کاری نکنیم دشمن بهره ببرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 16:10

کاری نکنیم دشمن بهره ببرد

شماره: 24160
Aa Aa

مسئولان اگر برای آلودگی هوا کاری نکنید ترک فعل کرده‌اند| می‌خواهیم مبارزه ما با فساد بدون تبعیض و آشکار باشد| با متخلفان پرونده چای دبش بدون خط قرمز برخورد می‌شود؛ دولت گفته ۶۰ فرد متخلف را برکنار کرده است.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
کاری نکنیم دشمن بهره ببرد

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در سفر استانی به اردبیل در روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی حضور یافت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از میزان، او اظهار داشت:

به مسئولان گفته‌ایم که اگر برای آلودگی هوا کاری نکنید ترک فعل کرده‌اید.

او گفت:

به‌جای اینکه مصداقی با یک موضوع برخورد کنیم نگاهمان را ریشه‌ای کنیم. بستری را که باعث تضییع حقوق عامه شده باید برچینیم. در مورد آلودگی هوا هم سال قبل و هم امسال تهدید کردیم که اگر کاری نکردید و هوا از این بدتر شد می‌گوییم ترک فعل کرده‌اید.

وی با تشکر از مطالبه‌گری دانشجویان اظهار داشت:

امنیت امروز ما که به دشمن اجازه نمی‌دهد چپ به کشور نگاه کند با همت امثال شما جوانان به‌دست آمده است. در مطالبه‌گری کاری نکنیم دشمن بهره ببرد و باعث دردسر شود. نحوه مطالبه‌گری به‌گونه‌ای باید باشد که به نتیجه و هدف برسیم.

او ادامه داد:

می‌خواهیم مبارزه ما با فساد بدون تبعیض و آشکار باشد. بیاییم تلاش کنیم همه دادگاه‌های ما به غیر از آنچه که قانون اساسی گفته است علنی باشد. دادگاه‌های علنی منافع بسیار بیشتری از معایب آن دارد و اگر برگزاری دادگاه علنی آسیبی هم دارد آسیب آن را برطرف کنیم.

رئیس دستگاه قضا برای اولین‌بار نام شرکت متخلف در حوزه واردات چای را اعلام کرد و گفت:

متأسفانه هم در مورد چای دبش و هم در مورد واردات نهاده‌های دامی تخلف صورت گرفته است. در مورد ارزش مادی پرونده و اینکه تخلف صورت گرفته یا جرم باید بررسی شود. باید قاضی در این مورد تصمیم بگیرد. به‌محض اینکه متوجه این اتفاق شدیم از کنار آن نگذشتیم. در مورد نهاده‌های دامی بازرسی کل کشور، دولت و وزارت اطلاعات به جد پیگیری کردند و مصمم بودیم موضوع را پیگیری کنیم. در مورد پرونده نهاده‌های دامی بعد از کشف موضوع فرآیند به‌طور کلی اصلاح شد. افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. تاکنون ۸ جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالا جلسه بعدی جلسه آخر برای گرفتن دفاع آخر باشد.

او اعلام کرد که پرونده چای دبش از طریق پرونده نهاده‌های دامی کشف و بازرسی کل کشور ورود کرد. با متخلفان واردات چای بدون خط قرمز برخورد می‌شود البته دولت گفته ۶۰ فرد متخلف را برکنار کرده اما تاکنون این افراد به قوه قضاییه معرفی نشده‌اند. تخلف گروه دبش از سال ۹۸ شروع شد. در سال ۹۸ گروه دبش حدود ۲ میلیون دلار گرفته است. در سال ۹۹، ۲۱ میلیون دلار گرفته است اما در سال ۱۴۰۰ شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند که حتما خلاف است و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد ارز را این گروه گرفته است. بدون تردید  افراد متخلف بازداشت می‌شوند.

مقابله با فساد صاحب‌منصبان و نزدیکان آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم

او با تبیین و تشریح خصوصیات جنبش دانشجویی ایرانی از جمله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی گفت:

ما مقابله با فساد صاحب‌منصبان و نزدیکان آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

در پرونده شهید عجمیان مداخله‌ای صورت نگرفت

محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع رسیدگی به پرونده شهید عجمیان که در سخنان یکی از دانشجویان مطرح شد گفت:

در پرونده شهید عجمیان هیچگونه مداخله‌ای از بیرون از قوه قضاییه صورت نگرفته است؛ از لسان پدر بزرگوار شهید عجمیان و همچنین در برخی رسانه‌ها چنین اعلام شد که نامه‌ای از ناحیه آقای ولایتی در خصوص پرونده مزبور به من واصل شده است؛ پس از بررسی دقیق متوجه شدیم اصلا چنین نامه‌ای به قوه قضاییه واصل نشده است؛ من در ادامه، موضوع را از رئیس کل دادگستری استان البرز و حتی قاضی پرونده جویا شدم و از آن‌ها پرسیدم که آیا نامه‌ای پیرامون این پرونده به شما واصل شده است؟ آن‌ها نیز چنین موضوعی را رد کردند؛ بنابراین وقتی اصلا نامه‌ای به دست ما مقامات و مسئولان قضایی نرسیده، پس چگونه گفته می‌شود که در پرونده شهید عجمیان، اعمال نفوذ شده است؟ در این قضیه، یک عده‌ای از آقای ولایتی تقاضایی کردند اما او کوچکترین دخالتی در این پرونده نداشت البته من ادعا ندارم که در هیچ بخش و مرجع قضایی هیچگونه اعمال نفوذی وجود ندارد ولی تاکید دارم که در مقابل اینگونه مقولات، قاطعانه می‌ایستیم و از شما دانشجویان نیز می‌خواهیم چنانچه مصادیقی از این موضوع را اطلاع دارید، برای پیگیری و رسیدگی به ما ارائه دهید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان