۱۰ میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر قرار دارند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 12:18

۱۰ میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر قرار دارند

شماره: 16306
Aa Aa

ایزدخواه با بیان این که با اجرای حذف ارز ترجیحی به این تعداد افزوده خواهد شد گفته لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رویکرد عدالت اجتماعی نوشته نشده است.

 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی؛
۱۰ میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر قرار دارند

روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت:

لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رویکرد عدالت اجتماعی نوشته نشده است و رویکرد نظری بودجه محل ایراد است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی ادامه داد:

بحث حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی کاملا خطاست. با توجه به تورم انتظاری موجود و عدم استقرار کامل دولت در تمام حوزه‌ها، این اقدام ممکن است افسار مدیریت را از دست دولت خارج کند. رویکرد اصلی مساله تقویت ارزش پول ملی است که در این بودجه خبری از این موضوع نیست.

ایزدخواه با تاکید بر اهمیت رعایت عدالت‌محوری و عدم تحمیل فشار بر اقشار ضعیف گفت:

این بودجه باید با یک رویکرد عدالت‌محور نوشته شود، مطلقاً فشار به اقشار ضعیف نیاید، هزینه‌های سبد خانوار ضعیف را افزایش ندهد و خط فقر را گسترش ندهد. ما الان ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر داریم و مطمئنیم که با اجرای حذف ارز ترجیحی به این تعداد افزوده خواهد شد. یارانه‌های مستقیم جبران‌کننده نیست، در توزیع دچار انحراف می‌شود، همیشه تورم از یارانه جلو می‌زند و ما نمی‌توانیم با یارانه مستقیم جلوی افسارگسیختگی تورم را بگیریم. در این شرایط دولت مجبور است با بازار چکشی برخورد کند که باز این هم دوباره لطمه می‌زند و فضای امن را از بین می‌برد. باید تئوریسین‌های پشت صحنه بودجه‌ریزی تغییر کنند، نگاه باید نگاه اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی باشد و نوک پیکان را از تامین هزینه‌های دولت به سمت اصلاح ساختاری اقتصاد، استقرار عدالت ساختاری و مهار بانک‌ها ببریم. انتظار ما از آقای رئیسی این بود که ابتدا به ساکن این پارادایم حاکم را تغییر دهد و این طرز برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی را با تغییر تیم ایدئولوگ برنامه‌ریزی تغییر دهد که آقای رئیسی این کار را نکرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان