۵۵۳ هزار فقره چک در ایران برگشت خورده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 7:36

۵۵۳ هزار فقره چک در ایران برگشت خورده است

شماره: 16821
Aa Aa

نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۸ درصد در دی ماه سال گذشته به ۸٫۵ درصد در دی ماه امسال رسیده که ۰٫۵ درصد افزایش داشته است.

تازه‌ترین آمار منتشرشده بانک مرکزی ایران؛
۵۵۳ هزار فقره چک در ایران برگشت خورده است

تازه‌ترین آمار منتشرشده بانک مرکزی ایران از جریان مبادلات چک نشان می‌دهد که در دی‌ماه سال جاری بیش از ۶٫۵ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۲۶۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰٫۲ و ۴٫۴ درصد نسبت به آذر ماه افزایش دارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، حدود ۶ میلیون فقره با ارزشی حدود ۲۳۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای نیز وصول شده که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰٫۱ و ۲٫۸ درصد افزایش دارد.

در کنار چک‌های وصولی حدود ۵۵۳ هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با ۱٫۶ و ۱۹٫۶ درصد افزایش داشته است.

در استان تهران حدود ۲٫۱ میلیون فقره چک با ارزشی معادل ۱۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است.

چک‌های وصول شده در تهران بیش از ۱٫۹ میلیون فقره به ارزشی حدود ۱۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی حدود ۱۵۷ هزار فقره به ارزشی بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است. نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۸ درصد در دی ماه سال گذشته به ۸٫۵ درصد در دی ماه امسال رسیده که ۰٫۵ درصد افزایش داشته است. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده ۹۲ و ۸۸٫۹ درصد وصولی و ۸ و ۱۱٫۱ درصد برگشت داده شده است.

در دی ماه امسال حدود ۵۳۴ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی حدود ۲۷ هزار میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که درواقـع از نظـر تعـداد ۹۶٫۶ و از نظر ارزش نیز ۸۸٫۴ درصد از کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است. در استان تهران حدود ۱۵۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۵٫۵ و از نظر مبلغ نیز ۷۷ درصد چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل چک‌های برگشتی بوده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان