اسپادانا خبر و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او به وزیر علوم دستور داد پیگیری مطالبات و رفع دغدغه‌های اساتید دانشگاه خصوصا در حوزه معیشت را با جدیت در دستور کار قرار دهد.

سیدابراهیم رئیسی با تأکید بر این که فضای دانشگاه‌ها باید فضای علم، دانش و پرورش نیروهای فرهیخته باشد گفت:

اعتقاد داریم حمایت از علم و پژوهش و دانشگاه‌ها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای پیشرفت و آبادانی کشور به شمار می‌آید. امروز موظف به رفع دغدغه‌های اساتید و جلب رضایت آنان هستیم تا آنان با روحیه و نشاط بالا آینده‌سازان کشور را پرورش بدهند. همدلی، همفکری و استفاده از ظرفیت عظیم جوانان و نخبگان دانشگاهی کشور بهترین راهکار عبور از موانع و مشکلات کشور است. در دولت به استفاده از همه ظرفیت‌های فکری و منابع انسانی کشور باور داریم و به سوی همه دلسوزان و دغدغه‌مندان خصوصا در جامعه دانشگاهی و نخبگانی کشور دست یاری دراز کرده‌ایم.

او دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت خواند و گفت:

دانشگاه باید مسایل کشور را با اولویت و به صورت مسأله‌محور مورد بررسی قرار داده و در خصوص مسایلی مانند آب، خاک، کشاورزی، هوا، صنعت، اشتغال و فناوری‌های نو راهکارهای عملیاتی به دولت ارایه دهد.

رئیسی با تأکید بر این که تحول در دولت باید علم‌پایه باشد اظهار داشت:

تحول پایدار و اثربخش در دولت در گروی این است که همه امور بر پایه علم و دانش انجام شود و لازمه آن ارتباط عمیق و مستمر دولت با دانشگاه است. دولت قائل به ارتباط اثربخش با شبکه نخبگانی کشور است و راهکار مشکلات کشور را از مسیر اتکا به دانش و بینش و توانمندی نخبگان و دانشگاهیان جستجو می‌کند. امیدآفرینی از طریق حمایت‌های ملموس و عملی مهم‌ترین راهکار صیانت از نخبگان کشور است و باید با دانشجویان که آینده‌سازان کشور هستند،به نحوی رفتار شود که نسبت به آینده کشور امیدوار باشند تا مهاجرت نخبگان روند معکوس پیدا کند و این موضوعی است که دولت در خصوص آن وظیفه جدی بر عهده دارد. در داخل کشور جاذبه‌های بسیار ارزشمندی برای فعالیت جوانان و دانشجویان وجود دارد. در داخل کشور و در سطح شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز آموزشی و علمی کشور باید به گونه‌ای جاذبه ایجاد شود که دانشجویان و جوانان احساس کنند که میدان فعالیت و پژوهش برای آنها وجود دارد.

وی ارتقای علوم انسانی را جزو اولویت‌های کشور خواند و گفت:

دانشگاه‌ مرکز پرورش انسان و تولید علم است و لازم است خصوصا در حوزه علوم انسانی دانشگاه‌هایی در تراز اسلام و انقلاب داشته باشیم.

او گفت:

بارها در دولت تأکید کردم که به جای این که دانشگاه به دنبال صنعت باشد امروز تمام دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند به سراغ دانشگاه بروند و با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در همه سطوح ارتباط کاربردی برقرار کنند.

رئیسی خطاب به اساتید و روسای دانشگاه‌ها گفت:

تلاش کنید فضای دانشگاه‌ها فضای علم، دانش و پرورش نیروهای فرهیخته باشد و همت اساتید در این زمینه می‌تواند آثار زیادی داشته باشد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر رعایت شئونات اسلامی و احترام به اساتید گفت:

رعایت حرمت و منزلت اساتید اهمیت بسیار زیادی دارد و در دانشگاه باید هم دانشجو و هم مجموعه مدیریت چنین رویکردی داشته باشند. دانشگاه تراز اسلامی اقتضائاتی دارد که همه باید به آن ‌التزام داشته باشند و برای این کار همه باید همت کنند تا فضای دانشگاه، فضای علم، تحقیق و پژوهش و فرهیختگی باشد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت نیز وضعیت تجاری ایران را خوب توصیف کرده و بر لزوم بهره‌مندی از فرصت‌های موجود و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی در این عرصه تاکید کرد.

او به معاون اول ماموریت داد با تشکیل کمیته‌ای با حضور مسئولان ذیربط مشکلات و موانع حوزه تجارت را احصا و در کوتاه‌ترین زمان برای حل آنها تدبیر کنند.
رئیسی پیگیری را رمز موفقیت دستگاه‌ها در انجام وظایف و ماموریت‌های‌شان دانست و گفت:

مشکلات فقط با دستور دادن حل نمی‌شود بلکه دستورات باید منجر به اقدام و عمل جدی شود.
او با تاکید بر لزوم مدیریت نقدینگی و هدایت تسهیلات بانکی به سوی تولید گفت:

خلق نقدینگی بدون مدیریت آن پیامدهای سوء اقتصادی دارد و تلاش‌های خدمت‌گزاران عرصه اقتصاد را بلااثر می‌کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان