پیشروی فرونشست زمین به مناطق مسکونی اصفهان رسید | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 18:00

پیشروی فرونشست زمین به مناطق مسکونی اصفهان رسید

شماره: 15749
Aa Aa

با خالی شدن آبخوان اصفهان-برخوار ساکنان اصفهان ناچار به مهاجرت می‌شوند| در آینده خانه های بسیاری از خیابان های اصفهان قابل سکونت نخواهد بود.

با قطع جریان دائمی زاینده رود بلا بر سر اصفهان آمد؛
پیشروی فرونشست زمین به مناطق مسکونی اصفهان رسید

بهرام نادی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و دکتری عمران و ژئوتکنیک می گوید:

ه گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، نرخ سالانه فرونشست زمین در خانه اصفهان بین ۱۷ تا ۱۸ سانتیمتر است و هر ساختمانی که ترمیم و مرمت نشودترک های فرونشست در آن بیشتر نمایان می شود.

مطابق آمارهای اعلام شده میزان نرخ سالیانه فرونشست در منطقه شمالی اصفهان حدود ۱۵ سانتیمتر است.

ببیشترین نشانه‌های فرونشست زمین در مناطق شمالی اصفهان همچون ملک شهر، خانه اصفهان و منازل مسکونی شهرک نیروی هوایی ارتش مشهود است.

  •  

حسین حجتی، مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان می گوید:

اگر فرونشست زمین با همین سرعت پیشروی کند و آبخوان دشت اصفهان-برخوار خالی شود تا ۱۵ سال آینده دیگر اصفهانی ها حاضر نیستند خانه های خود را ترمیم کنند و از این شهر خواهند رفت. هنوز آبخوان دشت اصفهان-برخوار، آب دارد اما اگر زمانی این دشت خالی شود ساکنان اصفهان ناچار به مهاجرت می‌شوند.

او درباره اینکه چرا ترک های فرونشست در منطقه شمال شهر اصفهان بیشتر است به وضعیت آبخوان اشاره می کند و می گوید:

متأسفانه تعادل در این دشت وجود ندارد و زمانی تعادل بخشی صحت پیدا می‌کند که میزان برداشت آب و تغذیه آبخوان یکسان باشد. با کسری آبخوان و برداشت سالانه فرونشست اصفهان روز به روز در حال افزایش است. پیشتر آثار فرونشست در دشت‌ها نمایان بود که شاید خطر آن کمتر بود اما زمانی که فرونشست به منطقه مسکونی می‌رسد باید در انتظار فاجعه ای بزرگ باشیم. اصفهان با ۶ هزار اثر تاریخی، بازار، خانه محور تاریخی یکی از شهرهای قدیمی کشور است اما با پیشروی فرونشست دیگر نگران آثار تاریخی نیستیم بلکه نگران از بین رفتن زندگی در دشت اصفهان- برخوار هستیم؛ زمانی که فرونشست رخ داد، هر چه بسازیم، دوباره می شکند. تنها مخاطره برگشت‌ناپذیر که نمی‌توان جلوی آثار آن را گرفت فرونشست است که زیر زمین خالی می شود.

  •  

رضا اسلامی، مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان نیز می گوید:

از زمانی که جریان دائمی زاینده رود قطع شد و با فشار به آبخوان اصفهان-برخوار همچنان از آن برداشت آب کردیم این بلا بر سر اصفهان آمد و در آینده در بسیاری از خیابان های اصفهان خانه ها قابل سکونت نخواهد بود که باید یا ترمیم شوند و یا خراب و از نو ساخته شوند. در حال حاضر ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب به آبخوان اصفهان- برخوار بدهکاریم و امروز در تمام مناطق اصفهان به خصوص شمال این شهر در خانه اصفهان، ملک شهر، رباط، جابر انصاری و ... ترک های فرونشست دیده می شود بنابراین اگر فکری به حال آبخوان اصفهان نشود در آینده نزدیک این ترک ها در مناطق مرکزی اصفهان همچون بزرگمهر، دشتستان، سروش، احمد آباد، فلکه فیض و.... دیده خواهد شد. اگر زاینده رود جاری نباشد تمدن اصفهان از بین خواهد رفت و کل شهر آینده ای مشابه این شهرک خواهد داشت.

اسلامی توضیح می دهد:

امروز در مناطق مسکونی و شهری اصفهان لوله های گاز، آب و پست های برق زیادی وجود دارد و این نگرانی وجود دارد اگر زمین دچار فرونشست شود لوله های گاز تاب آوری نداشته باشند و شاهد انفجار شویم و یا کج شدگی تیرهای برق موجب پارگی سیم ها و ایجاد اتصالی شود و فاجعه ای جبران ناپذیر را رقم بزند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان