۶ دهک جامعه ایران زیر خط فقر قرار گرفته اند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 8:17

۶ دهک جامعه ایران زیر خط فقر قرار گرفته اند

شماره: 10669
Aa Aa

خوانساری بابیان این که با وجود ۳۰ هزار مرکز گردشگری کمترین توریست را داریم گفته ایران با ۴۴ درصد کاهش در حجم تجارت خارجی روبرو شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد؛
۶ دهک جامعه ایران زیر خط فقر قرار گرفته اند

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه صادرات نفت، گاز و میعانات در سال ۹۸، ۳۲ میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش داشته است اظهار داشت:

حجم تجارت خارجی در سه ماهه اول سال جاری براساس آمار گمرک ۱۳.۹۸ میلیارد دلار بود که ۶.۴ میلیارد دلار صادرات و ۷.۶ میلیارد دلار واردات بود که با ۴۴ درصد کاهش در حجم تجارت خارجی روبرو بوده‌ایم اما در مقابل نقدینگی افزایش یافته و در پایان سال ۹۸ حجم نقدینگی ۲ هزار و ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۱ درصد رشد را در سال ۹۸ داشته و در سال ۹۹ سه ماهه نشان می‌دهد که اگر به همین روند ادامه یابد رشد ۳۲ درصدی را خواهیم داشت و در پایان سال ۹۹ به رقم ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار نقدینگی خواهیم رسید و بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی را خواهیم داشت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی افزود: طبق اعلام بانک جهانی رشد اقتصادی در سال جاری منفی ۵.۳ است و در پایان سال ۹۹ به منفی ۱۷ درصد می‌رسد بنابراین اقتصاد کشور کوچکتر می‌شود.

وی در ادامه گفت: اکنون شاخص بورس ۳۶۹، سکه ۷ برابر، دلار ۵.۲ برابر، مسکن ۳.۳ برابر افزایش قیمت داشته‌اند و با توجه به حباب موجود در بازار هر لحظه امکان جابجایی این ارقام وجود دارد، بنابراین ضرورت دارد که به حجم نقدینگی و کسری بودجه توجه شود در غیر این صورت با ابر تورم مواجه می‌شویم.

خوانساری در ادامه به موضوع تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین اشاره و اظهار داشت: در این رابطه پیش داوری‌های زیادی صورت گرفته ابتدا باید گفت که قرارداد نبود و در حد یک تفاهمنامه است علاوه بر آن باید در مجلس هم تصویب شود، یک اصل را همه می‌دانیم و آن اینکه هیچ کشوری توسعه نمی‌یابد مگر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی و ورود تکنولوژی جدید داشته باشد.

وی بیان کرد: با فقری که هر روز بیشتر می‌شود و اکنون ۶ دهک جامعه زیر خط فقر قرار گرفته اند، نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم. ما در بخش بهره برداری از معادن، نفت و گاز و فولاد، امکان جذب داریم. ۳۰ هزار مرکز گردشگری داریم اما کمترین توریست را داریم، وقتی ۱۵ سال پیش قرارداد کرسنت منعقد شد علیه آن هیاهو شد و اکنون ۱۵ سال است که گاز می‌سوزد بدون اینکه یک سنت دریافت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: در قراردادهای خارجی همه باید هوشیار باشیم، جوگیر نشویم، حتی اگر قرار بر مصالحه باشد باید یک کشور ثانوی به عنوان آلترناتیو داشته باشیم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان