۳۷۵۱ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران رخ داده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 23:23

۳۷۵۱ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران رخ داده است

شماره: 15771
Aa Aa

او با بیان این که قانون هوای پاک اثرگذاری چندانی نداشته گفته مطالعات متعدد ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوا و ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را اثبات کرده‌اند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ایران؛
۳۷۵۱ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران رخ داده است

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ایران گفت:

در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی افزود:

مطالعات متعددی در دنیا ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوا و ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از کرونا را اثبات کرده‌اند. در مطالعه‌ انجام شده در تهران، تبریز و مشهد نیز با افزایش غلظت NO۲ و ذرات PM۲.۵ مواجهه این دو ارتباط معناداری با افزایش تعداد موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا داشت.

وی با بیان اینکه هدف قانون هوای پاک کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بود ادامه داد:

با اجرای این قانون قرار بود تعداد مرگ و بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا کاهش یابد اما از سال ۱۳۹۶ تا امسال واقعا اتفاق مثبت و تغییر مشخصی در کاهش غلظت آلاینده‌های هوا رخ نداده و عملا این قانون اثرگذاری چندانی نداشته است. قانون هوای پاک باید به درستی اجرا شود و مسئولیت همه سازمان‌ها اعم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و... که در قانون مشخص است اجرایی شود.

او درباره بیشترین عامل آلودگی کلانشهرها گفت:

منابع متحرک، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها بیشترین نقش را در افزایش غلظت آلاینده‌های هوا دارند.

وی با اشاره به شرایط هواشناسی و خشکسالی پیش‌بینی شده ادامه داد:

امسال و در ماه آذر افزایش غلظت آلاینده‌های هوا را داریم و شرایط مناسبی نخواهیم داشت. قانون هوای پاک و دستورالعمل اجرایی ماده ۳ تبصره ۳ قانون هوای پاک را داریم و در آنجا ذکر شده که اگر غلظت آلاینده‌های هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلی‌هایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم و گلایه ما از کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران این است که طبق دستورالعمل اقدام نمی‌کنند در حالی که خواسته ما خارج از قانون نیست و می‌خواهیم اقداماتی انجام دهند که به حد شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها نرسیم. دستورالعمل اعلام می‌کند وقتی چنین پیش‌بینی وجود دارد باید اگر شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است یک پله بالاتر یعنی ناسالم برای همه گروه‌ها را درنظر بگیریم و تصمیماتی نظیر کاهش ساعات کار ادارات و طرح زوج و فرد از درب منزل را درنظر بگیریم؛ درحالیکه اقدامات و تصمیمات کلی بوده و تاثیری در کاهش آلاینده‌ها ندارد.

او در پایان گفت: میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب بوده است که تقریبا ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است.

در سال ۱۳۹۹ شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان