پناهندگی ورزشکاران دهن‌کجی اساسی به کشور است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 6:29

پناهندگی ورزشکاران دهن‌کجی اساسی به کشور است

شماره: 18170
Aa Aa

سارا فلاحی گفته باید با برخی از جریان‌های نفوذ داخلی که زمینه مهاجرت و پناهندگی سرمایه‌های ملی را فراهم می‌کنند برخورد جدی صورت پذیرد.

نایب‌رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی؛
پناهندگی ورزشکاران دهن‌کجی اساسی به کشور است

سارا فلاحی، ‌نایب‌رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت:

در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت قهرمانان ملی هستیم که بعضا برخی از آنها در اردوهای ورزشی تصمیم به ترک تیم ملی گرفته و به تیم‌های ورزشی سایر کشورها می‌پیوندند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خانه ملت، او ادامه داد:

جای سؤال است که چرا برای مسئولان ذی‌ربط خروج نخبگان در عرصه‌های ورزشی و علمی اهمیت ندارد؟

نماینده ایلام با اشاره به هزینه صرف شده برای نخبه پروری افزود:

پرورش نخبگان در عرصه‌های ملی و بین المللی و رسیدن آنها به مقاطع مدال آوری و قهرمانی هزینه‌هایی برای کشور به همراه داشته که با بی مهری، عدم صیانت از آنها و …  نتیجه و ثمره آن را دیگران درو خواهند کرد. باید کمیته صیانت در راستای حمایت از نخبگان ورزشی شکل بگیرد تا یکایک ورزشکاران مورد پشتیبانی قرار بگیرند. در خروج ورزشکاران از کشور دو موضوع مهاجرت و پناهندگی آنها مطرح می‌شود که متأسفانه پناهندگی آنها نوعی دهن‌کجی اساسی به کشور محسوب می‌شود. وزارت ورزش و جوانان باید به مسئله مهاجرت نخبگان ورود جدی داشته باشد. برخی از افراد و گروه‌ها با عنوان” مهاجر فرستی” در میادین علمی، فرهنگی و ورزشی صریحاً با ناامیدکردن جوانان، نخبگان علمی، قهرمانان ورزشی را تشویق به مهاجرت می‌کنند. باید این گروه‌ها مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند. یکی از مواردی که باید به شکل عمیق مورد بررسی قرار گیرد این است که چرا این ورزشکاران نسبت به وطن و کشور بی تفاوت می‌شوند و چرا وفاداری ورزشکاران به پرچم ملی کاهش یافته است؟ این مهم باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. به هر حال زمانی نه چندان دور ورزشکاران ما علی‌رغم پیشنهادهای مالی مختلف از سایر کشورها هرگز به کشور خود پشت نمی‌کردند و مانند شهدا حافظ این سرزمین بودند اما الان چه اتفاقی افتاده که رویه تغییر کرده؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد عدم حمایت از ورزشکاران گفت:

امروز از ورزشکاران به عنوان سرمایه‌های ملی حفاظت نمی‌شود. تلاش‌های متعددی در سطح ملی و بین المللی صورت می‌پذیرد تا ورزشکاران به مرحله مدال آوری برسند اما متأسفانه در اوج قهرمانی تقدیم کشورهای دیگر می‌شوند. چرا باید شاهد باشیم ورزشکار ایرانی زیر لوای پرچم سایر کشورها بازی کند و آن پرچم را به پرچم کشور خود ترجیح بدهد؟ تمام مسائل مهاجرت نخبگان به موضوعات اقتصادی مربوط نمی‌شود، گاهی برخی از جریان‌های نفوذ داخلی هستند که زمینه مهاجرت و پناهندگی سرمایه‌های ملی را فراهم می‌کنند. باید بیش از هر زمانی به این موضوع توجه و با عوامل اصلی این موضوع برخورد جدی صورت پذیرد. وزارت ورزش و جوانان متولی اصلی این حوزه باید مسئله را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند.

فلاحی با بیان اینکه مهاجرت مدال آوران و قهرمانان تاثیر کلی روی روحیه سایر ورزشکاران دارد گفت:

این مهاجرت ها و پناهندگی‌های نخبگان ورزشی تاثیر منفی بر روحیه ورزشکاران تازه‌کار خواهد داشت. احساس اینکه در داخل کشور جایگاهی نخواهند داشت و احتمالا دچار سرنوشت نامعلوم شدن آنها را در ادامه مسیر با تردید و ترس مواجه خواهد کرد. این مسئله  باید به صورت جدی مورد رسیدگی قرار بگیرد. چرا باید درختی را به میوه برسانیم و در نهایت ثمر آن را به سایر کشورها تقدیم کنیم؟ دنیای توسعه یافته امروز با مغز و سرمایه جهان سوم رشد پیدا کرده است. خروج سرمایه‌های انسانی علمی و ورزشی کشور علاوه بر تبعات ظاهری که دارد چهره ایران را در سطح بین المللی و جهانی خدشه‌دار می کند و اعتبار کشور ما را پایین خواهد آورد. این مهم نشان می‌دهد ما توان نگهداری از نخبگان علمی و ورزشی خود را نداشته‌ایم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان