ورود ناوگان کشتیرانی ایران به بنادر مهم چین ممنوع است
محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی گفت:
از سال گذشته ممنوعیت ورود ناوگان شرکت کشتیرانی به بنادر مهم چین شروع شد و به همین دلیل تا ۴ ماه متوقف مانده بودیم.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی ادامه داد:
در حال حاضر هم امکان تردد به بنادر مهم چین را نداریم.
مدرسی خیابانی گفت:
افتخار ما پیام تبریک رهبری بابت جابجایی سوخت به ونزوئلا است. این افتخارآفرینی در حوزه کشتیرانی کشور باقی میماند و تمام افتخار ما این پیام تبریک رهبری است که توانستیم با دو فروند از ناوگان کشتیرانی و سه فروند از ناوگان نفتکش محموله سوخت را جابجا کنیم.
مدرسی خیابانی ادامه داد:
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دارای 144 فروند انواع کشتی است و در پنجماهه امسال رشد 43 درصدی در جابجایی کالا داشتیم که بیش از 10 میلیون و 770 هزار تن کالا را جابجا کردیم. این اقدامات در کنار چالشهای بزرگی مانند تحریمها انجام شده است. شرکت کشتیرانی از سال 2008 مشمول شدیدترین تحریمها بوده که در سال 2018 این تحریمها تشدید شد و همزمان با حملات تروریستی مواجه بودیم که در تمام این دوران امکان تامین قطعات به سختی انجام شده است.
وی با بیان اینکه ناوگانی که در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند در حال بازسازی هستند گفت:
بیش از 400 روز گذشته با حملات تروریستی مواجه شدیم که این ناوگانی که پس از این حملات بازسازی شدند در روزهای آینده به خلیج فارس برمیگردند.
مدرسی خیابانی اظهار داشت:
امکان تامین سوخت از کشور برای ما وجود نداشت اما توانستیم با همکاری پالایش شازند حدود 90 درصد سوخت از مورد نیاز را تامین کنیم که امیدواریم امسال این میزان تامین سوخت به 95 درصد برسد اما نکته حائز اهمیت در تامین سوخت از داخل کشور، گران بودن قیمت آن نسبت به سوخت از خارج است. سوختی که از داخل کشور تامین میشود مشمول مالیات بر ارزش افزوده بوده و به همین دلیل قیمت آن افزایش پیدا میکند.
او اظهار داشت:
نه تنها ما با محدودیتهای بانکی در خارج از کشور مواجه هستیم بلکه بانکهای داخلی هم منابع ما را بلوکه کرده اند.