پرداخت وام در چند بانک بزرگ دولتی ایران متوقف شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 12:17

پرداخت وام در چند بانک بزرگ دولتی ایران متوقف شد

شماره: 19181
Aa Aa

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با رشد 58.8 درصدی به 186 میلیارد تومان رسیده که بالاترین رشد بدهی بانک‌ها از بهمن ماه سال 1390 به شمار می‌رود.

به دلیل افزایش اضافه برداشت برخی از بانک‌های بزرگ؛
پرداخت وام در چند بانک بزرگ دولتی ایران متوقف شد

بانک مرکزی ایران دستور توقف پرداخت تسهیلات از سوی برخی از بانک‌های بزرگ دولتی را صادر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، بانک مرکزی به دلیل افزایش اضافه برداشت برخی از بانک‌های بزرگ، پرداخت تسهیلات این بانک ها را متوقف کرده و سعی دارد با تحت فشار قرار دادن این بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی ضمن مدیریت پایه پولی و جلوگیری از خلق پول بیشتر در سیستم بانکی مانع از افزایش بیشتر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی شود. بانک مرکزی بنا دارد با راهکار‌های در نظر گرفته شده اضافه برداشت بانک‌ها را به شدت محدود کند. طبق بخشنامه ای که در همین ارتباط از سوی بانک مرکزی منتشر شده اگر نظام بانکی کشور مایل به هر گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی است  بدون وثیقه گذاری ممکن نیست.

آخرین آمار‌ها حاکی است بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با رشد 58.8 درصدی در سال 1400 نسبت به ماه مشابه سال 1399 به حدود 186 میلیارد تومان رسیده که بالاترین رشد بدهی بانک‌ها از بهمن ماه سال 1390 به شمار می‌رود. به همین دلیل بانک مرکزی درصدد تغییرات نظارتی و مدیریتی در نظام بانکی و بانک مرکزی است.

روابط عمومی بانک مرکزی توضیحاتی به شرح ذیل ارائه کرده است:

- روند اعطای تسهیلات به هموطنان گرامی در همه بانک ها مطابق با ضوابط و مقررات جریان دارد و بانک مرکزی هیچگونه دستوری مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات به شبکه بانکی ابلاغ نکرده است.

- افزایش اضافه برداشت برخی بانک ها اگرچه برخلاف سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی است اما بانک مرکزی تاکید دارد که اقدامات انضباطی در این راستا به هیج وجه نباید منجر به بروز اختلال در خدمات رسانی بانک ها به مشتریان شبکه بانکی گردد و از این رو همه بانک ها مکلف‌اند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند. بدیهی است توقف اعطای تسهیلات مذکور به بهانه اضافه برداشت، تخلف و مشمول رسیدگی بانک مرکزی است.

- در مواردی که اضافه برداشت برخی بانک ها از حد مشخصی تجاوز کند بانک مرکزی در راستای انتظام بخشی به عملکرد بانک، به‌طور موقت محدودیت هایی را صرفا در اعطای "تسهیلات کلان" برای بانک مذکور ایجاد می‌نماید تا بانک نسبت به مدیریت منابع و مصارف و کاهش رقم اضافه برداشت به عنوان یکی از مهمترین علل رشد پایه پولی اقدام نماید. تاکید می‌شود محدودیت های اعمال شده به هیچ وجه شامل تسهیلات خرد نبوده و پس از تعدیل رقم اضافه برداشت توسط بانک در خصوص تسهیلات کلان نیز مرتفع می‌شود.

- بانک مرکزی در راستای سیاست دولت مبنی بر کنترل تورم، اصلاح رابطه بانک ها با بانک مرکزی به عنوان یکی از محورهای سه‌گانه اصلاح نظام بانکی را به‌طور جدی در دستور کار داشته و در عین حال، تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان، به ویژه متقاضیان تسهیلات خرد را در قالب ضوابط مشخص به شبکه بانکی ابلاغ نموده است لذا از همکاران خدوم شبکه بانکی انتظار دارد بیش از پیش در این راستا گام بردارند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان